Poradíme Vám, jak se stát špičkovým projektovým manažerem

Někteří lidé by mohli říci, že základem úspěchu na pracovní pozici projektového manažera v oboru informačních technologií jsou výhradně odborné znalosti. Realita je ale taková, že pouze s nimi se nikdo příliš daleko nedostane. Správný stupeň nadhledu, schopnost koordinace aktivit a motivování zaměstnanů jsou jen některé z nezbytných dalších vlastností, bez kterých se projektový manažer prostě neobejde.

Autory článku jsou Jan Juříček – Partner ve společnosti Conceptica s.r.o. a Jana Vávrová – konzultantka a trenérka


Chcete se stát úspěšným projektovým manažerem?Stačí kliknout

V neposlední řade se projektový manažer neustále dostává do kontaktu se zadavatelem projektu, vyjednává s ním, vyjasňuje případné nesrovnalosti a nakonec s ním komunikuje i výsledek. Mohou tedy projektovému manažerovi stačit odborné znalosti? Opravdu to není moc pravděpodobné. A na druhé straně: vystačil by si projektový manažer jen s výborným organizačními a komunikačními dovednostmi bez hlubší odbornosti?

Uvedené předpoklady se na pozici projektové manažera navzájem nevylučují. Právě naopak. Vztah mezi „hard skills“ a „soft skills“ – odbornými znalostmi, osobnostními předpoklady a měkkými dovednostmi má být podpůrný. Měkké dovednosti – ty, které ve velké míře souvisejí s osobnostními charakteristikami jedince – pomáhají nebo naopak brání plnému uplatnění těch tvrdých.

Kam až může vést neschopnost motivovat své zaměstnance

Vezměme si jako příklad vynikajícího odborníka, který nedokáže motivovat své kolegy. Kolegové se ve stínu odborných kvalit svého manažera obávají jakéhokoli pochybení, drží se zpátky, neptají se na důležité podrobnosti a rozhodně nemají chuť dávat najevo své případné nejistoty. Komunikace v projektovém týmu vázne, každý z členů týmu si pracuje výlučně na vlastním – ne příliš dobře vyjasněném – zadání a v klíčovém okamžiku všichni zjišťují, že se jejich úsilí rozběhlo různými směry. Projektový manažer se chytá za hlavu, zvyšuje hlas, utvrzuje se v „neschopnosti“ svých kolegů, má starosti s vysvětlováním nesrovnalostí zadavateli a napíná (a přepíná) zbytky svých sil, aby buďto on sám, nebo vystrašení kolegové, napravili to, co mohlo a mělo být zvládnuté již na samém počátku společné práce na projektu.

Projekt nakonec může doveden do úspěšného konce, zadavatel může dostat to, co požadoval. Členové projektového týmu mohou i nadále vzhlížet ke svému manažerovi pro jeho odborné kvality, ale lidská stránka, vzájemná spolupráce a synergie – ony tak často zmiňované přednosti a výhody týmové práce – vzaly za své.
Řízení projektů samozřejmě nelze opírat výhradně o lidskou stránku ani o stránku výlučně odbornou a dokonce ani o izolované – byť dokonalé – znalosti principů a metod projektového řízení. „Kouzlem“ úspěšného řízení projektu tedy je kombinace odborných předpokladů, znalostí principů projektového řízení a měkkých dovedností.

Oproti výše popsanému příkladu si tedy postavme „ideál“ projektového manažera. Jaké jsou základní předpoklady jeho úspěšnosti? Představme si takového borce: elegantní sebevědomý typ, který dokáže skvěle vyjádřit myšlenky (důležité: komunikovat a presentovat) a precizně rozumí tématu projektu (zkušenost, znalost prostředí). Je to člověk, který má jiskru, není žádnou „šedou myší“, je za ním vidět práce (výstupy) a dokáže se orientovat a také poradit ve špatných dobách, při krizových situacích. Jaké znalosti, dovednosti a předpoklady má? Co mu umožňuje být ve své práci úspěšný?

Co to jsou soft-skills

První skupinou „žádoucích vlastností“ v profilu takového projektového leadera jsou jednoznačně měkké dovednosti, neboli „soft-skills“:

Do skupiny „soft skills“ patří také osobnostní charakteristiky, kterými jsou zejména zodpovědnost (přijmout vnitřní zodpovědnost za projekt je klíčové) a důslednost, neboť je potřeba vždy začít u sebe a být dobrým příkladem, jedině tak je možné s úspěchem podobný přístup vyžadovat od ostatních.

Hard-skills a jak je správně využívat

Druhou skupinou jsou „hard-skills“ – dovednosti, které lze poměrně snadno popsat, změřit i naučit:

{seealso}
Aby byl projektový manažer ve svém oboru dlouhodobě úspěšný, musí o všech těchto předpokladech vědět, uplatňovat je a pracovat na jejich rozvoji. Více se můžete dozvědět na stánkách naší Akademie projektového řízení.

Exit mobile version