Slevové servery: nevyčerpatelný zlatý důl, nebo divoký mejdan, po kterém přijde drsná kocovina?

To, co se podařilo slevovým serverům, se u nás zatím na českém Internetu nepodařilo ještě nikomu. Raketový start, šíření ve stylu nebezpečné epidemie a alespoň prozatimní velmi slušná ziskovost. Otázka zní, jak dlouho se mohou necelé dvě stovky slevových serverů u nás uživit a jak bude vypadat trh, až se situace stabilizuje.

Obrat českých slevových serverů dosáhl v prvním roce jejich existence 330 milionů korun. Údajné úspory, které díky nim uživatelé získali, jdou do ještě astronomičtější částky (okolo 500 mil Kč). Nejvíce loni pochopitleně vydělal Slevomat.cz (120 mil Kč), za ním následuje Zapakatel.cz (53 milionů Kč) a Vykupto.cz 32 milionů Kč. Do top 10 dále patří ještě Akce Spa , BerSlevu.cz, BonyBony.cz, Cupolis, HyperSlevy.cz, MyDeals.cz, NebeSlev.cz a Slevopolis.cz.

Skrz.cz, asi nejpopulárnější agregátor, který používá jako metriku spíše popularitu serverů, uvádí žebříček následující: 1. Slevomat.cz, 2. Zapakatel.cz, 3. NebeSlev.cz, 4. Vykupto.cz, 5. Hyperslevy.cz, 6. BerSlevu.cz, 7. Cupolis.com, 8. Slevopolis.cz, 9. FajnSlevy.cz, a jako 10. BonyBony.cz.

Jak v únoru uvedl server Mediář.cz, alespoň jeden slevový server dnes sleduje 60 % české internetové populace, pravda, většina z ní používá spíše jejich agregátory. Přestože první skauti (FashionDays a BigBrands) slevového byznysu ještě sami neuspěli, proklestili cestu dalším, kteří se již mohli rozjet ve velkém. Těmito „killer slevomaty“ se stal v dubnu loňského roku Slevomat.cz a Vykupto.cz, k úspěchu stačilo relativně málo. Namísto zlevněného zboží z vlastních skladů začali nabízet zprostředkování obchodu distributorům i službám. Na služby vsadila zejména jednička co do ziskovosti, server Slevomat.cz. Ta ve své nabídce inzeruje především slevy v restauracích, kavárnách, zvýhodněné jazykové kurzy, i slevy na služby rozličných zkrášlujících zařízení. Slevomatu nejsou cizí ani příznivé slevy na zájezdy a rekreační pobyty. V současné době tento server nabízí více než 635 slev, přičemž průměrná sleva činí 53 %. Jako distribuční kanál nevyužívá s úspěchem pouze vlastní server, ale také promo sekci na zpravodajském webu iDnes.cz a sociální síti Facebook, kde se může pochlubit více jak 83 000 fanoušků.


Uživatelský žebříček oblíbenosti slevových serverů na Skrz.cz.

Kargo kultisti, inovátoři a ti co obcházejí mlsně okolo

Rychlé zisky (průměrná marže se u slevových serverů pohybuje okolo 20 % a náklady jsou minimální) probudily další podnikavce s vlastními nápady na vylepšení, ale také desítky plagiátorů, kteří se chtěli na nové vlně přiživit.

Enormní rozkvět tohoto odvětví využilo i několik nepoctivců, což vyústilo v iniciativu předních slevových serverů k vytvoření asociace, která bude sdružovat „poctivé“ servery, které budou vázány dodržováním etického kodexu. Není bez zajímavosti, že volání po založení Asociace slevových serverů a dodržování etického kodexu je opět práce Slevomatu. Zdali je motivací dobré PR, nebo skutečně transparentní trh, nelze z dostupných dat dostatečně posoudit, pravdou ale je, že největší hráči na trhu občas podobné kroky dělají. Vzpomeňme například na iniciativu APEK v počátcích druhé vlny elektronického obchodování v Česku, nebo na předloňskou snahu serveru Bonus.cz (vlastněným Tiscali) alespoň na oko zprůhlednit aukce s placeným příhozem (bohužel jim to nějak nevyšlo).

