Robert Červenák: bezplatné navigace nejsou pro TomTom plnohodnotnou konkurencí

Byznys

Trh s navigacemi prožívá období transformace. Jak ovlivnila nabídka navigačních podkladů zdarma, se kterým přišla v únoru Nokia zbytek trhu?


Robert Červenák, Senior Account Manager Czech Republic, TomTom

Jakou strategii TomTom používá/plánuje použít s cílem konkurovat bezplatným navigacím pro mobilní telefony (Google, Nokia…)?

Ve skutečnosti vidíme pouze zvýšený zájem o lokalizační a navigační řešení od dodavatelů handset zařízení, síťových operátorů a internetových společností, které nastartovaly sponzorované projekty od Googlu a Nokie. Vidíte, že většina chytrých telefonů a/nebo operačních systémů stále není ani Nokia ani Android. Z pohledu příjmů naopak nevidíme žádný dopad konkurence na prodeje naší navigační aplikace pro iPhone. Poptávka po aplikacích, které používají zjišťování polohy roste na celém trhu ve všech kontinentech.

Jaké byly hlavní faktory formující trh s navigacemi v roce 2009? Byl tento rok dobrý nebo špatný pro společnost TomTom?

V roce 2009 jsme změnili strukturu naší společnosti tak, abychom byli schopni nabízet novátorské produkty a řešení i v roce 2010. Nyní můžeme z této výhody těžit a jsme schopni přinášet na trh nové a přelomové produkty rychleji a efektivněji, zároveň můžeme i více investovat do marketingu. Náš trh se vyvíjí neuvěřitelnou rychlostí a konkurenční prostředí se neustále mění. I přes poslední vývoj v oblasti mobilních aplikací máme stále vedoucí pozici a zachováváme si vliv na trhu – i díky vlastnictví firmy Tele Atlas vyvíjející mapy, cože je více než kdy dříve velká strategická výhoda.

Jakých obchodních cílů chce TomTom dosáhnout do konce roku 2010 celosvětově a v České republice?

Chceme přinášet vylepšení především pro PND – osobní (kapesní) navigační přístroje, pokračovat v rozšiřování našich služeb a vidíme šanci pro růst ve všech oblastech. V minulém roce jsme zvýšili náš podíl na trhu v evropském automobilovém průmyslu z 0 na 10 procent nabídkou kompletních palubních řešení. Naše nabídka automobilových navigací roste v Evropě nejrychleji. Chceme více investovat do marketingu a vylepšení. Pracujeme na tom, abychom do konce roku byli schopni nabízet aktualizované mapy každých 48 hodin. Snažíme se maximálně zkrátit čas, kdy se nový obsah dostane trh.

Kde vidí společnost TomTom největší příležitost na trhu s navigacemi pro následujících pár let?

V oblasti PND, ve zvýšené spolupráci s výrobci automobilů, v aktuálních dopravních informacích, také poroste důležitost a pokrytí LIVE služeb.

Kdy očekáváte masové pokrytí mobilních telefonů s GPS navigací?

Je těžké tohle odhadnout. Když se podíváte na trh celkově, uvidíte, že navigace pro mobilní telefony jsou jen malou částí trhu. PND a vestavěné systémy budou i nadále sehrávat hlavní roli v automobilové navigaci.

Jak úspěšná je vaše navigační aplikace pro iPhone co se týká počtu jejího stažení z obchodu s aplikacemi iTunes?

K 31. prosinci 2009 jsme zaznamenali 100 tisíc stažení. Kromě toho jsme pravidelně mezi neprodávanějšími aplikacemi ve všech lokálních obchodech.

Co je hlavní výhodou společnosti TomTom oproti ostatním konkurentům?

To, že se zaměřujeme na funkce, které jsou podstatné pro navigování a vše s tím spjaté. Nechceme, aby zařízení TomTom obsahovaly zbytečné funkce, které jsou nepodstatné pro navigování. Zaměřujeme se na perfektní nasměrování k cíli, přesné mapy a aktuální dopravní informace. Díky tomu jsme výjimeční.

Neuvažuje TomTom o rozšíření svých aktivit na jinou část trhu s navigacemi (jako je turistika, letectví, námořní navigace)?

Soustředíme se pouze na silniční navigaci.

Je už pravidlem, že platí jeden automobil=jedno navigační zařízení (pokud se týká počtu prodaných kusů)?

V České republice zatím toto pravidlo neplatí. V současnosti je nasycenost českého trhu 12%, takže je stále velký prostor na prodej PND.

Který výrobek z nabídky TomTom je nejprodávanější?

Naše řada kapesních navigací (PND). V České republice patří dlouhodobě mezi nejprodávanější modely na trhu GO 750 Traffic s dvouletou aktualizací map a XL IQ Routes Edition EU Traffic.

Jakým způsobem doporučujete aktualizovat mapy v navigacích (online, zakoupením na CD nebo paměťové kartě…)?

Cesty se rok od roku mění a společnost TomTom by proto ráda poskytla zákazníkům co nejpřesnější a nejspolehlivější mapy, které jsou cenově dostupné a lze je snadno používat. Každý uživatel zařízení TomTom může využít naši chytrou službu TomTom aktualizace map. Tato služba vám zpřístupní každé vydání vaší mapy v pevně daném období za pouhých 9,95 € na čtvrtletí. Vždy, když bude prostřednictvím aplikace TomTom HOME zpřístupněno nové vydání mapy, obdržíte upozornění. Mezi jednotlivými vydáními navíc můžete svou mapu upravovat – například zanášet uzavírky a body zájmu – prostřednictvím technologie Map Share.

Jak často vycházejí aktualizace map TomTomu a které části Evropy obsahují?

Nejméně čtyřikrát za rok pro většinu částí Evropy.

Jsou body zájmu (POI) součástí vydání aktualizací map?

Ano.

Kolik jsou zákazníci ochotní platit za nové mapy a jejich aktualizace?

To záleží na regionu a typu mapy.

Jakým způsobem umisťujete své produkty na trh – pomocí specializovaných prodejních kanálů nebo maloobchodním prodejem/e-prodejem? Podporuje nějak prodejce?

TomTom jako lídr na českém trhu je zastoupen ve všech prodejních kanálech. Máme nejširší prodejní síť ze všech značek prodávaných na trhu. Náš zákazník si může vybrat, zda si koupí zařízení TomTom v maloobchodní síti u specializovaného prodejce, nebo dá přednost koupi přes internet. Pokud si chce někdo kupit nové auto, má možnost zakoupení PND přímo u dealera, který mu prodává auto. Máme množství motivačních programů pro naše partnery. Naši zákazníci se pravidelně setkávají s různými akcemi, které připravujeme ve spolupráci s našimi prodejci.

Víte, které prodejní kanály jsou nejúspěšnější vzhledem k množství prodaných kusů?

TomTom zaznamenává výrazný nárůst (navzdory vedoucímu postavení na trhu) ve všech prodejních kanálech.

Děkujeme za rozhovor.

Exit mobile version