Nokia sází na Čínu, má zachránit mrtvé projekty

Neustále rostoucí čínský trh představuje naději pro některé skomírající projekty a služby Nokie.

S více než 700 miliony majiteli mobilních telefonů je Čína velmi lákavým trhem, o který všichni světoví výrobci svádí tvrdý boj. Novou aktivitou Nokie na propagaci vlastních zařízení je distribuce vybraných modelů spolu s přístupem do databáze několika desítek tisíc hudebních nahrávek. Ty si budou zájemci moci stáhnout zcela zdarma. Nokia tímto krokem vyřeší dva problémy najednou – jednak pravděpodobně zatraktivní svá zařízení v očích čínských zákazníků a jednak konečně najde využití pro svůj nepříliš oblíbený a ztrátový projekt hudebního serveru. Ten se ukázal jako naprosto nekonkurenceschopný oproti konkurenční službě iTunes společnosti Apple.

„Nokia tímto krokem jednoznačně potvrzuje své rozhodnutí podpořit prodej vlastních telefonů tím, že služby, za které si jiní nechají platit, bude poskytovat zdarma. Stejný případ jsme mohli vidět i počátkem letošního roku, kdy Nokia začala zdarma poskytovat navigační služby,“ komentoval rozhodnutí Nokie Martin Garner z analytické společnosti CCS Insight a dodává: „Úspěch tohoto kroku bude záviset i na tom, jestli se Nokia rozhodne tyto služby doplnit dalšími zdroji příjmu, jako jsou například mobilní reklamy.“

Plán Nokie je bezesporu odvážný a revoluční, na druhou stranu s sebou také nese velká rizika. Firma totiž bezesporu bude muset za stažené skladby platit poplatek nahrávacím studiím a hudebním vydavatelstvím. Pokud bude Nokia službu poskytovat zdarma, bude muset o uhrazené poplatky snížit svůj zisk. Pokud bude zájem Číňanů a hudbu zdarma vysoký, mohou tak tyto poplatky převýšit zisk ze zvýšeného prodeje telefonů a nápad tak skončí ztrátou. Logickým krokem by tak bylo dosažení spolupráce s některým z hudebních vydavatelství. Ty zatím o vstup na čínský trh neměly zájem, a to především z důvodu velmi nízké ochrany autorských práv a intelektuálního vlastnictví. Spolupráce s Nokií by ale tyto obavy mohla pomoci překonat.

Zdroj: Reuters

Exit mobile version