Nekalá soutěž v reklamě

Na nekalou soutěž v reklamě a marketingu se můžeme dívat z několika kategorií:

**Klamavá reklama**

Klamavá reklama si dává za cíl vyvolat ve spotřebiteli mylnou představu o nějaké skutečnosti, která zvýhodňuje některého ze soutěžitelů (= výrobců, dodavatelů aj.). Klamavá reklama může být sice pravdivá, ale neúplná. Klamavou reklamou může být např. velikost obalu výrobku, která neodpovídá množství výrobku. Pozor na to, co klamavá reklama je a co není – např. typické reklamní přehánění není klamavou reklamou (nejlepší, miliony spokojených zákazníků atp.).

**Klamavé označení zboží a služeb**

Každé označení, tzn. ne jen na výrobku, ale i na letácích, billboardech atp., které vyvolává představu o zvláštních vlastnostech výrobku, které nejsou opravdové (např. označení obalu medailí ze soutěží, kterou výrobek nezískal) apt.

**Vyvolání nebezpečí záměny**

Brání užití názvu či jména jiného výrobce na svých výrobcích (např. nápis developed by Kodak na fotofilmu od čínského výrobce), chrání podnikové značky a příznačné materiály (Goratex) a chrání výrobce před tvarovými a jinými napodobeninami jeho výrobků (prodej limonády v lahvích á la Coca-Cola).

**Parazitování na pověsti**

Na rozdíl od klamavého označení zde nelze zmást spotřebitele, neboť byl klamavě označen výrobek naprosto odlišného určení (např. chléb Siemens).

**Zlehčování**

Publikace nepravdivých údajů nebo stanovisek, které mohou jiného soutěžitele poškodit, či uvádění i pravdivých údajů, které však mohou jiného soutěžitele poškodit (naše nemrznoucí směs mrzne při teplotě –40 °C, kdežto směs výrobce B již při –30 °C. Toto konstatování by v Norsku bylo přípustné, ne však v jižní Itálii).

**Srovnávací reklama**

Reklama, která výslovně nebo nepřímo srovnává vlastní zboží nebo služby a obdobné produkty jiných soutěžitelů (např. nákup stejných výrobků v různých supermarketech a rozdílná cena tohoto nákupu). Obecně je zakázána, po splnění určitých podmínek je od roku 2001 přípustná.

**Ohrožování zdraví a životního prostředí**

V této skutkové podstatě soutěžitel úmyslně využívá zastaralé, ale levnější technologické postupy, které však ve větší míře ohrožují životní prostředí nebo lidské zdraví oproti modernějším postupům.

Exit mobile version