Firmy: smlouvy s mobilním operátorem nejsou důležité

Mobilní operátor Vodafone neuzavírá se zákazníky dlouhodobé zavazující smlouvy a tuto skutečnost prezentuje ve své nové reklamní kampani. Chce se tak odlišit od konkurence. Ostatní operátoři uvádí, že si jejich klienti mohou vybrat z více možností, kdy nemusí uzavírat smlouvy s časovými závazky. Námi oslovené firmy přitom smlouvy nepovažují za zásadní nevýhodu a překážku při výběru mobilního operátora. Více se zaměřují na získané výhody a poskytnuté služby.

Nová reklamní kampaň mobilního operátora Vodafone upozorňuje zákazníky, aby zbytečně nepodepisovali smlouvy, když nejsou nezbytně nutné. Na to sice mohou slyšet zákazníci z řad veřejnosti, ale pro firmy není při výběru operátora nutnost podepsání smlouvy na prvním místě. Přechod k novému operátorovi je totiž spojen s řadou administrativních kroků, a tak nelze očekávat, že by firma často měnila poskytovatele telekomunikačních služeb. Podle výzkumu analytické společnosti IDC je počet zákazníků, kteří změnili mobilního operátora, v zemích střední a východní Evropy nízký. Jedná se o méně než jedno procento všech zákazníků. Částečně k tomu mohou přispět již zmíněné smluvní závazky. Studie IDC uvádí, že změny operátorů ovlivňuje osobní motivace, reklamní a marketingové akce operátorů a také překážky v podobě poplatků nebo zdlouhavých procedur.

V public relations agentuře Virklis došlo za posledních šest let ke změně operátora dvakrát. „Nejprve jsme od Eurotelu odešli k Oskarovi/Vodafone a loni jsme se vrátili zpět k O2. V obou případech byla hlavním důvodem pro změnu finanční výhodnost služeb, především snížení celkové částky za mobilní služby,“ řekl Boris Keka, ředitel agentury Virklis. Firma údajně při zachování objemu volání, SMS a počtu telefonů ušetřila 30 % všech nákladů na mobilní komunikaci. Agentura se podle Keky nebrání písemnému závazku, pokud je nabídka nadstandardně výhodná.

U společnosti AVG Technologies (dříve Grisoft) jsou se službami stávajícího operátora spokojeni. Ovšem kdyby někdy firma o změně operátora přemýšlela, byly by případné nulové závazky ve formě smluv jednou z důležitých okolností rozhodování. Také provozovatel přenosové energetické soustavy ČEPS, a. s., od svého založení v roce 1998 využívá stále jednoho operátora. Jako možné důvody pro změnu mobilního operátora by označila tisková mluvčí ČEPS Jana Jabůrková na prvním místě nabízené a poskytované služby, dále pak cenu zařízení a poskytovaných služeb.

Rastislav Janetka, manažer kvality společnosti Atlas.cz, a. s., uvedl, že ve firmě operátora příliš často nemění. Poslední změna operátora proběhla u Atlasu před více než dvěma lety. Pokud operátor nevyžaduje žádné závazky, pomůže tím firmě snadněji rozhodnout o změně operátora. Samotná smlouva však nehraje takovou roli: „Absence závazků automaticky nerozhoduje o zavedení služeb operátora do firmy. Stále je pro nás rozhodující poměr kvality služeb, cenové politiky a přístupu k zákazníkům,“ odpověděl na dotazy ITBIZ.cz Rastislav Janetka.

Nevaž se, odvaž se

Vodafone na tiskové konferenci srovnával různé akční nabídky konkurenčních mobilních operátorů a upozorňoval na důsledky, kdy zákazník přistoupí na jejich akce a smluvně se zaváže využívat službu po předem určenou dobu. Například u vánočních nabídky společnosti T-Mobile musel při pořízení tarifu Kredit 700 zákazník podepsat smlouvu na 24 měsíců. Při jejím předčasném ukončení po třech měsících by byl klient nucen doplatit zbývajících 21 měsíců, což činí vysokou částku 17 493 korun doplatků.

T-Mobile ve svých odpovědích pro ITBIZ sdělil, že podepsání smlouvy na dobu určitou po klientech nevyžaduje a nechává toto rozhodnutí na zákaznících. „Zákazníci T-Mobile si mohou vybrat smlouvy jak na dobu určitou, tak neurčitou,“řekla Martina Kemrová. Pro zákazníky, kteří se nechtějí vůbec smluvně vázat, nabízí T-Mobile šest tarifů Twist (z toho dva datové). Jedná se však o předplacenou kartu, která není pro firmy příliš vhodná, protože se musí pravidelně „dobíjet“. Za přechod z paušálu na předplacenou kartu nebo na nižší paušál se podle mluvčí firmy od 28. 2. 2005 neplatí.

Doplatek při porušení podmínek

Pokud si zákazník pořídil vánoční nabídku O2 a její tarif O2 Gold, byl taktéž povinen uzavřít závazek na 24 měsíců, přičemž jeho zrušení po třech měsících klienta bude stát smluvní pokutu 150 korun za každý zbývající měsíc. V tomto případě by doplatek činil 3 150 korun. Zatímco využití vánoční nabídky Vodafone s tarifem Nabito 700, by při předčasné změně tarifu klienta nestál na pokutách či doplatcích vůbec nic. V případě O2 jsou paušální tarify vždy aktivovány na základě smluvní dokumentace, která však nemusí být vždy s časovým závazkem. Smluvní závazek se většinou týká akčních nabídek – firma například nedávno představila možnost volání do vlastní sítě zdarma.

Podepsání smlouvy na dobu určitou se váže pouze k vybraným tarifům. Zákazník má podle mluvčího Martina Žabky možnost volby. Jestliže se operátorovi neupíše, získá standardní nabídku. Může však podepsat smlouvu na dobu určitou, což mu umožní využít zvýhodněnou nabídku společně s případnou nižší cenou telefonu. Samotný přechod z paušálu na jiný tarif nebo předplacenou kartu si O2 nijak neúčtuje – musí ovšem uplynout doba stanovená na smlouvě. „Smluvní vztah nepovažujeme za nic nenormálního či dokonce nemorálního. Podobným způsobem lidé běžně sepisují smlouvy na stavební spoření, půjčky, dovolené a podobně,“ upozorňuje tiskový mluvčí Martin Žabka ze společnosti Telefónica O2.

Vodafone smluvním závazkům kontruje bezplatnou zkouškou jedenácti balíčků bez nutnosti podpisu smlouvy. Odvolává se přitom na vlastní výzkum, který byl uskutečněn letos v lednu. Z něho vyplývá, že až 80 % respondentů by uvítalo, kdyby nemuseli s operátory podepisovat smlouvy. Vysoké procento dotázaných vidí spotřebitelské smlouvy jako příliš komplikované a nesrozumitelné. Až 42 % klientů se již někdy uvázalo smlouvou na delší období a potom toho litovali. Dalších 26 % zákazníku tuzemských operátorů smlouvu předčasně rozvázalo. Netransparentnost současné nabídky českých operátorů potvrzuje téměř polovina odpovědí uvádějících, že je prodávající nutili k podpisu smlouvy bez dostatku času na prostudování.

Je pro vaši firmu důležitá smlouva s mobilním operátorem? Napište nám své zkušenosti na redakce@itbiz.cz.

Související
Vybíráme mobilní tarif pro malou a střední firmu
Mobilní vysílačku nabízí už dva čeští operátoři
Odhad: 80 % telekomunikačních společností neuspěje
Mobilní reklama je u nás teprve na začátku

Exit mobile version