Slevové servery si získaly investiční důvěru dokonce i u společností, které jindy raději prodávají vlastní internetové projekty, ano, na mysli máme zejména Miton, který drží 49 % ve Slevomatu a 35 % ve Vykupto.

Zatím posledními hráči, který vstoupil na lehce přeplněné pole, jsou největší české portály, Seznam.cz se službou TIP! (jehož start se jí příliš nepovedl), Centrum Holdings s Ampliónem a Mafra, která v případě iDnesu vsadila (podobně jako u e-amilu a vyhledávání) raději na outsourceing v podobě služby Slevomat.cz.

O český slevový trh se dokonce zajímá otec slevových serverů, Groupon (ve střední Evropě zatím působí například v Polsku či Rumunsku),. Ten ale zvažuje spíše vstup do některého z již fungujících zavedených serverů. Vzhledem k ochotě Tomáše Čupra a jeho společníka zbavit se i zbývajících podílů ve Slevomatu je možné, že by mohl být adeptem právě ten.

Nemůže být pochyb o tom, že letošek bude pro slevové servery rokem zlomovým, co ale přinese? Kdo může obstát a kdo naopak ztratit svoji konkurenční výhodu? Zeptali jsme se provozovatelů tří největších slevových serverů, jaký je jejich názor. Z oslovených serverů nám odmítl odpovědět pouze Slevomat.cz, ale i to je konec konců dostatečně signifikantní odpověď.

Jaké mají slevové server nejbližší plány do budoucna?

Ing. Vladimír Hlaváček, Zapakatel.cz: Máme v plánu pomocí našich aktivit pokrýt celou Českou republiku, a dále zřídit další centrum v Žilině a Lipsku, kde nyní od dodavatelů sháníme nabídky, ale chtěli bychom zde i začít prodávat. Dále v centru Prahy otevřeme velké zákaznické centrum, kde si budou moci návštěvníci vybírat z neuplatněných voucherů, vyzvednout určitou část námi nabízených produktů, pro které dodavatel nemá výdejní místo (např. gymbally), vybírat si a platit vouchery v hotovosti a kontaktovat nás s dotazy.

Také se budeme snažit přejít na systém online voucherů (scénář nákupu: nevím, kam půjdu na rande, v tramvaji přes mobil něco vyberu, zaplatím, vyzvednu přítelkyni, dojdeme na místo, kde jsem před 15 minutami koupil voucher, a hned ho uplatním) – v tuto chvíli se na každém českém slevovém serveru dá voucher uplatnit až po ukončení akce! Mimo normální nabídku se zaměříme na tematicky laděné týdny (už proběhl valentýnský týden). Nedávno jsme také spustili speciální sekci „Hotely a cestování za pakatel.cz“ – za první týden bylo prodáno přes 3.000 pobytů

Ing. Petr Šedivý, Nebeslev.cz: Chceme udržet pozici na trhu, což po vstoupení na trh dalšími velkými hráči nebude jednoduché. Na druhou stranu tyto firmy (seznam.cz atp.) mohou výrazně rozšířit potenciální trh. Podařila se nám výrazná expanze do dalších zemí, takže zajištění pozic našich partnerů v těchto zemích. Chceme se také stát generálním partnerem Nadačního fondu Kapky naděje – i za přispění našich zahraničních partnerů, kteří používají náš systém a vstoupit do asociace APEK, popřípadě dalších asociací, které ovšem nejsou založeny za účelem PR, ale za účelem opravdové ochrany našich zákazníků (celého trhu).

Bude trh postupně konsolidovat či se dále štěpit?

