Němci milují Google, Facebook a Apple i přes problémy s bezpečností

Chenchao Liu má na Facebooku 446 přátel, miluje svůj iPhone 3GS a je posedlý Googlovským vyhledávačem a mapami. V tom se pan Liu vůbec neliší od běžných amerických vysokoškoláků. Až na to, že pan Liu žije v Německu, zemi, v níž přísná ochrana dat vyvolala zkoumání praktik Facebooku, Applu i Googlu – společností vytvářejících produkty, které pan Liu miluje.

Je jedním z milionů uživatelů, kteří těmto firmám pomohli v Německu uspět. „Myslím, že mnoho lidí v Německu, obzvláště těch v mé věkové skupině (okolo 20 ti let), nemají s ochranou dat takové potíže, jak tvrdí ochránci soukromí,“ říká pan Liu, který studuje chemii na technické univerzitě v Mnichově. „Všechno to záleží na osobní zodpovědnosti. Nikdo nikoho nenutí, aby některou z těch služeb využíval.“Americké technologické společnosti jsou v Německu pod přísným dohledem. Google se musí zodpovídat z toho, že při vytváření svých map omylem nasbíral osobní data jako například hesla k emailům. Facebook je zase vyšetřován kvůli sběru dat lidí, kteří nejsou jeho uživateli, z emailových seznamů svých uživatelů. A Apple musí vysvětlovat, jaké informace o uživatelích ukládá iPhone 4 a po jakou dobu. Johannes Caspar, dohlížitel na ochranu dat v Hamburku, který vyšetřuje jednání Googlu a Facebooku, řekl, že jeho úřad se snaží chránit uživatele před nimi samými. „Problém je v tom, že mnoho lidí neví, co se s jejich daty děje.“

Přísné zákony chránící soukromí jsou výsledkem poválečné obnovy, kdy zákonodárci chtěli ochránit občany před pronásledováním. V Německu je například nezákonné zveřejnit něčí fotografii nebo jméno bez jeho souhlasu. To se týká i zločinců, kteří jsou v televizi obvykle označováni jen křestním jménem a prvním písmenem příjmení, např. Klaus P. Nic z toho však Němcům nezabránilo v tom, aby se hromadně registrovali na sociálních sítích a stahovali nejnovější aplikace pro své smartphony. V květnu tohoto roku Google ovládal v Německu již 92 procent trhu s vyhledávači, což je velké číslo v porovnání s 65 procenty ve Spojených státech. Data pocházejí od společnosti comScore.

Facebook má v Německu (které má 82 milionů obyvatel) podle společnosti Inside Network asi 7,7 milionů uživatelů. Všechny verze iPhonu, včetně iPhonu 4, který byl v Německu představen v červnu, se vyprodaly za pár dnů. Apple však neuvádí přesná čísla prodeje.„Domnívám se, že v Německu je velký nepoměr mezi zákony na ochranu soukromí a zájmy uživatelů technologií,“ řekl Felix Haas, ředitel mnichovské společnosti Amiando, která je největší evropskou společností pro registraci akcí. Amiando je toho příkladem. Jejich software používají agenti takových hvězd jako je Lena Meyer-Landrut, vítězka hudební soutěže Eurovision, a dokonce i úředníci, kteří se ochranou dat zabývají a organizují výroční sjezd. Všichni uvedli do formuláře svá jména, adresy a další osobní informace, a dokonce mnozí dali souhlas se zasíláním informačních emailů. Amiando, stejně jako většina německých online společností, neprodává osobní data třetím osobám, ale zvěřejňuje své seznamy pro cílené emailové kampaně.

Americký zvyk prodávat jména a osobní údaje zákazníků, je podle Haase v Německu legální, ale téměř nikdy k tomu nedochází, protože by tak došlo k „poškození důvěry“. A přesto více a více Němců poskytuje své osobní údaje, pokud tak mohou ušetřit. Například bonusová karta Payback má 19,4 milionů uživatelů. Výměnou za slevy v různých obchodech dávají vlastníci karet provozovateli Loyalty Partner v Mnichově povolení zasílat jim nabídky. Společnost Loyalty Partner v srpnu 2008 zvítězila v soudním sporu, když nejvyšší soud zamítl stížnost úředníků pro ochranu spotřebitele, kteří tvrdili, že Payback neposkytuje dost informací o tom, jak údaje zákazníků vlastně využívá. Dieter Weng, prezident německé společnosti Dialogue Marketing Association, což je skupina 800 firem včetně internetových marketerů, řekl, že Německo své zákony spíše nezmírní. Ale potřeba povzbudit růst internetové ekonomiky by podle Wenga mohl alespoň snížit bariéru pro vstup do internetového marketingu. „Myslím, že Němci se obávají zneužití osobních dat vládou či soudem,“ říká Weng. „Ale pokud jde o data týkající se chování spotřebitelů, lidé je rádi poskytnou, pokud jim to nabízí i jisté výhody.“ Mluvčí Googlu v Londýně Peter Barron řekl, že nejtěžším úkolem úředníků je dosáhnout rovnováhy mezi ochranou dat a podporou internetového obchodu. „Když mezi těmito aspekty není rovnováha, budou na tom tratit spotřebitelé a firmy.“

Zdroj: NY Times

Exit mobile version