Petr Stránský: elektronická peněženka umožňuje rychlejší úhradu než platební karta

Pro další rozhovor si ITBiz.cz vybral zajímavou postavu ze světa IT byznysu. O postřehy z realizací kartových projektů Opencard, ale i dalších se s námi podělil Petr Stránský, ředitel společnosti Haguess. Hovořil mimo jiné o propojení světa čipových karet a mobilního telefonu nebo o mikroplatbách v Pražské integrované dopravě.


Petr Stránský

Poslání společnosti Haguess

Mohl byste nám krátce představit společnost Haguess, jak dlouho na trhu v Česku působí a čím se zabýváte?

Společnost Haguess byla založena v roce 1996. Postupně se zaměřovala na vývoj, implementace a servis bankovních informačních systémů, na zpracování matematických modelů pro předvídání efektivnosti procesů a finálně také na vývoj, implementace a servis transakčních kartových systémů pro města, dopravu a zdravotnictví, které v současné době také komplexně provozuje.

Naše společnost se rovněž zabývá tvorbou před-projektových analýz a modelováním efektivnosti procesů. Softwarové produkty a služby vyvíjíme a poskytujeme na základě praktických zkušeností odborníků získaných mnohaletým působením společnosti Haguess na českých i zahraničních trzích. Kromě České republiky působíme také na Slovensku. Momentálně zaměstnáváme přibližně 70 zaměstnanců. Náš obrat v roce činil 176 milionů korun.

Máte pobočky také v zahraničí, na Slovensku a v Holandsku. Jaké hlavní projekty za našimi hranicemi realizujete?

Pobočky v zahraničí nemáme, v uvedených zemích realizujeme projekty, ať už samostatně nebo ve spolupráci s našimi partnery. V současnosti se jedná zejména o projekty v oblasti bankovních informačních systémů.

Společnost Haguess pokrývá svojí činností širší spektrum služeb. Kde je v současné chvíli Váš core business?

Je možné říct, že máme dvě hlavní oblasti, které jsou pro nás teď nejvýznamnější – podpora našich klientů v oblasti bankovních informačních systémů a implementace, podpora a rozvoj řešení systému municipálních multi-apličních čipových karet, jako je Opencard v Praze nebo Opuscard v Liberci.

Koncentrace firmy na rozvoj a vlastní kompetence

Firma v minulém roce vykázala celkový obrat v hodnotě 176 milionů korun, jaké očekávání obchodních výsledků máte pro letošní rok? Dovolíte si nyní odhadnout, zdali udržíte trvalý růst?

V současné ekonomické situaci je velmi obtížné plánovat, proto se více než na vlastní obrat soustředíme na zajištění udržitelného rozvoje, a pokračování rozvoje vlastních kompetencí.

Jakým způsobem se ve Vaší činnosti projevila ekonomická krize? Zaznamenali jste pokles poptávky nebo změnu zadání zákazníků?

Samozřejmě zaznamenali, ale myslím si, že dopady krize budou v našem sektoru daleko znatelnější příští rok.

Jste dodavatel klíčových systémů pro Pražské centrum kartových služeb (Opencard). Mohl byste nám projekt Opencard blíže vysvětlit, jaká je zde Vaše role?

Zjednodušeně lze říci, že jsme řešení projektu na základě požadavků Hlavního města Prahy navrhli, implementovali a zajišťujeme jeho rozvoj. Současně se podílíme na zajištění provozu systému a poskytování služeb koncovým držitelům.

Jaké jiné projekty v Česku v oblasti kartových technologií realizujete? Kdo jsou dále Vaši zákazníci?

Mezi nejvýznamnější projekty, které společnost Haguess realizovala v loňském roce, patřily kromě pokračování budování Pražského centra kartových služeb (Opencard) také realizace Dopravního odbavovacího systému (DOS) pro pražský Dopravní podnik, vybudování Krajského centra kartových služeb Libereckého kraje, a také podpora a našich produktů v oblasti bezpečnostních řešení, kartových systémů a řešení pro bankovní sektor.

Další významné činnosti naší společnosti jsou zaměřené na bankovní informační systémy určené pro private banking, retail banking a wholesale banking. Zkušenosti z těchto systémů byly aplikovány do řešení použitých pro zákazníky v oblasti kartových systémů. Oblast bankovních systémů je stále rozvíjena jako nosná aktivita společnosti ve spolupráci se zahraničním partnerem ALLSHARE B.V. Úspěšná bankovní řešení Haguess implementoval také v rámci Evropské unie (např. Alternativ Bank nebo DSB Bank).

Jaké jsou výhody kartových technologií, co uživatelům přinášejí, kde všude se mohou využít?

Opět zjednodušeně – je to zvýšení komfortu užívání služeb, se kterými se uživatelé denně potkávají – jako je doprava, drobné úhrady, vstupy do kulturních a sportovních zařízení atd. Prakticky například místo toho, abyste hledali drobné po kapsách na úhradu parkovného, přiložíte kartu a zvolíte, jak dlouho chcete parkovat a tím je vše vyřízeno.

Problematika elektronických peněženek


Opencard

Mohl byste popsat systém mikroplateb v Pražské integrované dopravě, prosazujete krok využití tzv. elektronických peněženek. Jaký by mohl být význam a kde jsou výhody plynoucí z užití elektronické peněženky?

V PIDu v současné době není systém mikroplateb zaveden, je využito jen elektronických časových kupónů.

Platební karta je elektronický prostředek pro úhradu, kdy karta nenese žádnou informaci o penězích, ale slouží pouze jako prostředek pro autorizaci vůči centrálnímu systému, kde je veden účet ke kartě. Naopak elektronická peněženka je elektronický prostředek, který sám o sobě již nese informaci o peněžní částce, kterou je možné pro úhrady používat. To umožňuje řádově rychlejší úhradu než platební kartou, a zároveň není podmíněno vedením žádného účtu.

Bezkontaktní čipové karty se díky tomu, že jsou užívány v masovém nasazení již přes dvě dekády (je odhadováno, že je jich po světě vydána více než miliarda), poskytují relativně levný a bezpečný způsob jak realizovat elektronické platby „na ulici“ – tedy při vstupu do dopravního prostředku, drobné úhradě v trafice, u automatu, pro vstup do kina a podobně.

Co čipové karty a ochrana osobních údajů na čipových kartách. Jakým způsobem je bezpečnost osobních dat zajištěna?

Je hlavně nutné konstatovat, že většinou na kartách v námi budovaných systémech žádné osobní údaje nejsou, ty jsou pouze v centrálním informačním systému. Současně jsou veškerá data na kartě chráněna systémem bezpečnostních klíčů a dalších opatření, aby nebylo možné tato data zneužít.

V druhém díle rozhovoru bude Petr Stránský hovořit o vývoji bankovních informačních systémů, budoucnosti kartových technologií či reagovat na petici sdružení Iuridicum Remedium, které požaduje změny v systému čipových karet OpenCard.

Profil

Petru Stránskému je 35 let. Je absolventem MBA. Od roku 2008 pracuje ve společnosti Haguess na pozici ředitele společnosti. Dříve působil jako business konzultant pro projekty v komerční sféře i veřejné správě, zejména ve zdravotnictví a e-governmentu.

Exit mobile version