Černý Petr české e-komerce, ale také nejstarší kontinuálně fungující značka na jejím poli, opět změnila majitele a není to kvůli danění na Kypru. Vltavu si majitelé předávají jako horký brambor a tak by změna na první pohled neměla již nikoho příliš překvapit. Jenže ono je to trochu jinak. Problematický český e-shop, který jako memento přežil splasknutí dot com bubliny, nekupuje spekulant ani vyjukaný internetový nováček, ale jeden z nejdravějších subjektů na poli současné české e-komerce a jednička v domácích elektrospotřebičích, tedy alespoň na úrovni distributora. Co bude dál?
Vltava.cz v roce 1999
Tisková zpráva o transakci tak, jak je v těchto zeměpisných šířkách zvykem, umně zakrývá realitu za romantický opar PR frází a skutečný obraz reality lze jen tušit. Jaká jsou tedy fakta?
„Naší úlohu finančního investora chápeme jako splněnou a pro další růst a rozvoj společnosti jsme hledali vhodného strategického investora“ uvádí v tiskové zprávě Martin Pětivoký, managing director společnosti Milestone Partners. V té se dále říká, že prodej Vltavy je završením procesu, v rámci něhož kapitálový investor Milestone Partners společnost stabilizoval. Skutečně tomu ale můžeme věřit?
Je to náhodou téměř přesně rok poté, co většinový vlastník podal společnost insolvenční řízení. Pokud právě tento krok Milestone považuje za splněnou úlohu finančního investora, prokázal geniální smysl pro ironii.
Trocha kontextu
Zkusme se ale raději podívat trochu do historie, třeba nám to pomůže pochopit věci v širších souvislostech. Pravdou je, že si obchod od svého založení prošel hodně bouřlivou kariérou, která sahala od experimentálního distribučního kanálu pro mediální produkty Computer Pressu přes dočasně největší knižní internetový obchod s českou značkou, éru dramatických změn majitele i hledání vlastní identity (a klíčové komodity), až do podoby obecné nákupní galerie, což je trend, který svoji nefunkčnost v prostředí internetu dokazuje již přes deset let.
Vltava v roce 2001
Pokud zapomeneme na úplné dřevní počátky a pokusíme se hledat společný jmenovatel pro Vltavu napříč jednotlivými majiteli, působí obchod dojmem někoho, komu přes „moment překvapení“ či chcete-li počáteční výhodu na trhu rychle ujíždí vlak. V něm se veze mnohem agresivnější konkurence z nové generace velkých elektronických obchodů.
Zoufalá situace přivedla Vltavu v kritickou fázi s rezignací na vlastní prodej a transformaci do podoby pouhé nákupní galerie. O funkčnosti modelu nákupních galerií se vedou spory léta. Jisté je ale jedno“ v ČR nefungoval nikdy. V roce 2007 společnost skončila ve ztrátě 32 milionů korun. Když se na podzim roku 2008 upekl vstup Milestone Partners, kupovala společnost od GPL Limited kromě pošramocené značky v podstatě jenom databázi 650 000 registrovaných zákazníků. Všechno ostatní byl jen zbytečný a zcela bezcenný balast.
Příliv peněz ze strany většinového vlastníka akcií pouze prodloužil agonii. Důsledky na sebe nenechaly dlouho čekat. Zhruba po půl roce a kousek došla investorovi trpělivost a v pátek 22. 5. 2009 na sebe sama podala u krajského soudu v Brně firma návrh na insolveční řízení. Podnět vzešel přímo od představenstva firmy Vltava.cz.
Jeho místopředseda Marek Budín, to tehdy komentoval slovy: „Vzhledem k tomu, že doposud investované prostředky akcionářů do společnosti Vltava.cz nepomohly zvrátit dlouhodobě ztrátové hospodaření, akcionáři již nejsou připravení poskytovat další kapitál na provoz“. Pravda byla taková, že většinový vlastník Vltavy, potřeboval získat čas na rozmyšlení, co dál. Když totiž okolo obcházejí věřitelé jako vlci, na kterých je vidět, už si nebohou oběť už v podstatě rozporcovali, < přemýšlí se dost obtížně.
Vltava.cz, Dějství třetí – deux ex machina
Přesně tak na první pohled působí objevení prince na bílém (elektronickém) koni v podobě holdingu Kasa.cz a Obchodní-dům.cz. O co jim jenom jde? „Hlavním důvodem, proč jsme se rozhodli převzít e-shop Vltava.cz, je jeho tradice a zavedená značka,“ tvrdí Roman Novotný, předseda představenstva holdingu a my mu v tomto bodě můžeme v klidu věřit, jiné důvody by toiž nedávaly smysl. „Jeho velmi dobré renomé dokazují i četné průzkumy znalosti a popularity českých internetových obchodů, ve kterých Vltava.cz zaujímá první místo. Pro mnohé představuje téměř synonymum nákupu na Internetu. V tomto bodě již nastává trochu problém, Vltava měla prakticky po celou dobu historie svého fungování slabinu v logistice, díky čemuž si vysloužila pověst velmi nespolehlivého obchodu.
