Pavel Zima: Seznam.cz se do zahraničí nechystá

Internetový portál Seznam.cz postupně dohání konkurence, která se na druhé a třetí místo dostala díky akvizicím jiných serverů. Původní zakladatel portálu se postupně stáhnul do pozadí a od roku 2006 firmu řídí právě Pavel Zima. Firma pod jeho vedením letos spustí systém pro malé platby přes Internet. Jen do zahraničí se na rozdíl od své konkurence nechystá. ITBIZ.cz zprostředkoval s Pavlem Zimou zajímavý rozhovor.


Pavel Zima

Náš dnešní rozhovor je netradiční, protože se na něm podíleli částečně také naši čtenáři. Několik dotazů položil Petr Hruban, ředitel divize Amadeo z agentury Virklis, a. s. a Martin Kubacki, generální ředitel Astra CEE.

Petr Hruban, ředitel, Amadeo.cz:Jak se Vám osobně jeví obecná úroveň webových prezentací českých komerčních firem? Kde vidíte největší prostor ke zlepšení tak, aby dokázaly lépe oslovit své stávající i potenciální zákazníky? (např. v porovnání s jinými zeměmi v regionu?

Velké firmy, například T-Mobile, Škoda auto a další mají profesionální prezentace, kterým nemám co vytknout. U středních a malých firem už je to horší a web odpovídá investici do něj, která je řádově menší než u velkých firem. A to nejen investici peněžní, ale hlavně investici času, kterou firma věnuje návrhu webu. Spousta takových webu plní jenom tu roli, aby společnost web měla a na webu se to na první pohled projeví.

Takže moje rada je řídit se při vývoji webu jasným cílem, ať už to je prodej na internetu nebo jen informace o sortimentu a snaha dostat nové zákazníky do kamenné prodejny. Hlavně ať se uživatel Internetu na první pohled na webu zorientuje, pokud uživatele nepřesvědčíte hned na začátku, půjde jinam, kde to je jednodušší.

* * *

Martin Kubacki, generální ředitel Astra CEE: O jaký formát reklamy/prezentace je na Seznam.cz největší zájem?

Nedá se to takhle zjednodušit, pro každého klienta a cíl kampaně vyhovuje jiná forma reklamy. Ale co musím zdůraznit, to je růst Skliku – PPC reklamy. Je to jednoznačně nejrychleji rostoucí reklamní formát z našeho portfolia.

Jaký byl největší úspěch Seznam.cz v roce 2007?

Největší úspěch je jednoznačně zlepšení našeho market share. Na začátku roku jsme měli měsíční share v českých uživatelích 93 % a rok jsme dokončili na 94 %. To znamená, že 94 % uživatelů českého Internetu navštíví alespoň jednu službu Seznamu za měsíc. Pro porovnání někdy před třemi roky byl náš market share těsně nad 80%.

Myslíte si, že internet někdy „porazí“ klasické TV vysílání?

Ano, podle mě porazí. Už teď má lepší čísla v návštěvnosti / sledovanosti než Seznam jenom jedna televize a digitalizace televizní trh pravděpodobně trochu rozdrobí. Co je horší zpráva, bude to trvat ještě dlouho.

Pro lidi, kteří chtějí aktivně ovlivňovat to, co konzumují, je Internet jasná volba. U inzerentů to bude trvat o trochu déle. Ale vývoj za poslední období je pozitivní. V roce 2003 měl Internet podíl na proinvestovaných reklamních penězích 1%, v roce 2007 už to bylo více než 5 % a třeba ve Velké Británii, která je vnímána jako nejvyspělejší trh v Evropě, se už vice než 10 % utrácí na internetu.

* * *

Můžete nastínit, co je hlavní součástí vaší strategie pro rok 2008 a jak tohoto cíle chcete dosáhnout?

Budeme pracovat na hledání. Velka inovace čeká Sklik, kde už velmi brzo spustíme kontextové cílení pro obsahové weby a samozřejmě partnerské weby. Připravujeme také některé nové služby.

Na českém trhu se objeví internetový platební systém PaySec, Vodafone plánuje také vlastní systém plateb. Chystáte se například ve spolupráci s některou z českých bank více využít pro svůj vlastní systém Seznam Peněženka?

Ano chystáme, jsme blízko spuštění, ale detaily zatím nemohu prezentovat.

Jak na základě vašich zkušeností s provozováním podobného systému vidíte trh mikroplateb? Představuje pro firmy a provozovatele zdroj zajímavých příjmů? Jaké částky se podle vás na tomto trhu pohybují?

Rozumný mikroplatební nástroj na českém webu úplně chybí. Záměrně nezmiňuji Premium SMS, které nejsou výhodné pro prodejce, ale jsou výhodné pro mobilní operátory.

Systém, který připravujeme, umožní i mikroplatby, ale konkrétnější zatím opravdu nemohu být.

Poslední dobou hodně spolupracujete s mobilními operátory. Jakým způsobem je dohodnuto sdílení příjmů? Vnímáte to spíše jako další zdroj návštěvnosti a posílení značky?

Je to partnerství. My máme služby, které znají a rádi používají naši uživatelé a chceme je k nim dostat co nejblíže (ideálně zdarma) a k tomu potřebujeme dohodu s operátory. Je jasné, že to pro Seznam není úplně zdarma, ale detaily zveřejnit nemohu.

Na trhu práce nikdo není

Vaše firma neustále hledá nové zaměstnance. Kdo je podle vás největším „nedostatkovým zbožím“?

