Studie: malé školy využijí pro výuku více počítačů, byť horší kvality

Podle poslední analýzy Ústavu pro informace ve vzdělávání (ÚIV) je využití výuky prostřednictvím počítačů rozšířenější praktikou v malých školách. Malé školy a školy z menších měst je zapojují do svých studijních procesů frekventovaněji, nicméně jsou většinou hůř vybavené počítačovou technikou. V průměru připadá v českých základních, středních a vyšších odborných školách jeden počítač na deset žáků.

Co se týká otázky využití moderního prvku interaktivních tabulí, je to s jejich použitím už o něco horší. Polovina škol jimi nedisponuje vůbec, čtvrtina škol má tabuli v jedné třídě.

Téměř 3000 škol odpovídalo

Šetření ÚIV se v květnu tohoto roku zúčastnilo 2827 škol. Vybavenost škol projekční technikou i interaktivními tabulemi má také tendenci stoupat spolu se zvyšujícím se počtem žáků na škole.

Průzkum se zajímal také použitím druhu připojení k internetu a rozsahu připojených místností na školách. K internetové síti je podle výsledků připojena naprostá většina škol (98,7 %). Z těchto škol pak polovina využívá vysokorychlostní připojení ADSL a další více než třetina některé z wi-fi sítí (37 %). Vytáčené připojení uvedlo jen 12 škol (0,4 %), mezi jiné způsoby připojení k internetu patří nejčastěji připojení pomocí optického kabelu (5 % škol). Ve školách jsou nejčastěji k internetu připojeny ředitelna a kanceláře.

Zajímavým zjištěním je, že obecní školy využívají v porovnání se školami krajskými či s neveřejným zřizovatelem v největší míře wi-fi a ADSL připojení. Připojeny k internetu jsou zde nejčastěji jen vybrané místnosti (tj. jedna počítačová a také jedna nepočítačová třída, popř. ředitelna) na úkor rozsáhlejšího pokrytí.

Sledovaný faktor využití techniky dle velikosti sídel ukázal, že školy z největších obcí s více než 100 tisíci obyvateli častěji používají připojení ADSL (62,1 %) než ta ostatní, kde je tento podíl shodně zhruba poloviční. V členění dle počtu žáků na škole naopak s rostoucí velikostí školy podíl využívání ADSL připojení klesá. Podíl škol s bezdrátovým wi-fi připojením má tendenci s rostoucí velikostí sídel klesat. Měřené hledisko velikosti škol vypovídá o tom, že je rozdíl v podílu využívání wi-fi připojení ve sledovaných kategoriích jen nepatrný. Naopak podíl uvedení „jiných“ způsobů připojení má s rostoucí velikostí sídel i škol tendenci růst.

Podpora počítačové gramotnosti dětí

Na projektech počítačové gramotnosti dětí se výrazně podílí například technologická společnost IBM. Ta již od roku 2002 v Česku realizuje projekt Program KidSmart Early Learning Programme, který běží již v 57 zemích po celém světě.

Je k dispozici v devíti jazycích včetně češtiny a využívá jej více jak 2,5 milionů dětí. Software Information Industry Association (SIIA) udělila programu cenu 2005 Codie Award za nejlépe distribuované počítačové řešení. V minulém roce v Česku IBM dodalo do 22 mateřských škol, které vybralo společně s MŠMT, celkem 51 speciálních počítačových stanic a navázalo tím na první fázi zavádění počítačů do mateřských škol z let 2002/2003. V současné době je v České republice dětem a učitelům k dispozici 263 počítačů. Podle IBM se také chystá další vlna KidSmartu do mateřských škol.

Exit mobile version