Microsoft hrozí Yahoo!, poslední nabídka 41 miliard dolarů

Microsoft udělal rázný krok ve svých snahách získat internetovou společnost Yahoo! Softwarový gigant totiž v sobotu zaslal na půdu vyhledávače Yahoo! dopis, ve kterém hrozí, že začne s nepřátelským převzetím firmy, pokud Yahoo! neakceptuje nabídku Microsoft na odkoupení za 41 miliard dolarů do tří týdnů. Microsoft tedy rozehrál tvrdou hru. Pokud by došlo k nepřátelskému převzetí, byla by kupní cena Yahoo! ještě nižší.

Microsoft svým víkendovým dopisem přitlačil Yahoo! do rohu. V dopise bylo jasně stanovené datum 26. dubna, do kdy se musejí představitelé Yahoo! vyjádřit. Zajímavé je, že současná nabídka 41 miliard dolarů je ještě nižší než původní nabídka na částku 44,6 miliard dolarů, kterou Yahoo! odmítlo s tím, že suma je podhodnocená a Yahoo! má daleko větší hodnotu.

Přímý prodej během tří týdnů nebo nepřátelské převzetí

Zdá se tedy, že Microsoftu došla trpělivost a vstupuje do riskantní hry, kdy se pokusí provést nepřátelské převzetí firmy, pokud Yahoo! nabídku nepřijme. „Pokud nedojde k souhlasu Yahoo! s naší nabídkou v následujících třech týdnech, budeme nuceni obrátit se přímo na vaše akcionáře se záměrem začít proxy contest s cílem zvolit nové obsazení představenstva Yahoo!,“ řekl výkonný ředitel Microsoft Steve Ballmer.

Proxy contest znamená to, že se Microsoft dohodne s velikými akcionáři v Yahoo! a jejich prostřednictvím si brzy dosadí své stoupence do boardu a potom uskuteční nepřátelské převzetí. Steve Ballmer ještě v dopise tvrdil, že pokud bude Microsoft nucen začít s nepřátelským převzetím Yahoo!, bude to jistě mít negativní dopad na ekonomickou hodnotu vyhledávače Yahoo!, což se jistě projeví v podmínkách návrhu.

Reakce vyhledávače Yahoo! na sobotní výzvu zatím není známá, protože tisková mluvčí internetové firmy v sobotu odmítla situaci komentovat.

Pokles ceny z důvodu snížení podílu na trhu a počtu zobrazení

Ballmer v dopise také vysvětloval, proč současná nabídka na odkoupení vyhledávače klesla z minulých 44,6 miliard na současných 41 miliard dolarů. Podle Ballmera je měřítkem úspěšnosti webu podíl na trhu vyhledávání a také page views. Tyto dva aspekty podle něj jsou důvodem toho, že nabídka Microsoftu klesla.

Pokles podílu vyhledávačů od Yahoo! i Microsoft byl potvrzen posledním průzkumem společnosti ComScore. Ten informoval o dalším růstu společnosti Google, která zvýšila svůj náskok mezi webovými vyhledávači ve Spojených státech amerických. Google podle těchto výsledků pokračoval v kontinuálním růstu svého tržního podílu. Významný vliv na prohlubování náskoku před ostatními vyhledávači měly právě vlekoucí se diskuze o koupi konkurenční společnosti Yahoo! softwarovým gigantem Microsoft.

V letošním únoru se podíl Google na trhu vyšplhal na 59,2 procenta. Největším konkurentem Google je právě vyhledávač Yahoo!, jehož podíl v únoru klesl na 21,6 %. Třetí pozici obsadilo vyhledávání Microsoft Live Search, jehož podíl se také mírně snížil z 9,8 % v lednu na únorových 9,6 procenta. Na čtvrté pozici je AOL a za ním ještě Ask.com.

Zhruba před třemi týdny se objevily informace o tom, že se měli poblíž sídla Yahoo! v Sunnyvale sejít představitelé Microsoftu a Yahoo! k dalším rozhovorům. Nebylo jasné, zda se sešli představitelé obou firem Jerry Yang a Steve Ballmer, ale vrchní vedení obou společností bylo údajně k dispozici. Tehdy se očekávalo, že jednání a spory o koupi nebudou ukončeny dřív, než Yahoo! oznámí své čtvrtletní hospodářské výsledky.

První odmítnutí a řada spekulací

Yahoo! nejprve odmítlo nabídku Microsoftu na odkoupení za cenu 44,6 miliard amerických dolarů. Podle tehdejšího formálního vyjádření Yahoo! částka podhodnocovala skutečnou ekonomickou hodnotu firmy. Softwarový gigant by akvizicí Yahoo! chtěl posílit svoji pozici na internetovém trhu. Každou akcii Yahoo! si Microsoft v první nabídce cenil na 31 amerických dolarů. Součástí nabídky Microsoft z přelomu ledna a února letošního roku byla prémie 62 % ke konečné ceně akcií na burze v den položení nabídky.

Po odmítnutí nabídky Yahoo! se vynořily další potenciální kupci, ovšem šlo hlavně o mediální výmysly. V této souvislosti se spekulovalo hlavně o zájmu společnosti Google. V médiích byla uváděna ale i jména dalších potenciálních kupců z řad významných internetových společností. V této souvislosti se hovořilo o možných aliancích Yahoo! s MySpace nebo firmou AOL.

Zdroj: Microsoft gives Yahoo deadline on offer

Související

Microsoft chce koupit Yahoo! za 44,6 miliardy dolarů
Microsoft údajně opět jednal se zástupci Yahoo!
Yahoo! a Microsoft spustily nové verze svých vyhledávačů

Exit mobile version