Portály práce: hledání nových zaměstnanců je investicí, nikoliv nákladem

V Česku stále roste poptávka především po pracovních silách s dostatečnou kvalifikací. Bohužel celorepublikovým problémem je fakt, že těchto specializovaných odborníků je u nás nedostatek. Zjišťovali jsme mezi profesionály z řad personalistů a pracovních portálů, jak se zachovat, aby byli při hledání nových zaměstnanců co nejúspěšnější. Snažili jsem se informovat, jaké náklady je dobré vynaložit na recruiting pracovních sil nebo jak se zachovat při neúspěchu v hledání zaměstnanců.

V posledních týdnech ITBIZ.cz sleduje situaci a trendy v personální oblasti. Zajímavé byly především články profesionála z oblasti on-line recruitingu Romana Eibnera o tom, jak přesvědčit vhodného kandidáta, aby šel pracovat k vám. Další téma se týkalo deseti nejčastějších důvodů pro podání výpovědi. Zjistili jsme také informace stoupajícího trendu na trhu informačních technologií, kdy si specialisté říkají o stále větší platy.

Pro dnešní článek ITBIZ.cz oslovil profesionály z personálního segmentu. Oslovili jsme společnost LMC, provozovatele portálů pracovních příležitostí Jobs.cz a Práce.cz. Vyjádření jsme získali také od odborníků z portálů Spráce.cz, Profesia.sk. nebo personalistů významných tuzemských firem.

LMC: Tip služby záleží na velikosti klienta a jeho personálních potřebách

Milan Jasný, obchodní ředitel LMC, analyzuje personální potřeby trhu a zná dobře požadavky
firem. Jasného jsme se zeptali jaké služby LMC, provozovatel Jobs.cz a Práce.cz, doporučuje svým klientům (firmám), když chtějí být nejvíce úspěšné při hledání nových pracovníků.

Podle Jasného záleží tip služby na velikosti klienta a jeho personálních potřebách. V nabídce firmy jsou služby od jednorázového inzerátu na portálu Práce.cz, který je zaměřený na lidi s nižší kvalifikací nebo Jobs.cz, zaměřeného na absolventy, vysokoškolské studenty. V portfoliu firmy jsou i komplexní prezentace pro firmy s prvky HR marketingu, tj. jakožto atraktivního a žádaného zaměstnavatele. „ Obecně firmám doporučujeme být více vidět a používat doplňkové služby, které zvyšují zacílení a účinnost inzerce. Celkové náklady jsou pak odvozeny od dostupnosti kandidátů z daného oboru a typu použité služby, mohou se pohybovat od stovek korun až po desetitisíce,“ řekl Milan Jasný.

Firmám, které chtějí za každou cenu ušetřit, LMC potom nabízí služby s nízkou výší investice, jako je například databáze CV, kde cenová hladina služby hledání kandidátů začíná na úrovni desítek korun. Jasný dodal, že náklady lze šetřit, ale podle jejich názoru by se do lidského kapitálu mělo spíše investovat.

Pracovní portál Spráce.cz podle své ředitelky Andrey Tomšů klientům z řad zaměstnavatelů doporučuje kombinaci více produktů, které zvýší počet došlých životopisů na konkrétní pozici. Samozřejmostí je samotná prezentace – inzerce volných pracovních míst na serveru Sprace.cz, dále je podle ředitelky Spráce.cz optimální využít Žhavých nabídek, jejichž účinnost je až trojnásobná (tedy znásobí počet došlých životopisů) a také pro větší efektivitu je možné využít banner.

Doporučení pro úsporu nákladů

Ty podniky, které chtějí ušetřit, mohou využít variantu zveřejnění jednoho inzerátu po dobu čtyř týdnů. Cena této základní varianty, zaměstnavatel do připravené šablony může vložit nabídku volného místa a logo společnosti, činí 6.000 Kč.

Podle Jaroslava Kábeleho, ředitele iDnes.cz, je nejúčinnější formou hledání zaměstnanců možnost zveřejnění odkazu na danou pozici přímo na hlavní stránce iDnes.cz. Kromě dalších možností zvýraznění pozice v rámci serveru iDnes.cz a jobdnes.cz je podle ředitele z hlediska efektivity personální inzerce velmi zajímavá možnost kombinace online inzerátů s tištěnou inzercí. „Naši klienti mohou své pozice zveřejnit současně na stránkách MF Dnes, Lidových novin, 14 Dní a nově připravujeme také spolupráci s Metrem,“ řekl Kábele.

