Na internetu nakupují víc muži než ženy a víc důchodci než studenti

Dvě třetiny lidí, kteří nakupují na internetu, jsou muži. Čtvrtinu internetových nákupů dělají lidé starší padesáti let. To se blíží současným trendům v Evropě, kde je rovněž patrný nečekaně vysoký počet nakupujících přes internet ve vyšším věku. Poměr mužů a žen je však v zemích EU vyrovnanější.

Pouze třetina zákazníků na českém internetu jsou ženy. Vyplývá to ze spotřebitelského průzkumu druhého největšího českého internetového obchodu KASA.cz, který proběhl v červenci – září letošního roku. Na Slovensku podle stejného průzkumu muži představují dokonce téměř 80 procent nakupujících. Eurostat uvádí mnohem vyrovnanější poměr mezi muži a ženami. V roce 2007 v zemích EU-27 bylo mezi internetovými nakupujícími 57 % mužů.

Vilém Urban, psycholog vysvětluje: „Na internetu je sice nakupování snadnější, ale ženy si chtějí nakupování užít, potřebují si zboží osahat. A to jim internet neumožňuje. Naopak tento způsob nákupu vyhovuje mužům, kteří preferují jednoduchý a rychlý nákup toho, pro co se již předem rozhodli“.

Nečekaná věková skladba

Průzkum české internetové dvojky svědčí o tom, že čeští penzisté přišli na chuť internetu. V e-shopu KASA.cz jich totiž nakupuje o dvě procenta víc, než studentů (devět, respektive sedm procent). V Česku přitom zatím převažuje dojem, že internet a moderní technologie vůbec, se týkají především mladých lidí. V západní Evropě přitom lidé v penzijním věku jsou nejen významnými internetovými uživateli, ale zároveň představují značnou kupní sílu. „Podle údajů Eurostatu za rok 2007 spadá v zemích EU-27 z celkového počtu nakupujících na internetu 28 % do věkové skupiny nad 55 let a dalších 22 % do skupiny 45 – 54 let“, říká Petr Koubský, analytik trhu IT.
Pokud by výsledky průzkumu KASA.cz potvrdili i další provozovatelé internetových obchodů, znamenalo by to, že dochází k dalšímu vyrovnávání rozdílů, mezi západem Evropy a Českou republikou.
Více než 26 respondentů přitom uvedlo věk vyšší, než 50 let. I tento údaj napovídá, že dosavadní klišé o tom, že internet je záležitostí mladých, přestává platit. Jen o zlomky procenta totiž celkově vyhrává nejsilnější věková skupina v rozmezí 30 – 39 let. K té se totiž přihlásilo téměř 28 procent odpovídajících. Lidé starší 40 let představovali v průzkumu 48 procent účastníků.

Vzdělání nerozhoduje

Zajímavé je, že podle průzkumu KASA.cz není výraznější rozdíl mezi počtem nakupujících vysokoškoláků (22%) a lidí, kteří mají pouze výuční list (17%). „Podle mého názoru naše zjištění dokládá, že internet už není jen záležitostí vzdělanějších, nebo movitějších lidí. Potvrzuje to světový trend, že internet je zajímavý pro všechny lidi bez rozdílu. I to, že s ním může pracovat každý“, domnívá se Tomáš Richter z KASA.cz.
Tento názor potvrzuje rozdělení nakupujících podle velikosti místa bydliště, jež je v podstatě rovnoměrné. Z obcí do 999 obyvatel česká internetová dvojka dostává celých 15 procent objednávek.

Moravané kupují méně

Značné rozdíly v počtu internetových nakupujících jsou však mezi jednotlivými kraji. Více než polovina odpovídajících je totiž podle průzkumu KASA.cz ze čtyř krajů České republiky. Dvacet procent respondentů je z Prahy, 15 procent ze středních Čech, po deseti a devíti procentech je z Ústeckého, respektive z Moravskoslezského kraje. Ostatních 46 procent respondentů žije ve zbývajících 10 krajích republiky. Nejlépe si podle průzkumu vede Jihomoravský kraj, který jako místo bydliště uvedlo osm procent odpovídajících.

Dominantní postavení Prahy potvrzuje i výzkumná studie NetMonitor. Z té vyplývá, že uživatelů internetu je z Prahy 14,36 procent. Podobný údaj, jako průzkum KASA.cz, uvádí NetMonitor i u Jihomoravského kraje, uživatelů je tam dle průzkumu 11,94 procent. Naopak u Středočeského kraje se zjištění liší, NetMonitor uvádí pouze 11,48 procent uživatelů. (zdroj: NetMonitor – SPIR – Mediaresearch & Gemius, září 2008).

Srovnání se Slovenskem

Pouze 20 procent odpovědí na Slovensku poslaly ženy. Výrazný rozdíl je mezi zeměmi i v počtu odpovídajících starších 50let. Do této věkové skupiny patřilo pouze 17 procent těch, kteří odpovídali prostřednictvím obchodu HEJ.sk. Tento obchod je dceřinou firmou KASA.cz a je na slovenském internetovém trhu jedničkou. Naopak vítězně z mezistátního srovnání vycházejí Slováci ve věkové skupině 30 – 39 let, která tvořila 33 procent odpovídajících.
Na rozdíl od Česka je zde pro internetový nákup zjevně určujícím kritériem dosažené vzdělání. Celých 36 procent odpovídajících totiž absolvovalo vysokou školu, dalších 46 procent pak představují středoškoláci s maturitou.
Rozložení respondentů podle krajů je na Slovensku oproti Česku prakticky vyrovnané. Ze všech přišlo mezi 10 – 12 procenty odpovědí. Pozoruhodnou výjimku však představuje Bratislava a Bratislavský kraj. Z hlavního města bylo 20 procent odpovídajících, z jeho okolí však jen pět procent, což je nejméně z celého Slovenska. V Česku přitom Praha a střední Čechy v průzkumu jednoznačně dominují.

O průzkumu

Průzkum proběhl v červenci – září letošního formou e-mailového oslovení lidí, kteří již alespoň jednou v internetovém obchodním centru KASA.cz nakoupili. Odpovědělo celkem 950 lidí. Na Slovensku za stejných podmínek odpovědělo 1519 dotázaných.

O Internetovém obchodu KASA.cz

Internetový obchod KASA.cz byl založen v roce 1999. Je provozován ryze českou společností KASA.cz s.r.o., která dnes v ČR zaměstnává více než 45 zaměstnanců. Roční obrat skupiny obchodů KASA dosáhl za rok 2007 výše 1,28 mld. korun. KASA.cz nabízí svým zákazníkům kompletní sortiment audio-video, bílého zboží, spotřební elektroniky, nábytku, foto techniky, sportovního zboží, výpočetní a zahradní techniky, cyklistického a auto-moto zboží, kosmetiky i doplňků pro volný čas a zábavu. Jedná se o sortiment více než 1000 světových značek. Hlavní předností společnosti je však široká škála přidaných služeb. Společnost působí ve 5 zemích EU. Například obchodní centrum HEJ.sk je jedničkou mezi internetovými obchody na Slovensku.

Exit mobile version