Slovenský internetový portál Azet.sk na úterním setkání s novináři prezentoval zajímavé novinky. Kromě toho, že společnost zvažuje vstup na český trh, zveřejnila informace o profilu svých uživatelů. Podle statistik jsou čtyři z pěti návštěvníků tohoto komunitního webu starší 18 let a pocházejí zejména z měst.
Azet.sk
Portál Azet.sk je mimo jiné provozovatelem největšího komunitního serveru Pokec.sk. Portál Azet.sk denně navštíví 600.000 uživatelů, čímž si internetový subjekt drží náskok před konkurenčním Zoznam.sk.
Výměna vedoucích pozic
Portál Zoznam.sk si několik let držel na Slovensku pozici domácího internetového lídra, stejně jako u nás dominantní Seznam.cz. Z první příčky byl ovšem ke konci minulého roku sesazen a jeho pozici v měřítku návštěvnosti obsadil dlouholetý rival Azet. Když v září 2008 poprvé Azet.sk rivala předstihl činil podle slovenské měřící služby AIMmonitor náskok v počtu reálných uživatelů (RU) zhruba 70 tisíc RU.
Azet.sk nyní zveřejnil kromě dalších plánů také informace o struktuře svých uživatelů. Podle slovenského portálu roste čas, který uživatelé tráví na serverech spadajících pod Azet. Průměrný uživatel oblíbené služby Pokec.sk zde stráví až hodinu denně. Tyto informace poskytují možnosti zadavatelům reklamy lépe mířit svá sdělení na jednotlivé cílové skupiny a využívat při tom originálních cest.
Komunitní službu Pokec.sk denně navštíví až 504 tisíc unikátních uživatelů, tedy až 33 % všech lidí užívajících denně na Slovensku internet. Skoro polovina návštěvníků portálu je ve věku mezi 18 až 33 let, zejména z prostředí slovenských měst. Ještě větší podíl, až 72 procent, tvoří zaměstnaní lidé, nebo podnikatelé a živnostníci. Pro pracující návštěvníky portálu platí, že jejich mzda se pohybuje přibližně na úrovni slovenské průměrné mzdy, tedy přes 600 euro. V Česku má společnost registrovanou doménu Pokec.cz.
Web 2.0 a socioware
S růstem fenoménu Web 2.0 se diferencovalo i chování lidí na Internetu. Lidé mají tendenci trávit méně času na vyhledávačích, zpravodajských serverech a podobně zaměřených portálech. Naopak, čím dál víc času tráví připojeni v sociální síti.
Zajímavý pohled je na spojení reklamy a komunitních webů. S nástupem komunitních portálů přišly i nové fenomény v zacílení reklamního prostoru Internetu. Pomocí informací ze sociálních sítí mohou dnes zadavatelé reklamy dosáhnout zobrazování svého sdělení přesně své cílové skupině. Na Pokec.sk tak lze nastavit nejen věk, ale i pohlaví a třeba region uživatele, kterému se má reklama zobrazit. Kromě bannerů a běžné inzerce posyktují sociální sítě též prostor k vytváření komerčních profilů pro produkty, posílání direct-mailů atd.