Co se týče nákladů na nalezení pracovníka, ty se podle ředitele iDnes.cz liší v souvislosti s typem pozice nebo regionu, ve kterém pracovníky hledáte. Pokud klient potřebuje specialistu, je pravděpodobné, že vyhledávání potrvá déle a tím pádem se prodraží. Také je v těchto případech téměř nutností využít všech výše jmenovaných možností pro zvýraznění obsazované pozice.

„Mám li být konkrétní, náklady se tak mohou pohybovat kolem 10.000,- Kč (předpokládám v tomto případě průměrnou délku vyhledávání specialisty 2 měsíce). V případě snadněji obsaditelné pozice lze předpokládat výdaje ve výši 1 – 2.000,- Kč. Samozřejmě pokud naším prostřednictvím klient inzeruje větší množství pracovních pozice, náklady na jednu pozici se progresivně snižují, a to až na řádově desítky korun,“ vysvětlil Kábele. Brigádníky mohou naši klienti získat dokonce zcela zdarma.

Při neúspěchu: doporučení kontroly a zvážení inzerátu

V případě, kdy není investice do služeb portálu úspěšná a například se neozve žádný uchazeč o zaměstnání Spráce.cz doporučuje klientům zkontrolovat inzerát a zhodnotit, zda hledaný zaměstnanec vůbec existuje, tedy zda požadavky na zaměstnance nejsou přemrštěné, nebo například mzda odpovídá regionu, pozici, náročnosti a tak dále. „ Pokud ani po těchto korekcích není zaměstnavatel úspěšný, doporučujeme kontaktovat svého obchodního zástupce a společně se zamyslet nad dalšími možnostmi, které pracovní server Spráce.cz pro klienty nabízí,“ řekla Andrea Tomšů.

Podle Dalibora Jakuše z portálu Profesia.sk není optimální způsob nalezení zaměstnance pro všechny společnosti stejný. U některých pozic je podle něj nejjednodušší vyhledat vhodného uchazeče přímo v databázi životopisů, u jiných pozic je vhodnější zveřejnit nabídku pracovního místa. Náklady na vyhledání pracovníka se skládají z více částí – od ceny za inzerci volných pracovních míst až po náklady na čas zaměstnanců, kteří se výběru věnují. Cena za zveřejnění inzerátu začíná už na 900 Kč, ještě výhodnější je cena při paralelní inzerci vícero pracovních pozic.

Jakuš řekl, že při hledání vhodných pracovníků je dobré využít všechny dostupné zdroje – od doporučení ze strany vlastních zaměstnanců až po inzerci pracovních míst. Když se společnost rozhodne inzerovat, je důležité, aby věnovala co největší pozornost tvorbě samotného inzerátu – při nynější konkurenci na trhu práce je i pracovní inzerát reklamou firmy a je důležité, aby poskytl všechny potřebné informace a zároveň potenciální uchazeče zaujal.

Firmy a hledání zaměstnanců na Internetu

Zajímalo nás, jakým způsobem využívají české firmy Internet ke hledání vhodných posil do svých pracovních týmů. Veronika Koukolíčková, personální ředitelka společnosti První multimediální, řekla, že Internet je jedním z hlavních nástrojů, který její firma využívá pro hledání zaměstnanců. „ V současné době využíváme umisťování inzerátů na personálních webech a zároveň používáme PPC (pay per click) kampaně. Samozřejmostí je umístění volných pozic na našich webových stránkách,“ popsala Koukolíčková. Z netradičních způsobů vyhledávání pracovníků První multimediální zavedla odměnu za nalezení lidí na volné pozice.

Na otázku co jí nejvíce chybí na současných portálech pracovních příležitostí, personální ředitelka odpověděla, že pokud by nebrala ohled na současný nedostatek pracovních kapacit v IT oboru, myslí si, že portály pracovních příležitostí jsou dostačující pro standardní hledání zaměstnanců.

Svůj názor přidala i manažerka lidských zdrojů firmy AutoCont CZ Sylvie Šnajberková, podle které je vyhledávání zaměstnanců pomocí portálů práce na Internetu jedním ze stěžejních kanálů, kde AutoCont získává nové zaměstnance. Podle Šnajberkové je to vzhledem k faktu, že je AutoCont IT firma, forma velice přirozená pro profily pracovníků, které firma hledá.

Z méně tradičních způsobu AutoCont využívá zviditelnění společnosti a její nabídky pracovních pozic v takzvaných sekcích TOP zaměstnavatelů, Elita, oborové zvýraznění, ale i kampaně formou bannerů.

Na otázku, co shledává u pracovních portálů za chybějící, Šnajberková odpověděla: „Pokud si zaměstnavatel vybere vhodný portál práce, dokáže správně oslovit cílovou skupinu
uchazečů a využívat nástroje, které portály nabízejí – pak si myslím, že je tento způsob hledání nových pracovníků velmi efektivní.“

Exit mobile version