Dříve to byli hlavně programátoři a vůbec lidé pro technické pozice, dnes už není na trhu skoro nikdo. V České republice a hlavně v Praze, kde většinu lidí hledáme, je nulová nezaměstnanost mezi lidmi, co opravdu pracovat chtějí. Sehnat kvalitního člověka na trhu práce je skoro nemožné.

V Brně jste otevřeli vlastní pobočku. Jak hodně taková pobočka může ovlivnit chybějící posily pro váš tým?

Brno byla logická volba pro vývojovou pobočku. V Brně jsou kvalitní vysoké školy generující absolventy, kteří mají schopnosti se okamžitě uplatnit v praxi. Základ vývojové pobočky už máme naplněn, teď se učíme vývoj na dálku.

Vaši konkurenci, internetové portály Centrum.cz a Atlas.cz, nyní čeká podle některých odborníků až půlroční slučování nebo alespoň dozvuky akvizice. Seznam.cz koupil Email.cz a zažili jste také majetkový vstup do Stream.cz. Můžete popsat, jak dlouho vám trvalo v těchto případech propojení firem?

Seznam fyzicky nikdy neprošel slučováním firem. Takže porovnávat nemohu. Stream funguje zcela samostatně a stejně, jak fungoval před naším vstupem. Email.cz jsme pořídili bez zaměstnanců a během par týdnu přemigrovali na naší emailovou technologii.

Zakladatel portálu Ivo Lukačovič před časem zcela ustoupil do pozadí a kromě občasného příspěvku na blogu není příliš vidět. Znamená to, že již do dalšího rozvoje nezasahuje a portál je vlastně v rukou zaměstnanců?

Ivo ovlivňuje strategické směřováni společnosti a konzultuje produktovou otázku, ale na denním byznysu Seznamu se nepodílí.

Je nějaká oblast na internetu, kterou přenecháte svým konkurentům? Co nebude Seznam.cz podle vás nikdy dělat?

Jsou to primárně zahraniční aktivity a vlastní obsah. Zůstáváme zaměřeni na český trh a technologie, obsah outsourcujeme. V Čechách máme pořád oči otevřené a hledáme další příležitosti. Takže teď rozhodně neřeknu, co nebudeme nikdy dělat, vždy si budeme vybírat podle aktuální příležitosti.

Technologii partnerů neřešíme

Naše čtenáře by zcela jistě zajímalo, co konkrétně vyžadujete od svých partnerů a spolupracujících firem. Jaké jsou vaše požadavky na partnery v oblasti technologií?

Vyžadujeme smluvní dostupnost služby, na jaké technologii to partner postaví neřešíme. To je zodpovědnost a rozhodnutí partnera. Jde nám jen o kvalitu služby z pohledu uživatele. Naši partneři musí být připraveni na vysokou návštěvnost služby, řádově stovky dotazů za vteřinu a desetitisíce až statisíce uživatelů denně. A samozřejmě flexibilita, bez které nejde služby na internetu provozovat.

Ve společnosti T-Mobile odchází vedení jednou ročně na prodejny, kde celý den prodávají zákazníkům. Jak postupujete, aby váš manažerský tým neztratil kontakt s realitou a nepropadl příliš průzkumům a jiným marketingovým materiálům?

Denně sami používáme naše služby. To nám hodně pomáhá. Děláme také uživatelské testy s lidmi z ulice. Je to občas tvrdá zpětná vazba, ale hodně nám pomáhá.

Ne všechny vaše produkty jsou zcela dokonalé (například relevance vyhledávání), přesto v těchto oblastech máte dobrý podíl na trhu. Proč lidé neodchází ke konkurenci? Myslíte si, že zde hraje roli věrnost ke značce?

Hned na začátek musím zdůraznit, že naše hledání je hodně kvalitní produkt. Na zdokonalení relevance hledání samozřejmě denně usilovně pracujeme a jsem přesvědčen, že na většinu dotazů jsme v Čechách nejlepší.

Náš podíl na trhu má dvě příčiny. Je postaven primárně na přímočarých a jednoduchých službách, které se snadno a dobře používají a samozřejmě hraje roli i věrnost značce, a i tu se snažíme prohlubovat.

Jako ředitel největšího IT portálu máte jistě nabitý program. Můžete ve zkratce popsat, jaký způsob organizace času se vám nejvíce osvědčil a co naopak podle vašich zkušeností nefunguje?

Osvědčila se mi metoda rozdělení věcí podle důležitosti. Rozdělte si věci co za den uděláte do tří kategorií podle důležitosti a pak si zkuste zpětně vyhodnotit, kolik času jste věnovali těm nejdůležitějším (ideálně souvisejícím s nějakým dlouhodobým cílem) a kolik času vám zabraly věci nedůležité. Je to skvělá zpětná vazba na proinvestovaný čas. Není důležité udělat úplně všechno, pokud splníte to nejdůležitější. Pokud nestihnete nedůležitý úkol, pravděpodobně se nic nestane. Pokud budete kvůli nedůležitým věcem pořád odkládat důležitou, může se to negativně dotknout jak vás osobně, tak společnosti, pro kterou pracujete.

Profil

Pavel Zima pracuje v Seznamu prakticky od jeho založení. Před svým nástupem do pozice výkonného ředitele pracoval v letech 2004 – 2006 jako technický ředitel. V srpnu 2006 jmenován výkonným ředitelem společnosti.

Exit mobile version