Outplacement: jak zvládnout propouštění zaměstnanců

Kravatak

Vedení sloučených internetových portálů Centrum.cz a Atlas.cz nedávno oznámilo, že společnost propustí přibližně padesát zaměstnanců. Většinou se jedná o pracovníky, kteří zastávají v obou firmách stejné pozice. Část týmu vývojářů a někteří produktoví manažeři přitom z firmy nedávno odešli dobrovolně, protože nesouhlasili s vybranou strategií vývoje. Právě v souvislosti s propouštěním se v oblasti personalistiky používá termín outplacement. Pokud jste se s ním ještě nesetkali, pomůže vám náš článek.

Propouštění zaměstnanců není pro většinu firem téma, které by bylo předmětem tiskových zpráv a marketingové komunikace. Společnosti se mnohem častěji pochlubí úspěšnou akvizicí, při které se většina zaměstnanců pohlcené firmy stává součástí mnohem širšího týmu. Výjimku představovaly například České radiokomunikace, které minulý rok v červnu oznámily svůj záměr propustit více než 20 procent svých zaměstnanců. Celkově přitom zaměstnávaly 900 pracovníků a důvodem propuštění byly neuspokojivé finanční výsledky telekomunikační divize v posledních dvou letech. Provozní zisk překračovaly plánované investiční výdaje a zvýšený počet zaměstnanců nepokrývaly režijní náklady.

Neuspokojivé finanční výsledky vedou k propouštění také ve společnosti Sun Microsystems. Vyplynulo to z prohlášení, vydaném v květnu v souvislosti s oficiálním vyhlášením hospodářských výsledků. Firma utrpěla neočekávanou ztrátu za třetí čtvrtletí fiskálního roku, a tak se rozhodla propustit 2500 svých zaměstnanců z celkového počtu 35 500. To představuje přibližně 7,5 procent pracovní síly. Za neúspěchem stojí podle vyjádření společnosti špatná ekonomická situace v USA a vysoké náklady na akvizici švédské společnosti stojící za databází MySQL. Firma dosáhla čistého zisku, který byl nižší o 34 milionů amerických dolarů. Minulý rok ve stejném období dosáhl zisk hodnoty 67 milionů amerických dolarů.

Odejít budou muset zřejmě i někteří zaměstnanci spojených portálů Centrum.cz a Atlas.cz, které patří investiční společnosti Warburg Pincus. Důvodem však v tomto případě nejsou finanční výsledky, ale spíše zdvojení některých pozic. Spojenou firmu tvoří přibližně 400 až 450 pracovních míst. Podle vyjádření bude náplň a využití zaměstnanců zkoumat analýza. Na tiskové konferenci potom zaznělo, že bude společnost do budoucna pracovní příležitosti vytvářet. Předseda představenstva Pavel Mucha ovšem v rozhovoru pro Hospodářské noviny uvedl plán společnosti propustit celkem padesát zaměstnanců.

Nespokojenost se strategií
Jedenáct zaměstnanců internetového portálu Atlas.cz navrhlo novému vedení změnu strategie pro vývoj, která měla portálům údajně ušetřit až 60 milionů korun. Když se ze strany vedení setkali s nepochopením, rozhodli se odejít.
Krize ve firmě: jak zvládnout odchod zaměstnanců

Nokia zavírá, Němci protestují

Ve firmě údajně panuje podle informací z důvěryhodného zdroje nevraživá atmosféra mezi jednotlivými zaměstnanci. Důvodem je i skutečnost, že Atlas.cz považoval dlouhodobě Centrum.cz za „nepřítele č. 1“. „Ve společnosti existují ostrůvky zaměstnanců a ty spolu navzájem nekomunikují,“ říká zdroj, který si nepřál být jmenován. Firma ve své komunikaci směrem k médiím tvrdila, že „brzy ohlásí některé zajímavé přestupy“, ale zatím oznámila pouze posilu v podobě Davida Háce, bývalého generálního internetového ředitele N-Joy.

Když v roce 2005 probíhalo sloučení telekomunikačních společností Aliatel a GTS Czech do nové firmy GTS Novera, musela firma připustit změny i mezi zaměstnanci. „Proces slučování je, co se týče personální stránky, velmi náročný a bohužel se neobejde bez propouštění. Snažíme se o plně transparentní přístup. Možnost účastnit se výběrových řízení do nových pozic dostali členové managementu obou společností. Odcházejícím zaměstnancům nabízíme vstřícné podmínky. GTS Novera bude mít kolem 580 zaměstnanců,“ uvedl při této příležitosti výkonný ředitel Milan Rusnák.

