Orange chystá levné smartphony s OS Android

Francouzský Orange se levnými smartphony postavenými na OS Android chystá doslova zaplavit všechny trhy, na kterých působí.


Chystaný smartphone Orange Boston.

Stejně jako všichni významní výrobci mobilních zařízení, i francouzský mobilní operátor Orange se pokusí využít současného boomu obliby smartphonů. Počínaje letošním létem začne pod vlastní značkou prodávat několik modelů velmi levných smartphonů. Ty by zavedeným výrobcům měly konkurovat především cenou, přičemž Orange se pokusí zaměřit právě na ty majitele mobilních telefonů, kteří „chytré“ telefony až dosud považovali za zbytečný luxus. Tomu má odpovídat i cena, která v případě slibně vypadajícího zařízení s označením Boston, má dosáhnout pouhých 2 dolarů (zhruba 40 Kč). Orange plánuje vlastní smartphony distribuovat výhradně s dvouletými kontrakty na své služby. Výrobu zařízení by měla zajistit široká škála výrobců, jako je Huawei, LG, nebo ZTE.

„Počátkem letošního roku dosahoval podíl smartphonů v naší nabídce zhruba 15%. Do konce roku 2010 chceme toto číslo zdvojnásobit a do roku 2013 dosáhnout až 50% podílu. Naším cílem je představit především cenově nenáročná zařízení, která budou dostupná prakticky všem našim zákazníkům,“ řekl Patrick Remy, viceprezident společnosti Orange pro telefony a zařízení.

Orientace na smartphony ze strany Orange je poměrně logická. I pokud bude operátor některé modely prodávat za pouhých několik dolarů, tedy bude každý prodej silně dotovat, ve výsledku se mu takový krok vyplatí. Smartphony jsou totiž vybaveny vlastním internetovým prohlížečem a obvykle i přímým přístupem k sociálním sítím a často jsou distribuovány výhradně s datovými plány. Právě přenos dat pak pro operátora představuje významný příjem, který veškeré prvotní dotace více než vynahradí.

Prakticky jediným problémem smartphonů je tak nutnost investovat do kvality a rozšíření datových sítí. Poměrné logicky čím více zákazníků datových služeb bude operátor obhospodařovat, tím vyšší nároky to na něj klade. Jak důležité je do datových sítí neustále investovat, a jak jednoduché je situaci podcenit, dokazuje případ amerického operátora AT&T, výhradního distributora oblíbeného telefonu iPhone. AT&T zájem o iPhone a smartphony celkově značně podcenilo a v hustě zalidněných oblastech na východním a západním pobřeží USA nyní často dochází k výpadkům spojení právě z důvodu přetížení sítě.

Orange plánuje představit několik modelových řad vlastních zařízení, od nejlevnějšího Bostonu až po „exkluzivní“ modely schované za označením A-Brand. Většina telefonů by si svou premiéru měla odbýt na evropských trzích, především tedy ve Francii, později je operátor plánuje uvést i na své mimoevropské trhy. S modelem Boston má Orange ambice uspět především v oblasti Afriky a Indie.

Aktivita Orange je významná především pro Google, který stojí za vývojem stále oblíbenějšího operačního systému Android. Právě tento systém totiž Orange plánuje nasadit do všech chystaných zařízení. Pro Android to tak znamená velkou šanci, že po sesazení iPhone OS z třetího nejrozšířenějšího mobilního operačního systému v USA tento systém předstihne i v celosvětovém měřítku.

Zdroj: The Register

Exit mobile version