Proč je Apple v USA levnější?

Studenti v Praze polepili výlohy dvou obchodů s počítači Apple nápisy Why? a Proč?. Vyjádřili tím svůj nesouhlas s údajně vysokými cenami této značky. Zajímalo nás, zda jsou ceny počítačů opravdu v ČR vyšší než v USA, a z jakých důvodů k tomu dochází. Položili jsme proto několik dotazů zástupcům obchodů Kinetik, iStyle Praha a společnosti Apple. Přestože firmy mohly vysvětlit důvody cenových rozdílů a uvést další podrobnosti, oficiální vyjádření nám poskytla pouze jedna z nich.

Neobvyklý protest dvou studentů, kteří vystupují pod uměleckým jménem Noisebrothers, nebude mít zřejmě žádnou dohru. „K této záležitosti se nebudeme vyjadřovat. Nechal bych celou záležitost v rovině recese,“ odpověděl na zaslané dotazy Vít Goluch, jednatel společnosti iStyle Praha, s.r.o. Také zástupce Kinetik, s.r.o. nehodlá polepení výlohy obchodu dále řešit. „Nápisy jsme si odstranili sami a oba mladíci navíc přišli sami dobrovolně umýt výlohu,“ upřesňuje jednatel Anthony Hasek za druhou firmu.

Tisková mluvčí Policie ČR Eva Brožová uvádí, že policie neobdržela žádný podnět k zahájení šetření a místní hlídky také žádné nápisy na prodejnách neviděly. „Těžko lze také říci, zda by se jednalo o trestný čin. Pravděpodobně by se ale jednalo o přestupek,“ dodává pro ITBIZ mluvčí Brožová.

Levnější jablíčka jen v USA?

Požádali jsme společnost Apple o vyjádření k cenovým rozdílům počítačů, které se prodávají v České republice a ve Spojených státech amerických. Zajímalo nás také, jaký je názor firmy na neobvyklý protest. „K této akci se Apple oficiálně nemá zájem vyjadřovat,“ sdělil nám Ondřej Hampl z public relations agentury MMD, která zastupuje firmu Czech Data System.

Tato společnost se označuje jako oficiální Apple IMC partner, což ji údajně jako jediné firmě opravňuje k plnému zastupování zájmů společnosti Apple Computer na českém trhu. Podílí se na distribuci a marketingové, technické a servisní podpoře zákazníků produktů Apple. Také překládá operační systém Mac OS a další programy do českého jazyka.

Podle Hampla je v ceně počítačů Apple zahrnuta dvouletá záruka, náklady na vývoj českého překladu operačního systému Mac OS X, česká klávesnice, poplatek Ochrannému svaz autorskému (OSA) a výdaje spojené s rozvozem počítačů. Studenti navíc ve svém videu porovnávají ceny v USA bez DPH a stejné hodnoty z českého trhu s daní z přidané hodnoty.

Otázkou také zůstává, zda si mladíci vybrali pro svůj protest vybrali správný cíl. Z informací firmy Kinetik totiž vyplývá, že prodejci mají velmi malé možnosti, jak ovlivnit koncovou cenu pro své zákazníky. „Koncové ceny jsou určeny firmou Czech Data Systems. My pracujeme s férovou nízkou marží, takže máme velmi málo prostoru pro úpravu cen,“ vysvětluje Hasek, jednatel Kinetiku.

Podobnou zkušenost s cenami má i další prodejce počítačů Apple. „Všichni prodejci a distributoři pracují s čím dál menší marží v řádu několika procent. Nemohou mít tedy v dnešní době zásadní vliv,“ potvrzuje Petr Cihlář, majitel brněnské firmy MacServis, s.r.o.

Virální marketing útočí

Když tedy koncoví prodejci nemohou ovlivnit cenu, nebyla náhodou akce s polepením výloh dvou pražských Apple prodejen pouze pokusem o vyvolání zájmu veřejnosti? Studenti Janek Rubeš a Jindřich Malík, označující sami sebe jako Noisebrothers, již dříve spolupracovali například s reklamní agenturou Advertures na výrobě spotů o mobilním telefonu Nokia 5300 XpressMusic. Krátká videa o možnostech tohoto mobilu potom byly přímou součástí reklamní kampaně. Podobným způsobem připravovali také dvě tematické nahrávky věnované službám telekomunikačního operátora Telefónica O2. V tomto případě však oba autoři popírají, že by byly tyto spoty součástí marketingového plánu.

Jestliže natočené spoty zaujmou uživatele Internetu, budou si navzájem přeposílat odkazy a tím skryté reklamní sdělení zhlédne stále více lidí. Protože takové šíření reklamy není možné nijak kontrolovat a zároveň svojí rychlostí připomíná chování virů, označuje se termínem virální marketing.

Záznam z nočního polepení výloh dvou pražských prodejen nápisy „Why?“ a „Proč?“ na první pohled může vypadat jako další pokus o virální propagaci počítačů Apple. Hlavní hrdinové, mladí a nezávislí kreativci, si chtějí pořídit počítač této značky. Narážejí však na příliš vysokou cenu, a tak se rozhodnou neobvyklým způsobem vyslovit svůj nesouhlas. Na videu je například vidět, jak jeden z autorů vylézá na přenosné schůdky a lepí nápis „Why?“ také na známé logo ukousnutého jablka. „Osobně bych se vůbec nedivil, kdyby to byl lokální pokus o reklamu,“ domnívá se publicista Jiří Macich ve svém blogu.

Protestujte snadno a rychle

S tím nesouhlasí Robert Haas, marketingový a obchodní ředitel společnosti Symbio Digital: „Divák si odnáší spíše dojem, že firma výraznou odlišností cen nejedná se zákazníky fér. Na šíření takového poselství nemůže mít žádná společnost zájem, byť by jí to přineslo zvýšenou pozornost.“ Pokud by se jednalo o video, které není součástí marketingové kampaně, může podle Haase poškodit pověst firmy Apple. „Řada lidí navíc vnímá virálně šířená videa jako pravdivější než oficiální komunikaci. To samo o sobě těmto videím dodává na účinnosti,“ dodává marketingový ředitel.

Vladislav Bureš, který se na svém blogu aktivně zajímá o virální marketing, upozorňuje, že video zřejmě není součástí podpory značky. „Spíš bych řekl, že tahle práce patří k těm, kterých se firmy přímo děsí. Něco vás štve, rozčiluje? Myslíte si, že něco není fér? Vezměte digitální kameru, udělejte dobrou show, video uveřejněte na Internetu a doufejte, že se to chytne,“ popisuje pravděpodobný vznik podobných spotů Bureš.

Jednatel a zástupce prodejny Kinetik ve své odpovědi uvedl, že je celá akce Noisebrothers překvapila a zároveň popřel jakoukoliv účast firmy. Zastoupení firmy Apple a iStyle Praha ponechaly odpověď na tuto otázku zcela bez komentáře. Také Noisebrothers údajně vedly k natočení protestního videa čistě osobní důvody.

Článek vznikl za přispění Matěje Rokose

Souvislosti

Dva nadšenci hledají prezidenta Klause
Dva nadšenci parodují práci novinářů
Nahradí internetové vysílání televizi?
Noisebrothers: dva nadšenci s kamerou
Komiks: sehnat iPod není vůbec jednoduché

Exit mobile version