Karel Plesník: mám rád změnu a práci na nových věcech

Integrované centrum IT služeb v Brně je jedním ze sedmi Integrated Delivery Center umístěných na různých místech zeměkoule, odkud tisíce lidí poskytují služby IT outsourcingu nejrůznějším firmám. Znamená to, že z Brna může např. tým 20 lidí vzdáleně spravovat několik tisíc serverů umístěných na opačné straně naší planety. Zdá se vám to neuvěřitelné? Vítejte v globálním světě outsourcingu.


Karel Plesník, Business Operations Manager, IBM

Americká kariéra počesku

Když začal Karel Plesník po studiu na brněnském VUT pracovat jako analytik/programátor pro malou lokální IT firmu, asi ho nenapadlo, že za několik let bude cestovat po celém světě a pracovat pro jednu z nejvýznamnějších firem v oboru – IBM.

Jak jste se dostal k práci v IBM?

V mé první práci jsme našim klientům dodávali na míru ušité softwarové aplikace pro výrobní podniky společně s produkty IBM, a tudíž jsem se s touto značkou velice dobře seznámil. Vybudoval jsem si potřebné znalosti IBM technologií a služeb a příležitost práce přímo v IBM na sebe nedala dlouho čekat.

Od roku 1994, kdy jste do IBM nastoupil, uplynula hezká řádka let, dá se v krátkosti popsat, co vše jste v IBM dělal?

Začínal jsem jako obchodník v brněnské pobočce. I když jsem do té doby získal určité zkušenosti, teprve v IBM jsem měl možnost účastnit se nejrůznějších průřezových školení, např. jsem mohl zlepšit svoje prezentační schopnosti, umění komunikace apod. Do té doby jsem se vše učil jaksi „za pochodu“ a z odborné literatury. Postupem času jsem se stal ředitelem brněnské pobočky a později manažerem jednoho z obchodních oddělení IBM. Tady už jsem začal získávat i manažerské zkušenosti, učil jsem se práci s lidmi. Už jsem nebyl zodpovědný jen za své obchodní výsledky, ale za výsledky celého týmu. Před odchodem z obchodních aktivit do oblasti servisu jsem měl také příležitost vést oddělení nepřímého prodeje prostřednictvím obchodních partnerů, kde jsme právě zaváděli nový prodejní model.

Bezproblémový přechod z obchodní na servisní pozici

Sedm let jste tedy strávil na pozicích obchodníka, ať už se jednalo o přímý prodej nebo jednání linií Business partnerů. Co Vás přimělo k tomu, abyste se vrhl do zcela nové oblasti služeb?

Přechod od obchodních k servisním aktivitám byl významnou změnou, ale v rámci své IBM praxe jsem prošel již dříve několika změnami pozic. A to je nesporná výhoda tak rozmanité firmy, jakou bezpochyby IBM je. Nemusíte odcházet, když hledáte změnu! Uvnitř firmy vždy najdete mnoho nových možností. Je důležité prokázat potřebné schopnosti a mít zájem.

Víte, ač to zní možná trochu nepravděpodobně, mám rád změnu a práci na nových věcech. Rád se učím, baví mě ten proces, kdy se seznamuji s novými aktivitami, kdy musím pochopit, jak to funguje a jaké jsou nové potřeby a příležitosti. Pak většinou nastává kreativní fáze, kdy se hledají nová řešení, která se následně standardizují a stávají se součástí fungujícího systému.

A projekt nového centra strategických služeb, který se připravoval v Brně, byl v tomto ohledu pro mne velkou výzvou. Tenkrát byla tato centra žhavou novinkou, zažívala svůj boom. Měl jsem to štěstí, že jsem se dostal do týmu, který se od začátku podílel na jeho budování. Měli jsme obrovský prostor pro vlastní kreativitu a invenci, věděli jsme, kde jsme a čeho chceme dosáhnout, ale to, jak to uděláme, bylo na nás. Tato změna pro mě byla také příležitostí rozšířit si své znalosti do nové oblasti a přitom využít stávajících zkušeností.

Dnes pracuje v IDC v Brně přibližně 2400 lidí. S kolika lidmi jste začínali?

Centrum bylo založeno v roce 2001. Jeho počáteční růst nebyl v porovnání s pozdějším vývojem tak dynamický, což nám umožnilo soustředit se na školení nových zaměstnanců a zavedení a standardizaci základních procesů. V roce 2003 jsem převzal vedení centra, které mělo dvě skupiny IT specialistů. Společně s několika zkušenými kolegy jsme však po nějaké době získali nové projekty, rozšířili naše služby, tým IT specialistů narostl přibližně na 250 a prokázali jsme naše schopnosti a kvalitu, která zaujala i v mezinárodním měřítku.

To byl pro nás velmi důležitý krok. Osobně si velice vážím toho, co se nám podařilo. Dostali jsme naše služby na špičkovou úroveň a zařadili naše centrum mezi strategická IBM Integrated Delivery Center. Po začlenění centra do nové organizační struktury IDC jsem postupně prošel několika dalšími klíčovými pozicemi ve vedení centra, které mi umožnily podílet se na jeho dalším rozvoji.


IDC centrum v Brně, IBM

Ocenění investice do brněnského IDC

Rok 2007 byl pro IDC i pro Vás osobně v lecčems přelomový, co se událo?

