Second Life: příležitost pro byznys nebo vyhozené peníze?

Žena

Občas se v odborných médií objeví informace, že ta či ona firma vstoupila do virtuálního světa Second Life, kde nyní žije kolem 13 milionů registrovaných obyvatel. Podle odhadů provozovatelů ovšem jejich aktivní počet dosahuje tisícovky. Celkem strávili v tomto světě 350 milionů hodin, což je nárůst o patnáct procent. Vlastní pobočku si tam zřídily například firmy jako Microsoft, IBM, Sun Microsystems, investiční společnost J&T, Telefónica O2 nebo česká webhostingová firma Ignum. Jak firmy pojímají svůj účast a na co všechno je možné „druhý život“ využít?


Kampaň L’Oréal Paris lákala uživatele do obrovské kabelky, kde mohli
nalézt volně dostupné produkty této značky.

Možná jste zatím o Second Life neslyšeli nebo jste jen četli, že si tam nedávno otevřela vlastní pobočku další firma. Jedná se o počítačový program, který umožňuje lidem z celého světa prostřednictvím Internetu vést druhý život ve virtuálním prostředí. V podstatě se jedná o počítačovou hru, takže bychom pro ni mohli použít na první pohled trochu děsivé označení MMORPG. Touto zkratkou se označuje herní žánr, ve kterém větší počet jiných hráčů sdílí jeden virtuální svět. S termínem je úzce spojena pro někoho známá hra Ultima Online, jež vás přenesla do míst vzájemných soubojů nebo společných tažení na draky a další nestvůry.

Second Life patří ke hrám, které se snaží lidem přiblížit skutečný život, a zároveň dává prostor pro uskutečnění jejich tajných snů. Proto také na jednom místě můžete nalézt virtuální přednáškový sál výrobce automobilů BMW a na jiném simulaci kvetoucí přírody nebo třeba vesmírnou stanici. Na rozdíl od mnoha jiných her, kde se na tvorbě světa podílí pouze několik vyvolených správců (Game Master, zkráceně GM), v SL získává možnost tvořit a vymýšlet nové věci opravdu každý. To přináší svá omezení, protože ne každý dokáže dokonale ovládat přidělené nástroje a psát funkční příkazy pro různé nově vytvořené objekty. Aby v Second Life například futuristické auto jezdilo, musí někdo napsat sadu příkazů pro pohyb kol a chování vozu ve virtuálním světě. Autoři proto vyvinuli zvláštní jazyk s názvem Linden Script Language (LSL) se syntaxí hodně podobnou programovacímu jazyku C.

Second Life a české firmy
Do projektu se zapojuje Karlova univerzita i například investorská skupina J&T ve spolupráci s fotbalovou Spartou.
Virtuální svět Second Life využívají české firmy

Nás ovšem zajímá, jestli je možné využít tento herní svět pro podporu vaší firmy a pokud ano, jakým způsobem tak učinit. Úspěšnost a vhodnost každého média se posuzuje pomocí velikosti vybrané cílové skupiny, kterou chcete oslovit. V případě Second Life tvůrci uvádějí zhruba 13 milionů registrovaných obyvatel a celkový strávený čas 350 milionů hodin. Tato čísla a postupně rostoucí zájem uživatelů přilákal pozornost pracovníků z oblasti marketingu, kteří zřejmě v tomto světě viděli nebo stále vidí potenciál pro oslovení spotřebitelů. Výzkum společnosti Mather Communications z října minulého roku prozradil, že z moderních forem prezentace produktů firmy nejčastěji využívají product placement ve filmech, hudebních klipech, počítačových hrách a nebo virtuálních světech. Druhou nejčastější formou jsou mobilní reklamy (14 %) nebo sociální sítě jako blogy a další komunitní portály (jen 10 % respondentů).

