Nahradí internetové vysílání televizi?

Sledovanost televizních stanic klesá. Některé firmy vidí budoucnost ve vysílání přes Internet, protože neváhají investovat nemalé částky do jejich vývoje. Náklady na provoz TV Stream.cz za minulý rok dosáhly 20 milionů korun. Mediální a technologická společnost Google koupila webovou televizi YouTube za 1,65 miliardy dolarů, přestože sama provozovala podobnou službu. Zjistili jsme, co na to říkají zástupci českých televizí, a jaké možnosti nabízejí jejich internetoví konkurenti.

Výzkum sledovanosti ATO – Mediaresearch odhalil, že v červnu letošního roku došlo ve srovnání s květnem k poklesu sledovanosti TV za celý den o 9 procent. V hlavním vysílacím čase poklesla sledovanost o 8 procent. Podle mediální agentury ARBOmedia je pokles sledovanosti televizních stanic pouze dočasná záležitost. Důvodem je pěkné počasí a podobná nabídka televizních stanic.

Lidé se však stále více zajímají o jiné než televizní aktivity, například častěji využívají Internet. Z údajů průzkumu NetMonitor vyplývá, že v květnu český Internet využilo celkem 4 378 901 lidí. Již zmíněný web Stream.cz ovšem navštívilo za stejné období „jen“ 159 552 reálných uživatelů, což není mnoho. České internetové televize zjevně své diváky teprve hledají. A co ostatní hráči na trhu? Kromě již zmíněných můžeme na českém Internetu nalézt online videa na N-joy.cz, Video Tiscali, Video Líbímseti.cz a Prima TV. Podíváme se nyní na některé online služby podrobněji.

Joost: program na vyžádání


Televize Joost pořady nevyrábí

Joost je postaven na technologii P2P sítě a mohli bychom jej označit za program na rozmezí komunikačního programu Skype a BitTorrentu. Provozovatel se tedy obejde bez nákladné distribuční sítě. Joost kombinuje výhody Internetu a televize. Nabízí řadu kanálů, na nichž si může divák vybrat program podle chuti a nálady. Je to televize skupiny on-demand, tedy „na vyžádání.“ Jakmile si divák vybere svůj program, Joost začne stahovat a zobrazovat obsah pomocí peer-to-peer sítě.

Co vypadá nadějně a odlišuje službu Joost od dalších „video webů“? Je to především délka jednotlivých klipů. Joost nabízí mnohem delší filmy, dokumenty a hudební klipy. Tím se služba ještě více přibližuje nabídce klasického televizního vysílání. Provozovatel zatím přebírá programy jiných televizních kanálů a vlastní obsah nevytváří, takže v podstatě nabízí obsah, který mohou lidé sledovat i jiným způsobem. Do budoucna zřejmě bude pořady nakupovat nebo dále uzavírat smlouvy přímo s jejich výrobci.

Většina uživatelů českého internetu je k Joostu zatím spíše skeptická. Lidé z diskusních fór mluví například o tom, že je Joost příliš velká zátěž na limity (Fair User Policy, FUP) stanovené českými poskytovateli připojení. Také svým obsahem je zaměřen převážně na anglicky hovořící diváky a nelze očekávat, že se v dohledné době dostane na Česko. Dokud nebude Joost vysílat některé věci živě a neodpadnou problémy s omezeným objemem stažených dat, nebude zdaleka takový zájem o podobný obsah.

Stream: zaměřeno na teenagery


Stream.cz vsází na vlastní obsah

Projekt Stream TV bývá často označován jako české YouTube. Svým obsahem se zaměřuje hlavně na mladou internetovou populaci teenagerů, kterým poskytuje tradiční masovou zábavu. Možná i to je důvodem, proč tato televize nenašla příliš oblibu u některých dospělých diváků. „V rámci masochistických testů jsem si pustil asi deset klipů a donutil se je dokoukat, dobrovolně bych je ale sledoval maximálně pár sekund. Bohužel klipy nejsou jen nudné. Především iritují svou stupiditou a vlezlou důvěrností,“ popisuje svoji zkušenost Martin Malý, zakladatel a programátor českého blogovacího systému Bloguje.cz.

Stream TV je připravována už téměř rok firmou Global Inspiration s.r.o., kterou vede Miloš Petana. Ten byl spoluzakladatelem soukromé televizní stanice Premiéra, v devadesátých letech vedl Primu. Nyní je majitelem sítě obchodů BontonLand. Podle Miloše Petany bylo v roce 2006 proinvestováno téměř 20 milionů korun, v tomto roce Stream TV spolkne další investice v řádech desítek milionů korun. Investice pocházejí výhradně ze soukromých zdrojů.

Členem týmu Stream TV je také Patrick Zandl, zakladatel serveru Mobil.cz, známý podnikatel a publicista. „Stream.cz se zaměřuje na produkci vlastních pořadů určených pro mladé diváky. Kromě toho není potřeba si instalovat dodatečný software, stačí Flash plugin a internetový prohlížeč,“ vysvětluje Zandl s tím, že kapacita linky uživatele je využívána výhradně ke stažení klipu. Provozovatel uvádí, že Stream TV sleduje deset tisíc návštěvníků denně.

