Silvestrovský mix: co se událo v roce 2008?

Nastal nám poslední den letošního roku, což je vhodná příležitost k tomu připomenout si významné a zajímavé události, které se odehrály v IT byznyse v minulém roce. Rok 2008 byl ve znamení pokusů velkých gigantů o akvizici jiných subjektů, v posilování vlivu sociálních sítí na Internetu nebo vzniku několika online platebních systémů. Co můžeme očekávat v nastávajícím roce 2009?

Nekonečná pohádka o spojení Yahoo! a Microsoft

S příchodem prvních týdnů roku 2008 začala vleklá kauza o možném prodeji internetového firmy Yahoo! softwarovému gigantu Microsoft. V prvním únorovém týdnu rozvířila poklidné vody v oboru informačních technologií konkrétní nabídka Microsoft na koupi internetového vyhledávače Yahoo! Softwarový výrobce nabídl částku 44,6 miliardy dolarů v hotovosti a akciích. Představitelé internetové firmy však první návrh softwarového producenta zamítli s tím, že taková prodejní částka je pro ně neakceptovatelná a silně podhodnocená.

Zástupci médií vytahovali z kapes další potenciální zájemce o koupi světové vyhledávací dvojky. Hovořilo se mimo jiné o zájmu společnosti Google nebo o možných aliancích Yahoo! s MySpace nebo firmou AOL. Ředitel Microsoft Steve Ballmer poté na začátku dubna zaslal na půdu vyhledávače Yahoo! dopis, ve kterém pohrozil zahájením nepřátelského převzetí firmy, pokud Yahoo! neakceptuje nabídku Microsoft na odkoupení za 41 miliard dolarů do tří týdnů. Po vypršení třítýdenní lhůty, během které internetová společnost Yahoo! neodpověděla na nabídku softwarové firmy Microsoft, bylo překvapením, že Microsoft nezačal s nepřátelským převzetím, kterým předtím pohrozil první muž Microsoftu Steve Ballmer.

Na začátku května tedy dění okolo akvizice Yahoo! dočasně utichlo. Microsoft měl údajně poprvé vyslovit myšlenku odstoupení od svého zájmu o koupi vyhledávače, protože Yahoo! nesouhlasilo ani s navýšenou nabídkou Microsoftu na 47,5 miliardy dolarů, což jim později přidělalo potíže s investory. Následně sám první muž softwarového výrobce Ballmer oficiálně oznámil, že nemá o společnost podnikající na poli internetu zájem.

Do hry následně vstoupil jeden z největších investorů Yahoo! Carl Icahn. Ten dal svým jednáním najevo, že má eminentní zájem, aby se prodej internetové firmy uskutečnil. Ve svých snahách Icahn chtěl prosadit změnu obsazení představenstva a odvolání generálního ředitele Jerryho Yanga, pokud by se internetová společnost nedohodla s Microsoftem do výroční valné hromady, která se konala 1.srpna. Yahoo! nakonec podlehlo trvalému nátlaku investora a jmenovalo ho do vedení společnosti. Aktivistický investor Icahn tak spolu s dalšími dvěma společníky získal jako člen správní rady možnost ovlivňovat řízení firmy. Vývoj této táhlé snahy o spojení dvou velkých IT firem pro rok 2009 lze jen těžko predikovat, ovšem investor Icahn je tvrdý obchodník, který se možná s „pouhým“ křeslem ve vedení nespokojí. Potenciálně se tedy v následujících měsících můžeme dočkat posunu tohoto příběhu.

Řada nových platebních systémů

České bankovní subjekty pravděpodobně pochopily význam a přínos Internetu, a tak bylo v roce 2008 představeno několik nových systémů online plateb. Jako první jsme se dozvěděli o systému PaySec od ČSOB. Bankovní dům jeho uvedením hledá možnost, jak konkurovat světově používanému platebnímu systému PayPal. Systém je určen zejména pro elektronické platby menších částek na Internetu.

V letošním roce byl uveden také platební internetový systém mBank a Seznam.cz. Hlavní devizou služby peníze měla být absence poplatků a okamžitý převod peněz. mPeníze kromě nákupů v internetových obchodech dovolí získání úvěru on-line a další služby.

Jako poslední v právě končícím roce přišla se spuštěním internetových plateb Komerční banka. Ta přišla se službou Mojeplatba. Ta umožňuje klientům Komerční banky platit za zboží a služby na internetu. Obchodníkům přináší Mojeplatba okamžitou informaci o provedení platby a garanci provedení úhrady ze strany Komerční banky.

Ekonomická krize nezasáhla sociální sítě

Končící rok byl také mimo jiné ve znamení rozmachu sociálních sítí, a to nejen v zahraničí, ale i u nás. Krize světových finančních trhů nám ukazuje většinou své negativní dopady. Výjimkou je například sociální síť profesionálních kontaktů LinkedIn. Již v první čtvrtině letošního roku mělo svůj profil na LinkedIn kolem 18 milionů lidí, což je skoro dvojnásobek, než tomu bylo v té době před rokem. Uživatelů této komunitní služby stále přibývá, za měsíc o více než jeden milion nových lidí. Navíc se v letošním roce očekává navýšení zisku sociální sítě ze 75 na 100 milionů dolarů. Proč?

Indikátorem aktivity uživatelů je nyní hlavně obava ze ztráty zaměstnání. S tímto názorem se ztotožnil i zpravodaj BBC pro technologickou problematiku Rory Cellan-Jones. Podle něj se mění hodnota sítě a možnost jejího využití právě v očích lidí, kteří se vyvstalou situací na globálních trzích začínají strachovat o svojí práci.

A právě LinkedIn se pro takové lidi jeví jako rychlý, jednoduchý a hlavně poměrně efektivní způsob, kterak se prezentovat na webu, s referencemi lidí, kteří vyzdvihli vaší práci prostřednictvím doporučení, se sofistikovanými prvky networkingu. Podle Cellan-Jonese už tak expandující počet současných zhruba 28 milionů uživatelů LinkedIn zaznamenal výrazný nárůst nových registrací právě z finančního sektoru. Počet nových uživatelů z oblasti investičního bankovnictví se až zdvojnásobil. Investoři navíc do projektu pumpují milionové investice i v době krize. Poslední z letošního podzimu byla ve výši 22,7 milionů dolarů. Tato poslední investiční transakce znamená, že různé subjekty do LinkedIn nainvestovali již asi 100 milionů dolarů.

Exit mobile version