Ukázkové video

Závěr konference věnované digitálním médiím pořádané marketingovým týdeníkem Advertising Age provozovatele této hry příliš nepotěší. Zhruba šedesát procent účastníků panelu s příznačným názvem „Co si zaslouží vaši pozornost v roce 2008“ označilo Second Life za nejvíce přeceňovaný trend minulého roku. „Second Life se stal šlamastikou pro lidi pracující v oblasti marketingu,“ prohlásil Steve Rubel z internetové divize public relations agentury Edelman. Také z Česka se ozývají hlasy, které upozorňují na nízký počet uživatelů. Například Jan Václav Čep, ředitel digitální komunikační agentury Beyond Interactive, ve svém článku odhadl, že se ve světě Second Life může pohybovat zhruba tři sta tisíc lidí, z nichž sto tisíc tvoří obyvatelé USA. Podle něj je přibližně 85 procent vytvořených virtuálních postav (avatarů) ponecháno svému osudu. „Firmy se snažily pořádat v Second Life světě tiskové konference nebo launchovat nové produkty. A snaží se i nadále. Možná aby obhájili svůj záměr a své investice. Second Life není špatným nápadem, jen se stal větší bublinou, než doopravdy je,“ myslí si Čep.

Second Life a státní organizace
Dva státy spustily svá virtuální zastupitelství ve světě, který existuje jen na Internetu.
Švédsko otevřelo ambasádu ve hře Second Life

Loni opustily „druhý život“ americká společnost AOL, jejímž cílem bylo prosadit vlastní AIM komunikaci mezi avatary, a Coca-Cola, která se přesunula do světa s názvem There (there.com). V dubnu firmu následovala společnost Paramount Digital Entertainment, která v tomto světě postavila virtuální půjčovnu filmů. Mezi další pionýry patří časopis CosmoGirl! nebo MTV Networks. Firmy si tedy uvědomují důležitost své přítomnosti v místech, kde se vyskytují lidé. A nic na tom nemění skutečnost, že jde o skupinu počítačem vytvořených postav. Ostatně analytická skupina Gartner již dříve zveřejnila odhad, že celkem 80 procent aktivních internetových uživatelů a firem z žebříčku Fortune 500 bude v roce 2011 přítomno v nějakém z digitálních světů.


Second Life byl také tématem
našeho komiksu
.

Mezi uživateli jsou také lidé z České republiky. Blíže neurčený průzkum serveru Secondlife.cz odhalil, že uživateli je průměrně 22 – 25 let. Jedná se převážně o muže, polovina z nich nemá žádné příjmy a 15 procent z celkového počtu 474 respondentů uvedlo měsíční příjem 20 – 30 tisíc korun. V době psaní článku bylo členem skupiny „Czechoslovakia“ 225 uživatelů, příbuznou skupinu „Cesi“ tvořilo 209 členů a kolem tanečního klubu Psyxo Paradise Club se sdružilo kolem 500 virtuálních obyvatel Second Life. Tomu také odpovídá počet lidí, které můžete na vlastním českém ostrově Bohemia potkat. Většinou se jedná podle různé denní a noční hodiny o desítky lidí. Nejde tedy o žádný masový zásah.

Aktualizace 29. dubna 2008 13:30
Skupina „Mluvim cesky“, která sdružuje české uživatele Second Life, čítá podle Martina Dvořáka ze Secondlife.cz celkem 4 268 uživatelů. „Projekt československého města Bohemia je z pohledu Second Life ojedinělý,“ říká Dvořák.

Na druhou stranu zajímavým příkladem využití Second Life pro podporu značky může být kampaň společnosti L’Oréal Paris. Minulý rok jste se mohli s produkty této značky setkávat v místě zvaném Rezzable’s Greenies. Během tří měsíců si uživatelé stáhli 34 000 propagovaných make-upů pro své postavy. Na kampani spolupracovaly také velké místní obchody. Jaké byly získané zkušenosti? Je potřeba pochopit principy fungování virtuálního světa, hodně plánovat a uživatelům poskytnout produkt v odpovídající kvalitě. Při pohledu na velikost české komunity však zůstává účast českých firem v Second Life zřejmě jen zajímavým tématem pro tiskové zprávy. Zapojené firmy nicméně mají náskok a pokud se splní předpoklad uvedený analytiky Gartneru, budou online světy hrát v internetovém marketingu důležitou roli.

Komentář odjinud:
Second Life vyhrává cenu pro nejvyhypovanější projektt

Přečtěte si také:
Děti se rády pohybují ve virtuálním světě v podobě někoho jiného
Virtuální postavy budou nezávislé na herním světě
Herní týden: World of Warcraft hraje 8 milionů lidí

Exit mobile version