Personalisté: obsazení nové pozice ve firmě trvá v průměru dva až tři týdny

Za čísly v náboru se skrývají údaje vypovídající o úrovni firmy, stylu práce personalistů i strategie uchazečů. Jsou zajímavým zrcadlem i užitečným ukazatelem, který pomáhá zapojovat energii v náboru co nejefektivněji. Poslední průzkumy ukázaly, že manažeři věnují zkoumání CV kandidáta ucházejícího se o práci maximálně 10 minut.

5 – 10 minut na rozhodnutí

Z globálního průzkumu personální agentury Robert Half International vyplývá, že téměř polovina manažerů tráví prvním pročtením životopisu kandidáta na pracovní místo v rámci jeho úvodního hodnocení průměrně pět až deset minut. Vyplývá to z průzkumu mezi více než 2400 manažery financí a lidských zdrojů 13 zemí světa.

„Podle více než třetiny manažerů v ČR zajistí v dnešní době kandidátům úspěch ve výběrovém řízení vedle technických dovedností zejména znalost oboru a schopnost pracovat v týmu,“ komentoval výsledky průzkumu ředitel společnosti Robert Half pro ČR Aleš Křížek. Právě týmový duch je například v Rakousku a Německu rozhodující dokonce v polovině případů.

Ve většině případů (72 %) jsou zapotřebí dvě až tři kola výběrového řízení, než se firma v ČR rozhodne pro vhodného kandidáta. V Německu má každé třetí výběrové řízení více než pět kol. Téměř polovina manažerů (44 procent) uvádí, že obsazení nové pozice v jejich firmě trvá v průměru dva až tři týdny, podle 28 procent potom čtyři až pět týdnů. Mnohem rychlejší jsou v tomto případě Španělé, ve třetině případů jim obsazení volného místa netrvá déle než týden.

Podle Aleše Křížka nyní probíhá výběrové řízení u administrativních a juniorských pozic dva až tři týdny. U specialistů a seniorských pozic bývá výběr vhodného kandidáta časově náročnější, obvykle trvá dva až tři měsíce. Existují údajně i případy, kdy výběrové řízení probíhá déle než šest měsíců. Zde má ale většina uchazečů o zaměstnání problém čekat tak dlouho na výsledek náborového procesu.

TOP firmy odpoví na CV za 3 dny

Podle údajů LMC, největšího operátora na online trhu práce, od zhruba stovky středních a velkých firem různého zaměření, vyplývá, že prvních TOP 10 společností dokáže na zaslaný životopis uchazeče reagovat průměrně do tří dnů.

Na druhé straně posledních deset má desetkrát horší skóre s průměrnou dobou odpovědi 30 dní. Nejpomalejší firmě to trvá dokonce 62 dnů. Ale to se jedná stále o firmy, které komunikují. Více jak polovina uchazečů (53 %) o zaměstnání má zkušenost, že na jakoukoli reakci od firmy čekala marně.

V náboru se toho měří samozřejmě daleko víc. Základním sledovaným údajem bývá délka náboru neboli doba obsazení otevřené pracovní pozice, ale nábor se dá posuzovat taky podle počtů uchazečů v jednotlivých kolech, podle počtu akceptovaných nabídek nebo počtu odchodů ve zkušební době.

Celkem běžně se již sleduje, kolik vhodných kandidátů přináší který náborový zdroj – internet, interní nábor nebo třeba inzerce v tištěných médiích.
Paušálně lze konstatovat, že uchazeče o práci v Česku přitahují spíše velké a známé firmy. Dávají záruku perspektivy, solidnosti, kontinuity.

Znalost brandu a jeho kredibilita je na trhu stále silnou konkurenční výhodou. Velcí zaměstnavatelé mají v náboru ještě další výhodu – otevírají více volných pozic než menší firmy, což si uchazeči vykládají tak, že jejich snaha spíš padne na úrodnou půdu.

(Ne)reakce na CV ovlivní vztah k produktům firem

Ekonomická krize obrátila poměr sil na pracovním trhu. Výrazně stoupl počet uchazečů o práci, protože se začalo plošně propouštět. Naopak počet volných míst, které firmy nabízejí, se snížil. Firemní personalisté byli čím dál tím více zasypáni odpověďmi kandidátů a v mnoha případech nestíhali odpovědět vůbec.

Frustrovaní uchazeči o práci potom získávají stále horší pocit, když jim nikdo neodpoví například ani automatickou odpovědí. Ne zřídka kdy potom mění svůj celkový pohled na firmu, která s nimi komunikuje. V některých případech mohou zaujmout i negativní postoj k produktům či službám takové firmy, které nestálo zaslané CV dotyčného kandidáta ani za odpověď.

Firmám na pracovním trhu tak lze jen doporučit nepodceňovat náborový proces, uváženě investovat do kvalitního náborového software nebo posílit personálně tým v HR oddělení. Nekomunikovat s kandidáty o práci se nevyplácí.

Exit mobile version