Podpora DirectX 10 od nVidia a ATI

Dne 30.ledna přestavil Microsoft oficiálně nejnovější verzi Windows s označením Windows Vista.
O vydání Windows Vista se mluví jako o největším zlomu v desktopových operačních systémech, něco jako byla změna v přechodu Windows 3.1 na Windows 95. Windows Vista provází změna softwarové architektury, vylepšení ochrany před hackerami nebo viry, nový vzhled Aero, použitelnost a DirectX 10.

S dnem vypuštění Windows Vista nastalo několik problémů. Za prvé bylo provedeno několik změň v licenční smlouvě Windows Vista. A dále uživatelé nevěděli, zda má cenu díky vysoké hardwarové náročnosti přecházet z osvědčených Windows XP na Windows Vista.

Na Windows Vista také testovali výrobci grafických karet její vlastnosti při softwarové zátěži, zejména na počítačových hrách. Díky velké změně v grafickém systému, nVidia i AMD/ATI se snaží, aby si jejich ovladače co nejvíce rozuměly s novým operačním systémem. nVidia představila světu ovladače, které jsou pro Windows Vista, nejnovější verze je ForceWare 158.18 a grafické karty s jádrem G80, které podporují DirectX 10. Společnost AMD/ATI vydala také ovladače pro nový operační systém od Microsoft s názvem Catalyst Software Suite, nejnovější verze je 7.4, které nepodporují DirectX 10. Však AMD/ATI zatím nevydala ještě grafické karty s podporou DirectX 10, spásou AMD/ATI by měly být karty s jádrem R6xx, však s jejich vydáním jsou pořád nějaké problémy a odklady. Nvidia má v tomto ohledu opravdu velký náskok oproti AMD/ATI.

Karty, které podporují DirectX 10 od nVidia:
GeForce 8500GT, GeForce 8600GT, GeForce 8600GTS, GeForceGTS (320MB & 640MB), GeForce 8800GTX, GeForce 8800Ultra.

Všechny tyto karty podporují DirectX10 a patří mezi nejlepší grafické karty na světě. Podporují přehrávání videa v HD kvalitě a vysokém rozlišení, Shader model 4. Tyto karty nesou na své krabici od výrobce logo Windows Vista, díky němu poznáte, že se jedná o grafické karty, které podporují DirectX 10 a Microsoft je doporučuje k Windows Vista.

S uvedením nových grafických karet od nVidia zároveň nVidia uvádí nové chipsety – nForce i650/i680. Vývoj nových karet započal v roce 2002. Microsoft s nVidií na vývoji DirectX 10 úzce spolupracoval. Jádro G80 je vyráběné 80nm procesem. Novou technologií je Pure Video HD – staré Pure Video s podporou HD formátů včetně ochran.

GeForce 8800GTS s jádrem G80 je vyráběné 80nm procesem, což je menší nevýhoda oproti budoucím grafickým kartám od AMD/ATI. Ale výrobní proces není vše, to ví i nVidia, díky 320MB nebo 640MB pamětem typu GDDR3 se nVidia nemusí bát žádné hanby, protože s frekvencí a celkovou propustností překoná s přehledem nejlepší karty na trhu od AMD/ATI.

Verze GeForce 8800GTX a GeForce 8800Ultra jsou v podstatě stejné, liší se pouze frekvencí. GeForce 8800Ultra je o několik desítek Mhz více přetaktovaná verze GeForce 8800GTX. Liší se také v propustnosti pamětí a to jen o 16,1GB/s, i rozdíl v ceně není až tak extrémní.

Grafické karty od AMD/ATI známe také, jenže se o nich mluví jako o „nekonečném projektu“. S příchodem jádra G80 od nVidia na trh se AMD/ATI pokouší přijít také s kartou, která by mohla překonat nebo se minimálně vyrovnat výkonově nVidia GeForce 8800Ultra. Spásou AMD/ATI by mělo být jádro R600, ale naneštěstí pro AMD/ATI R600 provází mnoho problémů a dodací lhůta se pořád prodlužuje.

Předpokládané nové grafické karty od AMD/ATI jsou Radeon 2900XT, Radeon 2600XT, Radeon 2400XT.

Jak zde můžete vidět Radeon HD 2400XT je opravdu low-end karta, důkazem toho je použití levných pamětí typu GDDR2, ale i cena $100 může vypovídat o tom, že tato karta nebude nějak závratně výkonná. Jádro RV610 bude vyráběné 65nm procesem, což má výhodu u svého konkurenta G86 od nVidie, které bude vyráběné 80nm procesem. RV610 bude ke koupení ve dvou verzích, jedna verze bude mít označení Antelope a druhá verze Falcon.
Antelope bude osazena 128MB GDDR2 paměti a bude využívat HyperMemory. Falcon bude využívat 256MB pamětí GDDR3 a bude vybaven můstkem pro CrossFire.

Karty s jádrem RV630 budou vyráběny 65nm procesem a budou vyráběné ve třech variantách – GDDR2, GDDR3 a GDDR4. Kódová označení pro tyto tři varianty jsou, pro nejrychlejší Kohinoor, využívající GDDR3 bude Orloff a nejpomalejší je Sefadu. Kohinoor a Orloff budou podporovat druhou generaci sběrnice PCI-Express, na rozdíl od Sefadu, která bude podporovat jen první generaci. Dále Sefadu nebude mít můstek pro CrossFire ani 6-pinový konektor pro přídavné napájení. Společné pro všechny tři verze je 128b sběrnice a dva výstupy HDCP. Vylepšení se bude taky týkat AVIVO, technologie ATI pro práci s videem. U nových Radeonů se to jmenuje UVD (Univerzal Video Decoder). Úkony, s kterými pracoval procesor teď převezme grafický akcelerátor.

AMD/ATI oficiálně potvrdil, že Radeon HD 2900XT bude přímím soupeřem GeForce 8800GTS, že verzi GTX neporazí. Bude vyráběné 65nm procesem a bude mít 256b sběrnici. Radeon HD2900 je zase rozdělen na dvě verze XT a XTX. XTX by měla být vlajková loď AMD/ATI a zároveň přímím konkurentem GeForce 8800Ultra. Měla by využívat 1GB pamětí GDDR4, frekvence pamětí bude 2,2Ghz, frekvence jádra bude o něco menší než ve verzi XT. TDP bude u obou karet stejné 225W. Měla by přijít ještě verze Radeon HD 2900XL, která má stejné vlastnosti jako verze XT s tím rozdílem, že verze XL má menší takty než XT, TDP je 205W. Pro Radeony HD 2900 jsou vydané ovladače ve 8.374, prý s jejich využití karty budou mít až o 5% vyšší výkon, přesto to na GeForce 8800Ultra nestačí.

Závěr je, že GeForce by byla více zajímavější kdyby nasadila 65nm proces a paměti typu GDDR4. A co se týče AMD/ATI, tak by jsme se v nejbližší době měli těšit na jejich uvedení na český trh. Na uvedení karet podporující DirectX 10 a velkého výkonu se můžou těšit herní vývojáři a s nimi samozřejmě také počítačový hráči. S těmito kartami se vydávají hry typu S.T.A.K.E.R. Shadow of Chernobyl, které využívají velkého výkonu grafických karet.

Zdroj: Pctuning.cz, Fudzila.com, Pcper.com, Nvidia.com

Exit mobile version