Aleš Pícl: uživatelé WiFi neví, že mají nějaké zabezpečení používat

ITBiz.cz se snaží přinášet rozhovory s představiteli zajímavých projektů z oblasti IT byznysu. V dnešním rozhovoru jsme vyzpovídali Aleše Pícla, Country Sales Managera společnosti D-Link. Hovořil zejména o trhu a zákonitostech segmentu wireless řešení, bezpečnosti WiFi připojení a o budoucích trendech v oblasti sítí.


Aleš Pícl

Společnost D-Link je dodavatelem síťových broadbandových digitálních prvků pro hlasovou a datovou komunikaci a řešení pro digitální domácnosti, malé a střední podniky nebo velké společnosti.

Vývoj trhu síťových řešení

Společnost D-Link byla založena před více než 20 lety. Jak se podle vás za tu dobu změnil trh síťových řešení?

Sítě, jak je známe v dnešní podobě, byly teprve v plenkách. D-Link jako takový začal nejprve dodávat síťové karty a teprve čtyři roky po svém založení přišel s první 10Base-T rozbočovačem a dalšími produkty.

Existují značné rozdíly v oblasti wireless u nás a v zahraničí?

V oblasti technologie jako takové rozdíly nejsou. Rozdíly jsou v masovém nasazení bezdrátových produktů pro připojení domácností. Zde jsme se jako trh velmi odlišili od ostatních a ukázali ostatním, jak lze tyto technologie použít. Stačí se podívat v každé vísce někomu na střechu a najdete anténu pro bezdrátové připojení. Bohužel je to kolikrát jediná možnost, jak se k internetu připojit.

O jaké produkty mají vaši zákazníci největší zájem?

Co se počtu kusů týče, tak jednoznačně vítězí bezdrátové směrovače, které potřebuje každý, kdo má doma víc jak jedno zařízení, které potřebuje připojit k internetu.

Jde o oblast trhu, kde vidíte největší růst?

V poslední době se nám daří růst napříč všemi segmenty. Stále však vidím, jak sítě pronikají do běžných domácností a zde je poptávka stále vysoká.

Uživatelé netuší o nutnosti používat zabezpečení WiFi

Když se řekne D-Link, řadě lidí přijdou na mysl Wi-Fi produkty. S tím je spojená bezpečnost Wi-Fi sítí, která stále pokulhává za evropským průměrem. Čím to podle vás je? Je to tak složité?

Produkty určené pro domácnosti dnes nekupují jen odborníci, ale i široká veřejnost. Zapojit bezdrátový směrovač je jednoduchá věc a kolikrát funguje jen s propojením příslušných kabelů. Mnoho uživatelů vůbec netuší, že by měli nějaké zabezpečení používat a proto to neřeší.

Kterých nejčastějších chyb se tedy při zabezpečení Wi-Fi dopouštíme?

Největší chyba je ponechat zařízení v továrním nastavení, bez jakýchkoliv změn hesel či nastavení zabezpečení. Proto vkládáme do zařízení určených pro domácnost instalační průvodce v českém jazyce, který vás provede potřebným nastavením včetně volby hesla.

Nedávná zpráva poskytovatele bezpečnostních řešení Eset upozornila na zvýšené nebezpečí využití této formy připojení právě v letních měsících. Jaké formy útoků jsou podle vás nejfrekventovanější?

Pokud někdo útočí na již zabezpečenou bezdrátovou síť, jde samozřejmě cestou skenování paketů s následným prolomením hesla pro zabezpečení nebo naklonováním MAC adresy zařízení pro připojení do sítě.

WEP šifrování, které se u Wi-Fi sítí často využívá, je podle mnohých hlasů slabé a snadno zneužitelné. Co si o tom myslíte?

V dnešní době se samozřejmě jedná o nejslabší způsob zabezpečení. Nevidím důvod, proč by uživatel neměl použít zabezpečení pomocí WPA nebo WPA2. Osobně se přikláním k názoru, že jakákoliv síť jde prolomit, ale je třeba naházet útočníkovi co nejvíce klacků pod nohy. Proto radíme našim uživatelům kombinovat WPA zabezpečení společně s MAC autentizací nebo při firemním použití autentifikačních serverů s přidělením práv příslušnému uživateli.

D-Link se jako jedna z dalších firem přidala k populárnímu Facebooku. Co vás k tomu vedlo? A jak vlastně vnímáte tento virtuální svět vy osobně?

Rozhodli jsme se využít Facebook jako další komunikační nástroj, kterým chceme uvolněnější formou poskytovat informace našim uživatelům. Já osobně Facebook využívám jako zábavný nástroj pro komunikaci s přáteli. Pomohl mi například najít kamarády z vojny.

Navýšení kapacit sítí

Jaké trendy v oblasti sítí očekáváte do budoucna?

Vzhledem k nárůstu objemu elektronické komunikace je jasným trendem zvyšování kapacit sítí na všech úrovních a napojení na síť dalších produktů, které dnes běžně používáme.

Vaše nedávná tisková zpráva informovala o velmi dobrých finančních výsledcích. Předpokládám však, že se ekonomická krize musela dotknout i vás. Pozorujete nějaké změny na trhu?

Už jsem si říkal, že téma krize v dnešním rozhovoru nepadne, ale jak vidět, téma je to stále živé. Ano, lokální zastoupení D-Link vykázalo až nezvyklý růst i za normálních podmínek. Je to dáno hlavně tím, že jsme namísto přepracovávání plánů a vymlouvání se na krizi nasadili maximální úsilí pro dosažení stanovených cílů. Přeorientovali jsme některé marketingové aktivity a měli jsme i také někdy trochu štěstí. Na trhu se samozřejmě změny udály a jediné, co pociťuji, je velmi těžká predikovatelnost vývoje trhu.

Chystáte na trh uvést nějaké speciální novinky?

Ano, v rukávu máme připravené novinky pro závěr letošního roku, ale to si nechám ještě pro sebe. Chcete je vědět jako první? Tak se podívejte třeba na Facebook.

Profil

Aleš Pícl působí jako ředitel společnosti D-Link. Ze své pozice je zodpovědný za vedení pobočky, strategický rozvoj a komunikaci s významnými zákazníky. Aleš Pícl vystudoval MBA při Prague International Business School. Má rozsáhlé zkušenosti s marketingem, vedením prodejních týmů, rozvojem partnerských vztahů a vytvářením nových obchodních příležitostí. Je ženatý a má 2 děti. K jeho zálibám patří cyklistika a sporty psích spřežení (tzv. mushing).

Exit mobile version