Ing. Vladimír Hlaváček, Zapakatel.cz: Očekáváme, že současný stav kolem 190 slevových serverů je neudržitelný a trh se bude konsolidovat. Dále bojujeme za důvěryhodnost slevových serverů, proto se snažíme jít konkurenci příkladem a jsme jedním ze zakládajících členů Asociace slevových serverů (máme zastoupení i v řídících orgánech). Na první schůzi jsme se podíleli na tvorbě etického kodexu, který se bude dále zlepšovat a do asociace bude mít přístup pouze ten server, který bude bez výjimky plnit tento kodex.

Ing. Petr Šedivý, Nebeslev.cz: Trh se konsoliduje každým dnem, rozštěpené je jednání slevových portálů, kterému hlavně nepomáhá snaha a očerňování největšího portálu těch, kdo jim „berou“ část trhu… dále raději bez komentáře.

Mohou být slevy dlouhodobě úspěšným obchodním modelem?

Ing. Vladimír Hlaváček, Zapakatel.cz: I ze zahraničí víme o tom, že tento obchodní model může fungovat dlouhodobě. Samozřejmě musí proběhnout určitá konsolidace a ustálení počtu slevových serverů.

Ing. Petr Šedivý, Nebeslev.cz: Slevy mohou být dlouhodobý artikl z toho důvodu, že je opravdu málo odvětví, ve kterých (pokud se to dělá dobře a korektně) jsou spokojeny všechny zúčastněné strany: zákazník ušetří, obchodník má relativně levnou, ale 100% účinnou reklamu, portál má výdělek z provizí.

Budoucnost?

Celkově lze usuzovat, že si přední slevové servery v dohledné době svou pozici udrží, hlad po slevách (možná i hlad jako takový) nebyl zatím plně ukojen. Existuje dokonce skupina zákazníků, „lovci slev“, kteří nabídky slevových serverů sledují a jejich výhod pravidelně využívají. Slevové servery zatím dobře slouží sektoru služeb, nejvýnosnější jsou přitom slevy do restaurací a na různé kulturní akce, svůj vzestup zažívají i zvýhodněné pobyty a dovolené. Zde je totiž nejvíce vidět, jak se tato investice vyplatí, restaurace (některé servery se dokonce zaměřují výhradně na tuto oblast) a podobná zařízení přišly rychle na to, že poskytnou-li slevu, zákazník u nich utratí beztak dost peněz, častokrát dokonce více, než kdyby přišel bez nároku na slevu. Podobně jsou na tom masážní salóny, kadeřnictví a různé služby wellness.

V případě zboží (elektronika, hračky, …) je situace komplikovanější. Ani dobrá reklama, kterou server touto prezentací firmě poskytne, zatím obchodníky s hmotným zbožím nezlákala k jejich nadměrnému využívání. V USA je situace jiná, jednak si vystačí s daleko menším počtem serverů (okolo 60) a jednak jsou jejich nabídky pestřejší.

Jedním z nejznámějších slevových magnátů v USA je groupon.com, který na sebe upozornil především velmi úspěšnou spoluprací s módní značkou GAP, kdy Groupon prodal vouchery na 50 % slevy na zboží této značky za 11 miliónů dolarů (tento rekord minulý měsíc překonal server LivingSocial, který prodal vouchery na nákup na amazon.com v hodnotě více než 26 milionů dolarů). Je jasné, že systematická spolupráce s velkými firmami činí z amerických slevových serverů prestižnější záležitost. Velký počet slevových serverů s sebou nutně nepřináší různorodé nabídky, čehož je náš trh bohužel důkazem.

{seealso}
Celkem už zákazníkům české slevové servery „ušetřily“ více než 886 916 745,- Kč (ve cca 1 637 738 10 377 slevových kupónech), při průměrné slevě 39 %, a toto číslo každý den roste. Je jen otázkou času, kolika serverům projevíme dostatečný vděk a udržíme je při životě dostatečně dlouho na to, abychom se dočkali i hromadného nákupu třeba realit a automobilů, první vlaštovkou je ostatně už i kontroverzní prodej několika modelů Škody Fabia za 25 Kč na službě TIP! od Seznamu.

Exit mobile version