Nokia zkouší na Čechy virální marketing

Čechy mají navnadit k nákupu mobilního telefonu značky Nokia 5300 XpressMusic videa tří českých mladíků, kteří s tímto telefonem nahrávají různě zábavné spoty na webovou službu YouTube. Videa zaznamenala více než 5 000 shlédnutí. Jejich autoři za svoji práci nedostávají zaplaceno a dělají reklamu pro výrobce mobilních telefonů Nokia v podstatě zadarmo.

Mobilní telefon Nokia 5300 XpressMusic je určen především pro teenagery. Kromě nezbytného fotoaparátu nabízí také přehrávání zvuku ve formátech MP3, WMA a AAC. Nokia ve své reklamní kampani vyzdvihuje právě přehrávání hudby a tomu odpovídá celková komunikace.

V první části reklamní kampaně si lidé mohli u osmnácti vybraných citylightů stáhnout pomocí technologie bluetooth MP3 nahrávku skupiny Support Lesbiens An English.

Počítač v citylightech automaticky vyhledával aktivní přístroje v okolí až do vzdálenosti 100 metrů. Jakmile takový přístroj našel, poslal do něj zprávu s nabídkou stažení této písně. Kromě toho citylighty již zmiňovanou hudbu neustále hrály. Song si tímto způsobem stáhlo do svých mobilních telefonů údajně více než 47 000 lidí.

Zpátky do garáže

Na internetu podporuje prodej telefonu soutěž s názvem Nokia Garážmistr. Registrovaní uživatelé mohou hlasovat a vybrat oblíbenou začínající kapelu. V prvním kole se přihlásilo 950 kapel. Provozovatel webu uvádí, že stránky soutěže navštívilo během prvních čtrnácti dnů celkem 25 000 unikátních uživatelů.

Hlasování probíhá ve třech etapách. Do konce února mohli fanoušci jednotlivých kapel rozhodnout, jaké hudební skupiny budou bojovat o hlavní ceny. V současné době běží do konce března finále. Výsledky soutěže budou vyhlášeny od 2. do 6. dubna. Absolutní vítěz získá poukázku v hodnotě 50 000 Kč na nákup hudebního vybavení v Praha Music Center. Mezi další výhry patří 4 poukázky v hodnotě 20 000 Kč pro vítěze každé kategorie. Tři vylosovaní hlasující obdrží Nokia 5300 ExpressMusic.

Internetové viry útočí
Nokia využívá pro svoji reklamní kampaň také službu YouTube, která umožňuje lidem z celého světa nahrávat nebo sledovat krátká videa. „Další součástí kampaně je například série virálních videí pod názvem Noise Brothers, která také dosahuje dobrých výsledků. Například poslední díl seriálu si během víkendu prohlédlo více než pět tisíc lidí,“ potvrdil ITBIZu Ondřej Drábek, marketingový a PR manažer reklamní agentury Advertures, která pro finského výrobce mobilních telefonů spravuje kampaň na internetu.

Krátké spoty točí tři čeští studenti střední školy, kteří na YouTube vystupují jako Noise Brothers. Nikoho asi nepřekvapí, že hlavní roli v jejich snímcích hraje právě Nokia 5300. Videa se snaží zaujmout uživatele internetu neobvyklým námětem. Tvůrci ve svém profilu uvádí: „Mobil máme půjčený na testování od Nokie, ale můžeme si s ním dělat, co uznáme za vhodný. A za vhodný my neuznáváme slabý vtípky.“ Pokud tato videa zaujmou internetové uživatele, budou si přeposílat odkazy a tím budou dělat mobilnímu telefonu reklamu. Takové šíření sdělení se označuje jako virální marketing. Nekontrolované přeposílání zprávy totiž připomíná chování virů.

Agentura a Nokia přitom tvůrcům za výrobu videa neplatí žádnou odměnu. „Dohodlo se, že nám proplatí, když něco budeme potřebovat. Třeba teď jsme potřebovali zápalky, takže mám auto plné zápalek,“ upřesňuje devatenáctiletý student Janek Rubeš, který videa natáčí společně se svým kamarádem Jindřichem Malíkem. Autoři krátkých spotů dostali také jeden mobilní telefon a dvě makety. Svoji práci pro značku Nokia popisují oba tvůrci jako dobrou zkušenost.

Každé video schvaluje kreativní ředitel reklamní agentury Advertures Joseph Ali Tehranian. „Jednou jsme dělali video, ve kterém Janek chodil po městě a předváděl, že hraje holkám na kytaru. Měl přitom pověšenej mobil přes krk a ten přehrával zvuk kytary,“ popisuje Jindřich Malík scénář videa, které jim kreativní ředitel agentury nedoporučil nahrát na YouTube. Jeden z posledních spotů je zároveň výzvou, aby lidé posílali své nápady a náměty. Tvůrcům podle svých slov inspirace nedošla. Jejích cílem je zapojit do výroby spotů své dosud pasivní diváky. „Docela nás tíží, že naše videa mají sice hodně shlédnutí, ale málo komentářů,“ vysvětluje Rubeš.

Přísně utajený virální marketing

Námi oslovení lidé z branže se shodují, že není obvyklé, aby firma nebo reklamní agentura přiznávala autorství obsahu, který je součástí virálního marketingu. „Záleží na typu viralu, protože u počítačové aplikace bude jasné, ze je to práce agentury. V tomto případě přiznání nevadí,“ domnívá se Vladislav Bureš, který se na svém blogu aktivně zajímá o virální marketing. Není vhodné přiznávat autorství u videa, animací a obrázků. „Zde bych přiznání určitě nedoporučoval. Virál by ztratil kouzlo,“ dodává Bureš.

Michal Krutiš z internetové reklamní agentury H1 upozorňuje, že skryté autorství může být výhodou. „Sdělení od nezávislé osoby vypadá důvěryhodněji. Nicméně lidem může být často jedno, kdo je autorem. Pokud je myšlenka dobrá, bude se informace šířit tak i tak,“ tvrdí Krutiš. Podle něj je výhodou virálního marketingu obvykle nižší rozpočet. Tento způsob propagace produktu se často využívá ve chvíli, kdy firma nemá dostatek peněz na klasickou kampaň. Nevýhodou je, že obsah sdělení nelze po odeslání kontrolovat.

„Nejčastěji se jedná o reklamní spoty, obsah vytvářený návštěvníky virálních microsites nebo pseudoamatérská díla,“ vymenovává možnosti marketérů Robert Haas, marketingový a obchodní ředitel agentury Symbio. V reklamních spotech se značka firmy objevuje běžně. „Zcela opačným případem však bývá virální obsah, který má působit záměrně amatérsky a kde je komunikované sdělení či produkt předmětem naoko nekomerční zábavy autorů,“ uvádí Haas s tím, že příkladem mohou být virální videa věnovaná pokusu se smícháním bombónů Mentos a kolou.

Nokia není jedinou firmou, která zkouší nalákat spotřebitele pomocí virálního marketingu. Podobně založenou kampaň vyzkoušel například mobilní operátor Vodafone. Reklamní spot s hercem Čtvrtníčkem koloval po internetu v mnoha různých variantách. Kromě spotu vznikla také řada fotomontáží na motivy spotu. Telekomunikační operátor zaznamenal za čtvrtletí od října do prosince 2006 čistý nárůst 102 tisíc zákazníků.

Přečtěte si také
MP3 z reklamy si přes bluetooth stáhlo 47 000 lidí
Češi nejvíce používají telefony Nokia a Sony Ericsson
MP3 přehrávače nahrazují discmany

Exit mobile version