Loni jsme dostali ocenění Investor roku 2006 právě za investici do brněnského IDC. Ocenění uděluje každoročně CzechInvest a nám se podařilo uspět v kategorii investic s vysokou přidanou hodnotou, kterou IDC dozajista je. Já jsem v tu samou dobu dostal nabídku podílet se na řízení všech sedmi Integrated Delivery Center, které máme rozesety po celém světě. V lednu 2008 jsem následně přešel do mezinárodního týmu IBM, který má zodpovědnost za budování a řízení těchto center, kde nyní zastávám pozici Business Operations Manager. Teď se tedy podílím na řízení všech Evropských Integrated Delivery center z hlediska tvorby strategie, finančního plánování, řízení kvality služeb a podobně. Mohu se také podílet na podpoře a získávání nových projektů.

Na nové pozici mohu uplatnit a dále prohlubovat zkušenosti z práce v multikulturním prostředí, které jsem získal již v brněnském centru, kde je výrazně zastoupeno několik desítek různých národností.

Díky této pozici mohu nejen získávat nové zkušenosti a znalosti, ale také je sdílet s ostatními kolegy v jednotlivých centrech a pomáhat jim tak i s jejich rozvojem.

Vidíte i v dnešní komunikačně vyspělé době, kdy jsme v podstatě všichni propojeni nejrůznějšími technologickými vymoženostmi, nějaký rozdíl v řízení jednoho centra v Brně a sedmi center na celém světě?

Máte pravdu, úroveň komunikačních technologií je obrovská, přesto je ten rozdíl velký. Ne však v objemu práce, jak by se mohlo na první pohled zdát, ale především ve způsobu řízení, spolupráce a komunikace s kolegy, kteří jsou rozeseti na několika kontinentech a jsou také velice pracovně vytíženi. V Brně jsem znal téměř všechno a všechny, na současné pozici se mi to ani při nejlepší vůli nikdy nemůže podařit.

V nové roli pracuji s nižší úrovní detailu a je nutné se seznámit se specifickými podmínkami a potřebami jednotlivých center. Vyšší je také úroveň delegovaných aktivit, které lze v mnoha případech podporovat a řídit jen vzdáleně, ale jejich provádění je v zodpovědnosti jednotlivých center. Většina jednání probíhá na bázi tele-konferencí, ta nejdůležitější z nich samozřejmě i osobně. Způsob práce je prostě jiný, denně jednám s managementem jednotlivých center a dalších organizačních jednotek. Řešení většiny situací není založeno na vztahu podřízený-nadřízený, ale na týmové spolupráci, kde vzájemně respektujeme svoje role a jsme spíše jakýmisi partnery.

Od zaležení centra uplynulo již několik let. Mají i dnes začínající kolegové podobné příležitosti?

Práce v nadnárodní společnosti a zejména v oblasti poskytování globálních služeb přináší mnoho příležitostí pro lidi, kteří mají zájem budovat, hledat nová inovativní řešení, rozšiřovat své znalosti, rozvíjet své schopnosti a aktivně se podílet na řešení nových situací. Důkazem toho je také profesní a kariérní růst mnoha dalších kolegů v brněnském centru. Z hlediska získávání zkušeností je velký rozdíl mezi správou IT infrastruktury jedné nebo několika lokálních společností a řízením specifických oblastí infrastruktury stovek mnohdy nadnárodních společností. Navíc má dynamicky rostoucí centrum, jako je to brněnské, výraznou potřebu rozvoje svých zaměstnanců, aby bylo schopno pokrýt neustále rostoucí požadavky klientů na technické znalosti a schopnosti a obsazovat manažerské a další netechnické pozice lidmi se znalostí servisu a celé organizace.

Z lokálního hlediska jsou aktivity brněnského centra velmi specifické a méně známé. Většina lidí, nemá představu o rozsahu a technické úrovni našich služeb. Nejčastější omyl, který je spojován s IDC – pouhé „zákaznické centrum“. Realita je naprosto opačná. Podpora koncových uživatelů je samozřejmě důležitou součástí komplexních služeb, ale centrum se zaměřuje převážně na oblast řízení serverů, ale i dalších systémových prostředků a IT infrastruktury.

Brněnské centrum prošlo od svého založení velkým vývojem od zajišťování základních služeb pro několik desítek zákazníků až k velmi komplexním a odborným službám pro stovky mezinárodních zákazníků založeným na vysoké odbornosti pracovníků a jejich jazykových schopnostem. Lidé musí vše řešit flexibilně a vždy s ohledem na zajištění bezproblémového neustálého chodu systémů klienta.

Karel Plesník pracuje na různých pozicích ve společnosti IBM již od roku 1994. Až do roku 2001 úspěšně působil postupně na postech Sales Representative, GB/SMB Manager a Manager of Business Partner Organization. Po sedmi letech v roli obchodníka se přesunul do zcela nové oblasti služeb. Začal se věnovat projektu nového centra strategických služeb v Brně. Už v roce 2003 převzal vedení centra IDC. Nyní se z pozice Business Operations Manager aktivně podílí na důležitých operacích IDC nejen v Čechách, ale i zahraničí. Je absolventem Vysokého učení technického v Brně.

Exit mobile version