Propouštění většího počtu zaměstnanců nemusí mít vždy zcela hladký průběh. Přesvědčila se o tom německá Nokia, když se rozhodla zavřít jednu ze svých továren. V německém městě Bochum mělo o práci přijít celkem 2300 lidí. Nejednalo se přitom pouze o manažerské pozice, protože celkem 1800 pracovníků mělo na starosti montáž mobilních telefonů a přibližně 500 zbylých zaměstnanců bylo z řad softwarových vývojářů, výzkumníků a jiných oddělení. Před stejný problém byla postavena také tchaj-wanská společnost BenQ po prodeji mobilní divize německého Siemensu. Firma dokonce vyhlásila v roce 2006 úpadek a své dvě továrny také zavřela.

To však nebyl hlavní důvod pro poměrně nepopulární krok, který učinila finská Nokia. Známý výrobce mobilních telefonů totiž chtěl přesunout výrobu do mnohem levnějšího Maďarska a později i Rumunska. Podle odhadů se mělo protestů proti uzavření továrny zúčastnit nejméně 20 tisíc pracovníků. Řada politiků navíc veřejně vyzývala k bojkotu této značky, podporu projevila také německá kancléřka Angela Merkelová, ministr zemědělství Horst Seehofer nebo poslanec Peter Struck. Terčem kritiky byla také celková výše poskytnuté subvence, která od roku 1985 dosáhla objemu téměř 100 milionů eur.

Outplacement může firmě pomoci

Z hlediska vztahů s médii a veřejností (public relations) se téma propouštění řadí do krizové komunikace. Firma by neměla uvádět nepravdivá nebo dvojsmyslná vyjádření, včas by měla poukázat na případné problémy a zaměstnanci by se měli o chystaných změnách dozvědět jako první. Úzká spolupráce s odbory nebo úřady by měla být v tomto případě samozřejmostí. Pro někoho může být překvapivé, že ani magické slovo outsourcing IT nemá dobrý zvuk a může být spojeno se snižováním stavu zaměstnanců. To je také důvod, proč podle našich informací společnost AutoCont CZ, jeden z českých poskytovatelů outsourcingových služeb, používá vlastní slovní spojení „správa IT“.

Autorky Klára Lichá a Andrea Jarošová ze společnosti Topsearch uvádějí, že podle posledních studií jsou za hlavní faktory, které se stanou příčinami propouštění v několika následujících letech, pokládány z 84 % změny v technologiích, ze 77 % fúze a akvizice, ze 77 % globální konkurence. Jen 23 % respondentů se domnívá, že příčinou propouštění v jejich zemích budou v příštích letech finanční potíže. Jak sami vidíte, propouštění zaměstnanců se nevyhýbá velkým a známým firmám. Negativní následky však může zmínit právě outplacement. Neznamená to, že s touto podporou mohou počítat zaměstnanci ve všech firmách. Pokaždé záleží na společnosti, zda tuto podporu propouštěným zaměstnancům nabídne.

Zkušenosti firem
Uchazeči o zaměstnání se často setkávají s nezájmem firem z důvodu, že úplně nevyhovují požadavkům na dané pozice nebo sice kvalifikaci splňují, mají mnohdy i potřebné zkušenosti, přesto práci nedostanou proto, že by jejich zaměstnání mohlo firmě přinést jistá rizika.
Jak se v Česku přistupuje k zaměstnávání rizikových skupin?

Program outplacementu zahrnuje konzultaci situace s psychology, personalisty, manažery z oblasti vzdělávání a právníky. Psycholog může zaměstnanci poskytnout podporu a pomoci mu vyrovnat se s novou situací. Personalista by měl doporučit podle pracovního profilu vhodné pozice na trhu práce, manažer z oblasti vzdělávání navrhne zaměstnanci vhodné kurzy ke zvýšení kvalifikace a nakonec právník vysvětlí všechny zákonné postupy. Nemělo by se také zapomenout na zaměstnance, kteří ve firmě zůstávají. Součástí outplacementu může být rovněž nácvik prezentačních dovedností, pomoc s přípravou životopisu, motivačního dopisu a poradenství související se zvládnutím pohovoru u budoucího zaměstnavatele.

Outplacement má za sebou dlouhou historii. První náznaky pomoci lidem s nalezením nového zaměstnání můžeme spatřit po druhé světové válce v USA. Tehdy se do vlasti vracely tisíce vojáků, kteří neuměli nic jiného než válčit, nikdy nepracovali a práci si nedokázali najít. Jeden z tehdejších přísně utajených projektů proto pomáhal veteránům, aby získali zaměstnání. Nezaměstnaný člověk byl navíc celou společností vnímán negativně až do 60. a 70. let. Dnes můžeme využití outplacementu nalézt především ve společensky odpovědných firmách, které mají zájem umožnit svým zaměstnancům důstojný odchod a vyřešení jinak nelehké životní situace.

Přečtěte si také:
Proč zaměstnat a jak podpořit ženy v IT
Ženy v IT se setkávají s předsudky a nebojí se kariéry
Rady, doporučení a zkušenosti žen v českém IT

Exit mobile version