Ve třetím čtvrtletí se prodalo 88,3 milionů osobních počítačů

Celkové prodeje za Q3 sice meziročně stouply o 7,6%, vzhledem očekávaným 12,7% se tak ale jedná spíše o zklamání.


Prodeje osobních počítačů v Q3 dosáhly 88,3 milionů kusů

Ostře sledovaný trh osobních počítačů ve třetím čtvrtletí letošního roku sice vykázal příjemný růst ve výši 7,6%, nenaplnění očekávání ale svědčí o jen pomalém návratu světových ekonomik k růstu. Motorem nynějšího růstu celého odvětví se pak stala především silná poptávka v oblasti Asie, východní Evropy a Jižní Ameriky, státy západní Evropy a USA pak spíše zklamaly. Statistiku zveřejnila analytická společnost Gartner.

„Největší překážkou pro ještě větší růst se ukázala být nízká poptávka v USA a západní Evropě. Třetí čtvrtletí patří, hned po vánoční sezóně, mezi nejsilnější období roku, a to především díky začátku nového školního roku. Pro studenty se vlastní notebook dnes stal už prakticky nezbytností,“ vyjádřil se k průzkumu Mikako Kitawaga, hlavní analytik společnosti Gartner a dodal: „Ve třetím čtvrtletí jsme také byli svědky zpomalení zájmu o přenosné počítače, jako jsou notebooky a levné netbooky, které byly v centru zájmu poslední dva roky.“ Jak Kitawaga následně dodává, pokles zájmu o přenosné počítače je výsledkem především současného enormního zájmu o nový typ mobilního zařízení, tedy tablety.

Z hlediska podílu jednotlivých výrobců na celkovém množství osobních počítačů nedošlo k žádným změnám. Jedničkou trhu byl tak i v Q3 se zhruba 15,4 miliony prodaných počítačů americký výrobce Hewlett Packard, který se na této příčce drží už několik let. S odstupem téměř 4 milionů prodaných zařízení (tedy zhruba 11,5 milionů kusů) patří druhá příčka společnosti Acer, těsně následované někdejším „vládcem“ trhu osobních počítačů, výrobcem Dell. Na dalších pozicích se pak s 9,1 miliony prodeji umístilo stále silnější čínské Lenovo, tchajwanský ASUS se 4,7 miliony prodanými počítači a nakonec Toshiba, která v Q3 prodala 4,6 milionů kusů zařízení. Zbývajících zhruba 32 milionů prodaných zařízení připadá na ostatní výrobce.

Lze očekávat, že statistiky za Q4, a poté i za celý rok 2010, nebudou z hlediska tržního podílu jednotlivých výrobců příliš odlišné. Velmi těsný rozdíl, zhruba pouhých 100 tisíc kusů, dělí výrobce ASUS a Toshiba a zde tak lze změnu očekávat. První jmenovaný sice meziročně posílil o celých 22,5%, v porovnání s Q2 2010 ovšem můžeme pozorovat drobný, zhruba 1,7% pokles prodejů. Pravděpodobně také budeme svědky dalšího posílení společnosti Lenovo, která si z hlediska tržního podílu meziročně polepšila o vynikajících 33% a začíná tak dotahovat současnou trojku trhu, společnost Dell.

Výhled na Q4 je tradičně velmi optimistický a počet prodaných osobních počítačů by mohl překonat magickou hranici 100 milionů. Důvodem je především velmi silná vánoční sezóna, která u mnoha spotřebitelů vede k pořízení nového počítače jako dárku pro sebe, nebo své blízké.

Zdroj: Reuters

Exit mobile version