Podprahová reklama

Angl. Subliminal Advertising. Reklamní sdělení se nachází mimo vědomou kontrolu, využívá nedokonalosti lidských smyslů. Nápis nebo grafika se např. zobrazí tak krátce, že příjemce sdělení ani (na úrovni vědomí) neví, že k tomu došlo. Účinnost těchto metod nebyla nikdy prokázána, mnohá související tvrzení se pokládají za šarlatánství, problematika bývá spojována s konspiračními teoriemi atd. Motiv podprahové reklamy se ovšem stal součástí populární kultury.
Někdy se zaměňuje se skrytou reklamou. Podprahová reklama je ovšem pouze jednou z forem skryté reklamy. Film, kde kladní hrdinové užívají určité značky/produkty a záporní zase jiné, obsahuje reklamu skrytou, nikoliv však podprahovou. Sdělení nepracuje s žádnými smyslovými klamy a odborník klasickou „skrytou“ reklamu bez problémů rozpozná.
Zákazy skryté reklamy se vztahují i na podprahovou, tu však vzhledem k její podstatě běžnými prostředky rozpoznat prakticky nelze. Mezi skutečně podprahovou a jinak skrytou reklamou existuje celá řada mezistupňů.

Exit mobile version