SPIR zveřejnil první data o sledovanosti videí na českém Internetu

Sdružení pro internetovou reklamu, které po vydání nového zákona o audiovizi (v praxi o nelineárním vysílání) funguje také jako samoregulátor, publikovalo první oficiální data o návštěvnosti tzv. multimediálního obsahu na českém Internetu. Mezi monitorovaný obsah spadá jak streamované/kontinuálně stahované video, tak konzumace flashových her.


Zdroj: SPIR, Mediaresearch a Gemius

Data představují v rámci českého Internetu jistý přelom.Jde totiž o první analytické údaje o počtech reálných uživatelů, množství přehraných materiálů a stráveném čase na měřených českých internetových médiích. Z průzkumu vyplývá například to, že největší množství lidí sleduje videomateriály na serveru Stream.cz a nejvíce času uživatelé stráví hraním flashových her (Geewa).

„Spuštění kontinuálního měření videostreamingu, který je součástí projektu měření návštěvnosti internetu NetMonitor, je prvním krokem k porovnání výkonu internetových médií a televizních stanic říká Pavel Ševera, projektový manažer SPIR. Podle něj se tak potvrzuje postupný trend prolínání dvou různých technologických platforem, které mohou poskytovat téměř identický obsah. „Česká republika je takovým inkubátorem nových projektů v oblasti měření internetu“ vysvětluje Ševera. O tom ostatně svědčí už sám fakt, že český internetový trh je jeden z prvních v Evropě, kde byly oficiální údaje zveřejněny.

V prvních veřejných datech lze nalézt média jako Stream.cz, iDnes.cz, Nova.cz, Česká televize a Geewa.cz. Poslední je zde právě z důvodu měření obsahu flashových aplikací s mixovaným obsahem (hry). Součástí měření by měl být také zpravodajský server Novinky.cz. Ten se ovšem z důvodu přechodu na novou technologii vysílání videa objeví až v září tohoto roku.

V následujících měsících by se také měl projekt rozšířit na měření sledovanosti videoreklamy a konkrétních materiálů, založeném na ukazatelích GRP a rating, které umožní větší srovnatelnost se sledovaností tradičních televizních stanic. Podobně, jako tradiční SPIRem měřený obsah, bude také videobsah rozdělen podle typu, obsahu, cílových skupin a dalších proměnných faktorů. Chybět by neměly ani doprovodné kategorie měření, jako je provázání návštěvnosti se sociodemografií uživatelů tak, jak je známé u měření návštěvnosti médií v projektu Netmonitor.

Trochu zmatků zatím panuje v jednotkách, které má smysl na Internetu u < videí měřit. Streamovací pracovní skupina SPIR i realizátor výzkumu (společnosti MEDIARESEARCH a Gemius) doporučují využívat dvě základní jednotky RU (počet reálných uživatelů, tedy skutečných lidí) a ATS relative (průměrný čas strávený uživatelem s materiály za měsíc). Veřejně dostupné by ale měly být i další údaje, jako například unikátní přehrané materiály, zahájená přehrání nebo celkový strávený čas všech uživatelů na daném médiu.

Exit mobile version