Nová služba opt-out: ochrana před nevyžádanými marketingovými hovory

Statisícům lidí v celé České republice, kterým vadí, když je někdo oslovuje po telefonu s nabídkou různých nevyžádaných výrobků nebo služeb, se výrazně zvýšila šance, že takovýchto hovorů ubude. Společnost ComGate, jež je jednou z předních tuzemských firem v oblasti služeb zaměřených na péči o zákazníka, totiž zavedla novou službu opt-out, jejíž součástí je registr telefonních účastníků, kteří si nepřejí být marketingovými hovory oslovování. Podobný oficiální seznam dosud v České republice neexistoval.

„Díky tomuto registru si nyní firmy, které se zabývají nabídkou zboží nebo služeb po telefonu, budou moci jednoduše ověřit, jestli jejich databáze telefonních čísel neobsahuje i účastníky, kteří si za účelem telemarketingu nepřejí být kontaktováni,“ uvedl Filip Ulík, marketingový manažer společnosti ComGate.

Celkem v České republice existuje na 70 externích call center a dalších několik desítek velkých interních call center, která provozují velké firmy, jako jsou telefonní operátoři, banky, pojišťovny či poskytovatelé veřejných služeb. Lze odhadovat, že pracovníci těchto kontaktních center uskuteční zhruba 50 milionů hovorů ročně, tedy že každý občan v zemi je v průměru osloven minimálně pětkrát ročně. Vzhledem k věkovému složení populace bude ovšem tento počet marketingových hovorů ve skutečnosti ještě vyšší.

Lidé, kteří o nabídku zboží či služeb po telefonu nestojí, mají možnost požádat svého telefonního operátora (poskytovatele služeb elektronických komunikací), aby jejich nesouhlas s telemarketingovým oslovováním zdarma vyznačil u jejich telefonního čísla ve veřejném telefonním seznamu. Poskytovatelé telemarketingu mají povinnost toto jejich rozhodnutí respektovat.

„To však bylo dosud v běžné praxi telemarketingových firem, které denně realizují tisíce hovorů, víceméně nemožné, protože neexistoval ucelený seznam čísel, na která se s nabídkou telemarketingu nesmí volat. Telemarketingové společnosti se tak nejen vystavovaly riziku, že osloví někoho, kdo požádal o zákaz takového hovoru, ale i riziku citelného finančního postihu. Pomocí služby opt-out se tohoto rizika zbaví, a splní tak i povinnost, jež jim vyplývá ze zákona 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích,“ dodal Ulík.

Registr opt-out, který nyní zprovoznila společnost ComGate, resp. její dceřiná společnost ComGate Interactive, na základě dat z veřejných telefonních seznamů, je prvním uceleným seznamem telefonních čísel, jejichž majitelé vyjádřili nesouhlas s telemarketingovým oslovováním. Tento tzv. do-not-call seznam už nyní obsahuje čtvrt milionu telefonních čísel. Jedním z prvních velkých zákazníků, kteří službu opt-out začali využívat, je společnost Telefónica O2 Czech Republic, o spolupráci s dalšími operátory a provozovateli call center ComGate v současnosti jedná.

Firmy, které budou mít zájem zkontrolovat databáze telefonních čísel, jež hodlají oslovit, budou moci využít služby webové stránky www.opt-out.cz. Systém vyhodnotí zadaný seznam čísel a vrátí jej „očištěný“ o čísla osob, které si nepřejí být oslovovány.

Majitelé telefonních čísel, kteří si nejsou jistí, jestli je jejich číslo zveřejněno v telefonním seznamu s uvedením, že nesouhlasí s marketingovým oslovováním, se mohou s dotazem obrátit na svého operátora, popřípadě zavolat na telefonní číslo 226 808 606 (cena hovoru odpovídá tarifu hovoru na pevnou linku). Mohou také odeslat SMS s textem OPTOUT na číslo 9030903 a obratem se dozví, jestli u jejich čísla existuje informace o nesouhlasu s marketingovým oslovováním. Tuto službu poskytuje agmo cz, dceřiná společnost ComGate, cena SMS je 3 Kč včetně DPH.

Exit mobile version