Reklamní systém BillBoardu: má v době obsahového cílení ve vyhledávačích smysl?

BillBoard (BB), jedna z největších a nejstarších internetových marketingových společností dostupných u nás. Vedle tradiční bannerové reklamy, kterou umožňuje provozovat v základu i čistě na výměnné bázi, nabízí také originální koncept tzv. intextové reklamy. Jaké jsou jejich výhody oproti ostatním formám reklam i produktům konkurenčním společností?


Ukázka intextové reklamy

Společnost BB se nesmazatelně zapsala do povědomí českého internetového světa. Obdobně, jako konkurenční systémy nabízí možnosti využití jak pro provozovatele internetových stránek (výdělky), tak i pro inzerenty, kteří mají na cílení a efektivity reklamy největší zájem.
Současné postavení společnosti ji řadí mezi stálice českého internetového marketingu a mnohokrát je oceňován jako majitele nejoblíbenějšího a nejpoužívanějšího reklamního systému v ČR.

Toto všechno jen potvrzují uváděné reference, mezi které patří i významní hráči českého Internetu. Nalezneme mezi nimi například weby skupiny Mafra a. s. (iDnes.cz, Lidovky.cz, Bonusweb.cz), IDG či současné Tiskali.cz. Celý oficiální seznam referencí naleznete zde. Budoucnost je tedy jasná, držet si své vybojované místo a nabízet inzerentům i provozovatelům co nejkvalitnější a nejefektivnější služby.

Intextová reklama BB vs. Konkurence

Nyní se tu krátce zmíním o intextové reklamě, která je největším přínosem pro provozovatele, inzerenty i propagující společnost BillBoard. Intext dnes představuje hlavní produkt společnosti a svýmzůsobem se jedná o unikátní produkt. Na mnoha webových stránkách jsme se s ní bezpochyby již setkali, vypadá jako barevně odlišný odkaz v obsahovém textu. Může vypadat jako textová, obrázková, flashová, či video-reklama. Přičemž každý jeho formát je oceňován jinou hodnotou za impresi, proklik.

Intextová reklama přinesla na české webové stránky nevtíravou inzerci ve čtyřech typech zobrazení, tzv. bublinách. Po prvním půl roce provozu na zvýrazněná slova v textu webových článků kliklo celkem 1 246 591 uživatelů, kteří si tak zobrazili 5 548 291 intextových bublin.

Konkurence dostupná na českém trhu je přitom v oblasti intextové/textové reklamy nemalá. Patří mezi ně Seznam se svým produktem Sklik, Google s AdWords, Etarget, a další. Jejich efektivnost i cílení je však v mnoha případech rozdílná a v některých případech se dokonce liší v závislosti na investované ceně. Mám na mysli právě společnost BB, která nabízí volitelné příplatky za cílení v hodnotě +25 % ( s regionálním cílením +50 %). V některých případech je toto cílení dobrý aspektem, ale vzhledem k mnohdy i vysoké ceně celé kampaně (několik tisíc Kč), toto “výrazné” navýšení nemusí být vzhledem k potencionálnímu přínosu adekvátní.

V této kategorii bych spíše doporučoval společnost Google se svým produktem AdWords, který dosahuje poměrově lepší hodnotu ceny kampaně vzhledem k požadavkům cílení. Navíc je možné se v mnoha případech setkat s promo-akcemi či akčními nabídkami této americké gigantické společnosti zvýhodňující právě zmíněny druh propagace, kredit zdarma atd.

Výměnná reklama jako zajímavý bonus

Tento druh propagace je velmi oblíbený a navíc společností BB poskytován v základu zcela zdarma. Jeho význam spočívá na výměnném principu více či méně dynamických reklamních bannerů mezi klienty vzájemně.

Podmínky a cílení bannerů této formy reklamy jsou však velmi rozličné, a ne každému zákazníkovi vyhovuje administrační rozhraní, které je, dle mého uvážení, not-user-friendly.
Pomineme-li registraci, která je primitivním aktem, naučit se orientovat v červeném systému může znamenat i několik nemálo desítek minut, případně i celých hodin.

Nejdůležitější položkou, rozhodně tedy ze začátku, bude Zásobník bannerů. Aby totiž celá reklama mohla fungovat, je potřeba mít co vyměňovat. Primární vložený banner by měl být statického rázu, někteří uživatelé totiž mají flash či javascript na svém prohlížeči zakázaný, a musí splňovat striktně dodržovaná velikostní kritéria. Jejich specifikaci naleznete v odkazu zde. Ale po schválení je už možnost měnit či vpisovat např. javascript kódy pro změnu statického banneru do podoby dynamického.

Údaje velikosti apod. hlídá systém, ale dostaneme-li se přes tyto “nutnosti”, postupuje náš výtvor do “druhého kola”, kola schvalování a přiřazení do sekce. Tuto fázi už neprovádí žádný systém, ale pověřená osoba. Tímto se doba schvalovací procesu může protáhnout až na několik hodin/dní. A určená kategorie nemusí korespondovat s našimi představami. Jediná pomoc už je pak jedině směřovat dotaz, resp. výzvu/žádost přímo do zákaznického centra. A očekávat vyřízení. Ale BB nechce skutečně nic ztratit na své popularitě a tak se snaží co nejvíce vyhovět, pokud to je tedy možné.

Po úspěšném schválení stačí pod odkazem Přehled kampaní aktivovat výměnný proces, který je, v závislosti na získávaných impresích, prakticky neomezený. Imprese získáváme napojením cizích bannerů na své stránky. Slouží k tomu kategorie administračního systému Servery se svými položkami.

Zamyšlení nad efektivností

Intextové reklamy (BillBoard, AdWords atd.) patří mezi hojně využívané, oblíbené a relativně efektivní. Mohu toto své tvrzení potvrdit například i situací z finanční krize, která v posledních několika letech postihla snad celý svět, ale Google si díky svým reklamním činnostem povýšil o více než 10%.

Také to je do jisté míry způsobeno svou “neagresivitou” a nevýrazností. Nestalo se nám totiž někdy, že jsme viděli odkaz a rychle jsme ho otevřeli, aniž bychom si počkali, co se z něho vyklube? Ale i to se počítá za otevření reklamy.

Výměnná bannerová reklama BB, které jsme se tu trochu více podívali “na zoubek”, pracuje na podobném principu, alespoň co se týče možného cílení, které zde však není v některých případech ideálně řešeno. Zde stačí pro získání imprese zobrazení reklamy a ne jen proklik. A to je jedině dobře, protože grafická bannerová reklama v posledních letech ustupuje do pozadí a mezi lidmi je tento “rušivý element” ne zrovna hezky přijímán. Obzvlášť, pokud se např. na portálu věnovaný ICT zobrazuje reklama na spodní prádlo…

Pokud se na to ale díváme z pohledu drobného provozovatele, může se jednat o zajímavou možnost propagace “zdarma”.

Závěrečná otázka

Za závěrečnou otázku si zde uložím titulní otázku, totiž tu, zda jsou BillBoard reklamy skutečně pro každého? Moje odpověď by zněla ANO, protože zde naleznou propagaci ať už provozovatelé, tak i inzerenti. A představa zobrazování reklamy na skutečně hodně navštěvovaných webových portálech je velmi lákavá.

Exit mobile version