Čeští operátoři: není virtuální jako virtuální

BtS - T-Mobil

Zatímco vstup prvního virtuálního operátora do U:fonovy sítě nevzbudil žádné velké pozdvižení, kolem jiných „virtuálů“ to doslova vře. Když totiž nechce operátor pustit svou síť oficiálně, vždy se najdou cesty, jak toho dosáhnout.

Spor se poprvé přiostřil už v dubnu tohoto roku. Princip šedého virtuálního operátora je vcelku jednoduchý – firma se navenek tváří jako velká korporace s tisíci telefonních čísel, na něž je schopná vyjednat sui slevu, o jaké se běžným smrtelníkům ani nezdá. Takto získané telefonní tarify ale nepoužívá pro vlastní potřebu, nýbrž je dál přeprodává a zisk si ponechává.

TMT Czech a Hermod

Přesně tak se chovaly firmy TMT Czech a Hermod se společnou vlastnickou základnou. Ovšem slavnostní otevření prodejny na hlavních třídách velkých měst by bylo příliš okaté a také nerentabilní. Společnosti se namísto toho soustředily výhradně na korporátní zákazníky. Nejedná se přitom o žádné malé ryby: mezi klienty patří například pracovníci a příbuzní v Komerční bance, pojišťovně Generali nebo stavební spořitelně Modrá pyramida.

Při pohledu na takovouto strukturu se chce vykřiknout: multi-level-marketing funguje! Zatímco zmiňované firmy nepatří k největším k česku a na maximální výši slevy by nikdy nedosáhly, zmiňovaní zprostředkovatelé mají mít pod palcem až 50 tisíc čísel, což je společně se skupinou ČEZ řadí mezi největší zákazníky. A tento rozdíl v řádu objednaných čísel umožnil profit.

Ukousnutá část koláče

Ovšem něčí zisk bývá obvykle ztráta někoho jiného, v tomto případě operátora. Startem sporu, který nakonec skončil u Českého telekomunikačního úřadu, byl okamžik, kdy Telefonica O2 převedla zhruba 1 500 zákazníků z firmy Oriflame na sebe. Krom toho zmrazila i SIM karty patřící TMT a Hermodu, aby nemohlo docházet k novým aktivacím. Zdůvodněním operátora bylo, že došlo i k prodeji mimo dopředu odsouhlasenou skupinu lidí, na což neměly firmy podle uzavřených smluv právo.

Zhruba po čtvrt roce přišel ČTÚ s rozhodnutím, které poněkud překvapivě vyznělo zcela ve prospěch virtuálních operátorů. Podle něj má společnost Telefónica O2 je v plné míře pokračovat v plnění svých povinností dle smluv, které mají společnosti TMT Czech a Hermod s operátorem uzavřeny.

Toto rozhodnutí vnímá každá ze stran sporu po svém. „Rozhodnutí mimo jiné také říká, že praktiky operátora Telefónica O2, kdy přestala aktivovat nové SIM karty našim korporátním zákazníkům a nepřímo nás tím vytlačovala z trhu, byly protiprávní,“ říká Jiří Wohlmann, předseda představenstva TMT Czech. Společnost Hermod, vyzývá O2, aby bezodkladně zahájila nápravu a opět začala poskytovat společnosti Hermod a jejím klientům smluvně zakotvené služby.

Naproti tomu O2 se jen tak zbraně složit nechystá. „Za klíčové považujeme rozhodnutí ČTÚ, že společnost TMT Czech, ani společnost Hermod, nemají statut poskytovatelů komunikačních služeb, za což se obě firmy vydávaly. TMT Czech, stejně jako Hermod jsou pouze naši účastníci na základě smlouvy, kterou opakovaně porušovaly. Proto rozhodnutí ČTÚ vítáme a považujeme ho za naše vítězství,“ komentuje rozhodnutí Martin Žabka, tiskový mluvčí Telefonica O2.

Rozhodnutí tak znamená dlouhou právní válku s nejistým výsledkem, anebo nutnost alespoň jakési shody mezi zúčastněnými stranami. Ovšem podle „ramenatých“ prohlášení z obou stran to vypadá spíše na první možnost. Společnost Hermod už vyzvala operátora, aby bezodkladně zahájil nápravu a opět umožnil Hermodu a jeho klientům využívat své služby, a to včetně vydávání nových SIM karet.

Pro koncové klienty to však neznamená, že i oni si budou někdy moci koupit služby za výhodnějších podmínek. Péče o ně je totiž celkově velmi nákladná a nejspíš by spolkla většinu zisků virtuálního operátora.

Exit mobile version