Jak probíhá sbližování mobilních a datových komunikací?

Minulý týden se v pražském hotelu Jalta uskutečnilo setkání Mobile Internet Forum 2008, kde se přední tuzemští odborníci věnovali otázkám vzájemné interakce mobilů a Internetu. Diskuze se točily především okolo dvou slovních spojení, Mobilní Internet a Internet v mobilu. Akce se tak trochu symbolicky odehrála v den, kdy byl ve Spojených státech představen nový mobilní telefon s dlouho očekávanou platformou Android od společnosti Google. Konference se zúčastnilo více než 130 lidí.


Jiří Peterka, nezávislý publicista a konzultant

Aktuálnost tématu potvrdil vysoký zájem o účast z řad odborné veřejnosti. Názory a pohledy na mobilní Internet se u odborníků různí, ale všichni se shodli na tom, že je zásadní oblastí, které patří budoucnost. Mobilní Internet je určen všem bez rozdílu věku, ale nejvíce nápadů a aktivit směřujících k mobilnímu Internetu přesto mají mladí lidé.

Nárůst výnosů z mobilního Internetu

Konferencí provázel Jiří Peterka, který se také ujal první přednášky na téma pevného a mobilního světa. Ve své prezentaci se zabýval penetrací Internetu, nabídkou trhu a očekáváním zákazníků. Celosvětové průzkumy ukazují, že výnosy z mobilního Internetu se již v roce 2004 vyrovnaly výnosům za obdobné služby v rámci pevného Internetu a od té doby rostou rychleji. Česká republika není v tomto ohledu žádnou výjimkou.

Již na úvod posluchače seznámil s několika primárními, byť zajímavými daty, která vytvořila účastníkům jistou představu. Počet obyvatel planety činí přibližně 6,676 miliard a ve srovnání k tomuto údaji je počet uživatelů Internetu k červnu 2008 globálně zhruba 1,463 miliardy. V průměru za celou planetu z toho vychází penetrace Internetu na úrovni 21,9 %. Například v Severní Americe dosahuje penetrace 73 %, na druhou stranu v Africe jen něco málo přes 5 %. Co se týká počtu mobilů, k listopadu 2007 bylo na světě cca 3,3 miliardy aktivních účtů.

Jiří Peterka upozornil na fakt, že začíná převažovat mobilní přístup k Internetu nad tradičním“pevným“ z klasických počítačů. Vypovídají o tom i další prezentované statistiky, kdy pouze 37 % uživatelů k síti Internetu přistupuje a využívá jeho služby výlučně z počítače. Dalších 33 % uživatelů přistupuje k Internetu jak z počítače, tak z mobilu. Dokonce až 30 % uživatelů přistupuje výhradně z mobilu.

iPhone přináší jiný náhled v přístupu k webu


Mluvčí na Mobile Internet Forum 2008

O současném hitu – telefonu iPhone, jeho charakteristice, kladech a záporech – hovořil Petr Mára. Podle něj iPhone nemění Internet ani mobilní trh, ale přináší jiný pohled na přístup k Internetu. Stálé připojení k Internetu už nebere jako nadstandard, ale jako samozřejmost. To dále posouvá vývoj i v oblasti mobilních datových tarifů, které mobilní operátoři upravují na míru potřebám iPhone.

S praktickými zkušenostmi s převodem obsahu webových aplikací do světa mobilních zařízení seznámil posluchače Ivan Mikula z portálu Seznam.cz. Diskuse o generování výnosů v mobilním Internetu vedla k závěru, že mezi mobilním a klasickým Internetem není zásadní rozdíl: možností pro zpoplatnění a generování výnosů je zde více a žádný z nich se nestal dominující.

První polovinu konference zakončila panelová diskuse, v níž se mluvilo i o 3G technologiích v podání našich mobilních operátorů. Ti ale nepředstavili žádnou zásadní novinku. Možnost sdílení 3G infrastruktury, o které se již delší dobu hovoří, není dnes o nic reálnější než dříve. V diskusi vystoupil Štěpán Tůma (T-Mobile), David Duroň (Vodafone) a Tomáš Václav (Telefónica O2). Všichni tři se právě kvůli konkurenčním poměrům mezi telekomunikačními společnostmi příliš nerozmluvili, šlo z větší části o vzájemné špičkování.

Mobil jako sedmé masmédium?

V druhé polovině konference potvrdil Tomáš Zeman (Wirenode) etablování mobilu jako sedmého masmédia, jež nabízí kromě stávajících také nové možnosti komunikace a stále čeká na další koncepty takového využití. V panelové diskuzi se Jaroslav Kábele (iDNES.cz), Ondřej Švihálek (Centrum Holdings), Ivan Mikula (Seznam.cz) a Jakub Mach (MicroMedia) věnovali trendu zvyšující se mobility a s tím souvisejícími proměnami strategií v inzertních a obchodních modelech. Největším zdrojem výnosů za služby v rámci mobilního Internetu není erotika a obsah pro dospělé, ale on-line hudba. Teprve o druhé místo se dělí erotika a hazardní hry, spolu se službami komunitního a sociálního charakteru.

Petr Voplakal (Mediatel) zaměřil svou přednášku na vyhledávání z mobilního telefonu. Web nenahrazuje tištěné databáze, ale doplňuje je, omezuje jej však cena připojení. Poslední příspěvek konference z úst Dominika Hrodka (Strategie) ukázal personalizovaný marketing v mobilech jako nový kanál komunikace, který umožňuje neotřelým způsobem kategorizovat cílovou skupinu.

Konference mimo jiné ukázala, že konkrétní technologická řešení nejsou tím nejdůležitějším. Uživatele tato stránka věci zajímá čím dál méně. Důležitá je pro ně naopak snadnost nastavení a možnosti využití mobilních technologií.

Exit mobile version