Podceňováním IT manažerů přicházejí firmy o zisky

Kravatak

Aktuální studie společnosti silicon.de přišla se zajímavými zjištěními o roli oddělení informačních technologií (IT) ve firemních strukturách. Vrcholový management firem často přehlíží potenciál skrytý v IT a připravuje se tím o možný růst zisků. Může za to často obtížné prokazování podílu informačních technologií na obchodních výsledcích firem. Myslí si to 82 procent oslovených ředitelů či manažerů IT oslovených v průzkumu společnosti silicon.de*. Téměř tři čtvrtiny (71 %) navíc tvrdí, že v řízení firmy nemohou hrát větší roli kvůli nedostatku příležitostí jasně prokázat obchodní přínosy své práce.


Přehlížení potenciálu IT manažerů

IT manažeři nejsou zahrnuti do důležitých rozhodnutí

Nabízí se srovnání s dalším průzkumem, který tentokrát realizovala společnost Touchpaper. Průzkum jenom potvrdil podobně skeptické názory IT manažerů. Studie byla provedena na vzorku 125 ředitelů a IT manažerů.

Z výsledků vyplývá, že polovina respondentů není zahrnuta do rozhodovacích procesů, které se dotýkají klíčových změn v organizaci – jsou pověřeni pouze případnou implementací. „Bohužel, vrcholový management často stereotypně vnímá IT pouze jako podpůrný mechanismus a nikoli jako oddělení, které se může přímo podílet na zlepšování obchodních výsledků firmy,“ řekl Miroslav Bečka, ředitel divize IT infrastruktury společnosti S&T CZ, která patří mezi největší tuzemské systémové integrátory.

Přehlížení v menších a středních firmách

Vůdčí pozici ve firmě si IT oddělení může vydobýt hlavně tím, že rutinní činnosti, například údržbu techniky a podporu uživatelů, outsourcují. Bečka dále řekl, že pokud se IT oddělení zaměří na strategický rozvoj IT služeb s vysokou přidanou hodnotou, které se jasně odrážejí na obchodním výsledku firmy, nemůže být oddělení dále přehlíženo. S přehlíživým přístupem k IT se setkávají konzultanti S&T CZ zejména v menších a středně velkých firmách.

Tento neblahý stav dále umocňují starosti spojené s údržbou výpočetní infrastruktury, jež jsou doprovázeny snižujícími se rozpočty na rozvoj IT oddělení i jeho zaměstnance. Projekty rozvoje IT s vyšší přidanou hodnotou jsou až na druhém místě. „Firmy se tak zbytečně ochuzují o možnost prostřednictvím IT technologií zvýšit ziskovost firmy, více vytěžit ze zákazníků či zvýšit efektivitu lepším řízením zaměstnanců a dodavatelů,“ uvedl manažer divize IT služeb Vojtěch Dvořák ze S&T CZ.

IT musí srovnat krok se strategií firemního rozvoje

Získat patřičné uznání a pozici ve firmě může IT oddělení pouze tehdy, pokud bude schopno definovat a změřit hodnotu, kterou se podílí na rozvoji firmy. Aby to bylo vůbec kapacitně možné, musí IT manažer své oddělení nejdříve osvobodit od řešení rutinních činností a problémů. Mezi ně podle Dvořáka například patří správa IT infrastruktury a podpora uživatelů, které často zabírají až 70 procent kapacity oddělení IT.

Potřebné zdroje proto mnoho firem získává outsourcingem. Nejčastěji se touto cestou řeší klasická údržba IT infrastruktury – počítačů, serverů a tiskáren – včetně podpory uživatelů. „Meziročně nám roste segment outsourcingových služeb o 74 procent. Mezi zákazníky se navíc začínají objevovat i menší a střední firmy. Pravděpodobně si uvědomují, že je pro ně výhodnější se věnovat důležitějším činnostem než údržbě výpočetní techniky,“ dodal Miroslav Bečka.

Tento trend se odráží i v poptávce po specializovaných IT systémech. Podle analýzy S&T CZ je největší zájem o nástroje Business Intelligence, které umožňují podrobně analyzovat firemní data a získávat z nich strategicky důležité informace. Vojtěch Dvořák ještě uvedl, že roste také poptávka po technologických řešeních pro efektivnější řízení firmy, zákazníků, lidských zdrojů.

Exit mobile version