Samořídící auto Google má za sebou první nehodu

Samořídící auto od Google má za sebou první menší nehodu, po 160 000 najetých mílích bez nehody je to ale statisticky přesto mnohem lepší výsledek, než k jakému se dopracuje průměrný evropský či americký řidič. Podle Google, který usiluje o to, aby Nevada prosadila legislativu, která umožní legální řízení vozů umělou inteligencí, za nehodu může živý řidič, který auto v daný moment ovládal. Ironie?


Člověkem řízené Street View car v pražských Holešovicích. (Foto: K. Wolf)

„Bezpečnost je naší hlavní prioritou. Jedním z našich cílů je právě prevence podobných nehod z nepozornosti, které se vyskytují u lidských řidičů,“ prohlásil tiskový mluvčí společnosti. Nehoda automobilu se stala poblíž sídla společnosti v Mountain View a přes ujišťování Google vehnala novou vodu na mlýn kritiků samořídících vozů.

Na nehodu upozornil automobilový blog Jalopnik, který v pondělí přinesl zprávu doplněnou fotografií nehody. Na fotografii je zachycený automobil Prius s charakteristickým Google Streetview image kolektorem shozeným přes levý blok vozu, automobil je v těsném závěsu za jiným vozem téže značky.

Samořídící vůz Google využívá kombinace radaru, videokamer a laserového navádění, zatím se ale jedná o experimentální počin, jehož výsledkem by mělo být auto schopné řešit dopravní problémy bez lidského vstupu. Z právních důvodů musí mít zatím automobil za volantem řidiče, který v případě krize převezme řízení vozu, to by se ale časem mohlo změnit.

Sebastian Thrun, profesor roboriky ze Stanford University prohlašuje že samořídící auta jsou ve skutečnosti mnohem bezpečnější, než ta řízená člověkem, neboť 80 % nehod je zaviněno lidskou nepozorností, nebo špatným vyhodnocením situace při řízení. Letos v červnu Nevada schválila první zákon umožňující provoz samořídících aut, jich komerční výroba, provoz a vlastnictví si ale vyžádají ještě další sérii legislativních změn. USA ostatně není jediná země, kde se s konceptem samořídících vozů počítá, Evropská komise například v současnosti řeší vlastní projekt SARTRE (Safe Road Trains for the Environment), který počítá s vybudováním bezdrátové infrastruktury pro (částečně) automatické řízení chytrých vozů na evropských dálnicích.

Exit mobile version