Netradiční způsoby marketingu: Bluecasting

V prvním díle seriálu o netradičních způsobech marketingu si dnes přiblížíme proximity marketing, zejména jeho variantu využívající technologii Bluetooth, takzvaný bluecasting. Tato metoda umožňuje distribuovat reklamní obsah v závislosti na místě, kde se příjemce a potenciální zákazník nachází. Reklamu tak lze šířit v okolí obchodu či provozovny, ale i na jiných zajímavých místech. Kam se bluecasting hodí a jaké jsou jeho výhody a nevýhody?

Bluecasting je označení pro jednu z odnoží tzv. proximity marketingu. To je marketing, využívající geografickou lokaci cílového objektu pro zasílání reklamního obsahu, souvisejícího s konkrétním místem. Vznik a rozšíření tohoto druhu marketingu závisely na rozšíření moderních, především mobilních technologií – reklamní sdělení je zasíláno na mobilní telefon, případně zařízení připojené k Internetu (jeho poloha se pak určuje přes přístupový bod Wi-Fi, k němuž je připojeno, popř. z vestavěné GPS).


Bluecasting – možnosti využití

Reklama na mobil

Především mobilní telefon, který dnes nosí u sebe téměř každý, je lákavým cílem lokálně zaměřené reklamy. Jeho lokalizace i zasílání obsahu může být realizováno dvěma hlavními způsoby. První z nich je identifikace telefonu v buňce a reklamní sdělení jako informace o buňce (u nás v síti operátora O2). Toto řešení má několik nevýhod – obsah je pouze textový, navíc s omezenou délkou, jeho distribuce musí probíhat přes mobilního operátora a navíc na sebe nijak neupozorňuje, takže pokud se příjemce z nějakého důvodu na displej v konkrétní buňce nepodívá, reklamní sdělení vůbec nezaregistruje.

Využití Bluetooth

Pružnějším a přizpůsobivějším nástrojem je takzvaný bluecasting. Prostorově nenáročný vysílač lze umístit téměř kdekoli (můžeme se setkat například i s umístěním uvnitř tzv. citylightu). Zařízení nepřetržitě kontroluje výskyt mobilních telefonů se zapnutým Bluetooth v dosahu cca 100–150 metrů a rozesílá na ně žádost o potvrzení příjmu mobilního obsahu. Vzhledem k nutnosti potvrzení příjemcem tak nejde o nevyžádanou reklamu nebo spam. Přes Bluetooth lze poslat textový obsah, ale i obrázek, melodii, video, javovou hru nebo vizitku ve formátu Vcard. Mezi nevýhody patří omezený dosah a také fakt, že telefon musí mít pro příjem tohoto obsahu zapnutý Bluetooth ve zjistitelném módu. Ten má velká část majitelů mobilu vypnutý, ať už z obavy o výdrž baterie, nebo ve snaze vyhnout se obtěžování neznámými lidmi, náhodně přes Bluetooth rozesílajícími různé vzkazy (tzv. bluejacking).

Je tedy vhodné upozornit kolemjdoucí, aby si zapnuli Bluetooth do zjistitelného módu, např. letákem či vývěskou. Ti pochopitelně potřebují motivaci a důvod, proč by to měli udělat. Proto jim nabídneme spolu s reklamním obsahem něco užitečného či zábavného. To může být Java hra, tapeta, vyzváněcí melodie, popř. plánek obchodního centra, předpověď počasí nebo program kina. Pro kamenné obchody je zajímavá možnost rozesílat akční nabídku či slevový kupón.

Možnosti využití

Ondřej Mejzr, výkonný ředitel společnosti Blue2info, která se zabývá vývojem a distribucí platforem pro vysílání mobilního obsahu, uvádí: „Na rozdíl od ostatních oblastí běžného života jsou mobily zatím reklamou prakticky nezasažené. Existuje zde obrovský reklamní prostor, vždyť mobilní telefon máme téměř pořád u sebe. Lidé navíc nejsou na reklamu v mobilu zvyklí a tím pádem jsou k ní mnohem vnímavější.“

Mimo jiné bluecasting umožňuje rotovat několik různých reklamních sdělení, vyloučit z rozesílání telefony zaměstnanců nebo naopak posílat informace jen na vybrané telefony, např. jako jeden z kanálů firemního informačního systému. V souvislosti s rozesíláním obsahu lze generovat množství statistik, užitečných při vyhodnocování reklamních kampaní.

Koho je vhodné přes Bluetooth oslovit? „Bluecasting doporučuji využívat především ve dvou případech. Velmi vhodný je zejména tehdy, pokud chcete oslovit mladší publikum, cílovou skupinu zhruba do 30 let – to je navíc cílová skupina, která se tradičními médii zaměřuje velice špatně. S vhodným umístěním vysílacích platforem např. v blízkosti škol, zábavních center či sportovišť dokážete oslovit velké množství mládeže. A za druhé je bluecasting užitečný právě v případě těsného propojení s prodejnou či provozovnou. Dokáže upozornit kolemjdoucí na váš obchod a vhodně distribuovaným slevovým poukazem nebo obrázkem s akční nabídkou je povzbudit k jeho návštěvě,“ vypočítává Ondřej Mejzr. „Bluecasting je navíc nízkonákladová technologie, což by mohli ocenit ti zadavatelé, kteří v dnešní době ekonomické nestability hledají alternativní řešení propagace svých výrobků a služeb.“

Zhodnocení

Bluecasting má pravděpodobně svůj boom ještě před sebou. Zatím tento kanál využívá k propagaci jen málo subjektů a stejně tak není mnoho firem, které se touto technologií a souvisejícími službami zabývají. Pro lokální reklamu a oslovení mladších cílových skupin stojí rozhodně za zvážení, je však třeba mít na paměti, že ruku v ruce s moderní technologií musí jít i zajímavý a pro příjemce atraktivní obsah.

Exit mobile version