„Převzetím navíc doplníme náš sortiment o nové oblasti a posílíme naši pozici na českém trhu internetových prodejců,“ říká také Novotný a my musíme konstatovat, že tento výrok nedává smysl již vůbec. Silnou stránkou Holdingu Kasa a Obchodní dům je domácí elektrotechnika s níž Vltava nikdy moc spojována nebyla. Hlavní asociace běžného zákazníka je Vltava=obsah (knihy, filmy, hudba a zábava), což není v našich podmínkách ani nějaké zvláštní obchodní terno, ani silná stránka investora.
Mnohem víc by smysl dával záměr Vltavu přebudovat na specializovaný obchod s elektronikou a domácími spotřebiči, což je největší eso v rukávu holdingu. Ten by tak získal prodejní platformu, s níž by mohl pořádně zatopit svému tradičnímu rivalu – Mall.cz. Proč právě tento segment?
V listopadu roku 2008 přinesly Hospodářské noviny nikdy úplně nepotvrzené spekulace o tom, že má do Kasy vstoupit zlínský HP TRONIC Zlín, spol. s.r.o., tedy top distributor na trhu domácích spotřebičů a spotřebního elektra. Kdo obchoduje v tomto segmentu, potvrdí, že bez spolupráce s HP Tronicem se tento byznys téměř dělat nedá.Kasa se tehdy proti zprávě ostře ohradila. Kde se ale spekulace vzala?
Pro objasnění nám bude stačit, když se podíváme na majetkové poměry v jednotlivých subjektech. Poté, co se investiční skupina Arca capital slovenského podnikatele Pavola Krúpy ve dvou vlnách úspěšně zbavila svého (60%) původního podílu v Kase, zůstávají podílníky už jen Martin Kasa s Tomášem Richterem a nově vzniklá společnost Obchodní dům, a.s. Zda Obchodní dům, a. s. vlastní pouze původní podíl, který patřil společnosti Arca, nebo jestli došlo i k dalším změnám v podílech, se můžeme pouze dohadovat, pravda je ovšem rozhodně ta, 51 % společnosti Obchodní dům a. s. nevlastní nikdo jiný než právě HP Tronic, který také patří k dlouhodobým obchodním partnerům Kasy (zejména v oblasti logistiky).
Vltava dnes
Zpět na začátek, aneb jak šel čas
Vltava začala fungovat v roce 1996 jako alternativní distribuční kanál vydavatelství Computer Press, zpočátku byla zcela nesamostatná a dokonce nenesla dokonce ani svůj dnes tolik signifikantní název.
Jiří Hlavenka inicioval její vznik z prostého důvodu, progresivnímu vydavatelství v té době totiž chyběl vhodný prodejní kanál knižní produkce, která v té době skutečně vznikala stylem běžícího pásu a rychlost zařazování do klasického procesu knižní distribuce pomalu, ale jistě začínal být nedostačující.
Na rozdíl od řady jiných průkopníků internetového obchodování u nás měla Vltava poněkud ulehčenou situaci tím, že její provozovatel byl zároveň jediným dodavatelem zboží. Pravděpodobně právě tento fakt způsobil i to, že se Vltava z hlediska obratu i ekonomiky provozu vyhnula problémům ostatních (dodavatelé, neplatiči a vracené zásilky, nedostatečný kapitál na rozjezd) a již v prvním půlroce provozu dosáhla na svoji dobu a obchodní artikl (knihy jsou v principu levné zboží) zajímavého obratu (100 000 Kč) a prakticky od začátku fungovala s kladným hospodářským výsledkem.
Později (rok 1997) se spolu s akceptováním dalších dodavatelů postupně rozšiřovala základna komodit nejprve o hudby a filmy a ještě později o černou elektroniku a další produkty. Samostatný e-shop Cybex, specializovaný na prodej počítačové techniky a elektroniky, se dokonce ve skupině obchodů pozdějšího subjektu Vltava Stores v průběhu let ukázal jako nejživotaschopnější článek Vltavy vůbec a již pod CP plnil funkci vlajkové lodi celého obchodního domu. Vltava prakticky od svých počátků experimentovala také s vysloveně novinkovými obchodními modely, již od konce devadesátých let tak nabízela zpoplatněné stahování hudby ve formátu mp3 a na přelomu tisíciletí přišla dokonce po vzoru Amazonu s nabídkou elektronické knihy. Roku 2003 skupina funguje i na Slovensku coby Dunaj.sk. Ještě pod vedením Computer Pressu pokračuje v rozšiřování svého záběru (elektro) mimo původní oblast (knihy, film a hudba). Computer Press Vltavu prodal v roce 2005 a od té doby prošla rukama několika majitelů.
Po prodeji následovalo další rozšiřování záběru, dnes obchod nabízí sortiment sahající od elektroniky, přes prodej hudby a elektra až po kosmetiku, a dlouhé období tápání a hledání vhodné strategie. Dalším významnějším milníkem Vltavy se stal rok 2006, kdy se Vltava.cz sloučila s firmami InternetShops a Cybex Distribution. Obě společnosti byly již dříve jejími obchodními partnery a s Vltavou dlouhodobě spolupracovaly. Koncem roku 2008 se majoritním vlastníkem stává právě společnost Milestone Partners, která spolu s hlavním dodavatelem loni vyhlásila na firmu insolvenční řízení. Dnes se Vltava.cz stěhuje do rukou dalšího majitele. Co bude dál, nikdo neví. Sledovat další vyvoj bude ale rozhodně zajímavé.