Videoservery se mnohdy potýkají s porušováním autorských práv ze strany uživatelů. Stream.cz proto zaměstnává administrátory, kteří posuzují, zda nahrávaná videa neporušují autorský zákon. Bude jistě zajímavé sledovat další vývoj tohoto projektu. Záleží především na tvůrcích, zda se jim podaří pomocí obsahu přilákat pro inzerenty dostatečný počet diváků. Pomoci jim v této snaze mohou amatérští nadšenci, jako jsou například dva studenti s uměleckým jménem Noisebrothers, a profesionálně vytvořené klipy, jejichž cílem je pomocí virálního marketingu oslovit uživatele Internetu.

YouTube: miliardová investice


YouTube často porušoval autorská práva

Jedničkou mezi „video weby“ je bezesporu YouTube, který se dokázal prosadit ve velké konkurenci i bez podpory některého z portálů. Analytická společnost Nielsen//NetRatings uvedla, že minulý rok v červenci navštívilo tento web 12,8 milionů unikátních návštěvníků. Největší nárůst počtu měsíčních návštěv byl zaznamenám od ledna do června roku 2006, kdy se návštěvnost zvýšila z 4,9 milionů na 19,6 milionů unikátních návštěvníků. Klíčem k úspěchu byla tolerance videí, která často poškozovala práva někoho jiného. Daly se zde najít hudební videoklipy a úryvky ze seriálů a filmů.

Právě porušování autorských práv bylo důvodem, proč YouTube některé firmy žalovaly. Na druhou stranu se provozovatelům serveru podařilo přesvědčit o výhodách spolupráce například televizi BBC, hudební vydavatelství EMI nebo dokonce tradičně konzervativní Evropskou unii. Tím získali dříve chráněný obsah a zároveň rozšířili nabídku ohromného množství videoklipů. Firmy a již zmíněná instituce mohou díky YouTube oslovit diváky z celého světa. Dalším vstřícným krokem bylo oznámení o vývoji technologie pro filtrování chráněného obsahu.

YouTube dokázalo nabídnout vše, co uživatelé potřebovali. Hlavním trhákem byl velký počet diváků pro jejich díla. Vše nakonec dopadlo tak, že Google za rekordní sumu 1,6 miliard dolarů YouTube koupil.

Televize bojují o diváky

Ředitel mediální skupiny CME prohlásil na veletrhu Discop v Budapešti, že současná televize do deseti let skončí. „Internet, nová média a technologie, které umožňují stahovat programy a přeskakovat reklamy, rapidně naruší devadesát procent televizních příjmů,“ varoval Michael Garin z CME a zároveň doporučil účastníkům veletrhu případnou změnu zaměstnání.

Můj názor

Za menší zájem diváků o „klasické televize“ a o jejich pořady si mohou televize samy. Divák nemá již delší dobu, z čeho vybírat. Televize nabízejí a nabízely stejné formáty, například původní televizní seriály nebo estrády.

Je více než pravděpodobné, že audio-vizuální obsah bude hrát na Internetu významnou roli i nadále. Prostor pro uživatelská videa se tak v příštích měsících utěšeně rozroste. Doufejme, že uživatelé nebudou šetřit na technice a že se najde dostatek technicky vybavených nadšenců, kteří videa nejen sledují, ale i nahrávají.

Poklesu sledovanosti jsou si vědomy i klasické televize. „Diváky motivujeme především vlastními kampaněmi na obrazovkách České televize, marketingovými kampaněmi, dále inzercí v denících i časopisech, dodáváním informací do všech tiskovin na trhu a konečně na webových stránkách ČT,“ vyjmenovává taktiku za veřejnoprávní televizi tiskový mluvčí Martin Krafl.

Televize také využívá Internet pro vysílání zpravodajského kanálu ČT24 a on-line archivu pořadů. Podle údajů provozovatele si můžete vybírat z více než 20 243 dílů 317 různých pořadů zpětně od roku 2005, což odpovídá stěží uvěřitelným 8 015 hodinám záznamu. K přehrání všech těchto pořadů byste potřebovali více než 333 dnů.

Komerční televize TV Nova má na svých webových stránkách pouze archiv pořadů. Podle vyjádření generálního ředitele TV Nova Petra Dvořáka je pokles televizní sledovanosti trend, který je možné sledovat i v západní Evropě. V USA se s tímto problémem potýkali před dvěma až třemi lety. Nakonec se poklesu sledovanosti podařilo zabránit propojením různých distribučních kanálů pro šíření aktuálního a jedinečného obsahu. „V současné době připravujeme ještě silnější propojení televizního vysílání a Internetu tak, abychom přístup k našim programům umožnili i cílovým skupinám, které v tuto chvíli klasické televizní vysílání sledují málo nebo vůbec“, uvedl pro ITBIZ generální ředitel TV NOVA Petr Dvořák. Jedním z takových kroků je například spuštění služby Klub.cz.

Podobnou situaci řeší TV PRIMA. Na rozdíl od svých konkurentů není internetová televize pro firmu prioritou, a tak se hodlá zaměřit hlavně na klasické analogové a v budoucnu digitální vysílání. „Diváky motivujeme klasickou cestou, tj. marketingovými a PR kampaněmi v tištěné nebo internetové podobě,“ říká tiskový mluvčí televize Ladislav Pavlík.

Souvislosti

YouTube bere diváky televizím
Gogole koupil YouTube
Joost spolupracuje s tvůrci filmů
Stream.cz zaznamenal 570 000 návštěv za tři měsíce provozu

Exit mobile version