Stalo se: ČOI rozdala 76 % kontrolovaným e-shopům pokuty do půl milionu korun

Na tři čtvrtiny tuzemských e-shopů nesplnilo podle České obchodní inspekce (ČOI) potřebná kritéria. Kontroly u nich odhalily vícero pochybení, zejména pak používání nekalých obchodních praktik. &#8226 Prostřednictvím informačního systému datových schránek bylo doposud odesláno 9,5 milionu a přijato 6 milionů datových zpráv. Zvýšila se úroveň zabezpečení systému. &#8226 Týdenní revize dění na ITBiz.cz.

Nekalé obchodní praktiky ohodnotila ČOI pokutami

Česká obchodní inspekce (ČOI) v letošním prvním čtvrtletí zjistila porušení zákonů v 76 procentech kontrolovaných internetových obchodů. Nejčastějším prohřeškem bylo používání nekalých obchodních praktik.

Provozovatelům internetových obchodů ČOI za zjištěné nedostatky uložila 124 pokut v celkové hodnotě 457.600 korun. Nejvíce kontrol (53) ČOI realizovala ve Středočeském kraji a v hlavním městě Praha. Nejvyyší byly i zde udělené hodnoty, které celkově dosáhly 246 000 korun.

Česká obchodní inspekce nemůže v rámci své kontrolní pravomoci opomenout dozor nad velmi intenzivně se rozvíjející formu prodeje, a to nad internetovými obchody. Návyky českých spotřebitelů se pomalu mění a spolu s počtem zákazníků roste i množství e-shopů, které každým rokem zvyšují svůj podíl na maloobchodním obratu.

Co se však příliš nemění, jsou trvale vysoká rizika těchto nákupů vzhledem k velké míře anonymity prodávajících a nízkému právnímu vědomí spotřebitelů. O tom svědčí i zjištění ČOI – z 224 provedených kontrol bylo zjištěno porušení povinností ve třech ze čtyř kontrolovaných obchodů, konkrétně v 76,3 % z nich.

Za 1. čtvrtletí roku 2011 zkontrolovala ČOI celkem 224 internetových obchodů, při nichž bylo ověřováno dodržování povinností stanovených pro prodej zboží prostřednictvím prostředků komunikace na dálku, v tomto případě webových stránek.

Kontrola byla zaměřena především na zakázané používání nekalých obchodních praktik (ustanovení § 4 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, v návaznosti na ustanovení § 53 a § 53a zák. č. 40/1964 Sb., občanského zákoníku), dále na plnění povinností prodávajících stanovených přímo zákonem o ochraně spotřebitele, zejména na dodržování poctivosti prodeje, rozsah informací o zboží, ceně a právech při uplatnění reklamace, apod.

Používání nekalých obchodních praktik bylo jedno z nejčastějších zjištění ČOI při kontrole internetových obchodů, a to v 49,8 % případech. Další třetina zjištění (31,8 %) se týkala neposkytnutí správných informací o podmínkách uplatnění reklamace, nebo o právech kupujících při rozporu věci s kupní smlouvou.

Typický příklad nejčastěji zjištěného porušení povinností představuje výsledek kontroly u společnosti, která neposkytla v dostatečném předstihu před uzavřením smlouvy informaci o zápisu v obchodním rejstříku a v záručních podmínkách stanovila spotřebiteli v rozporu se zákonem povinnost reklamovat mechanické poškození zboží do 3 dnů po dodání zboží.

Právo spotřebitele odstoupit od smlouvy uzavřené prostřednictvím prostředku komunikace na dálku v zákonem stanovené 14denní lhůtě bez uvedení důvodu a bez jakékoliv sankce podmiňovala povinností vrátit zboží nepoužité, nepoškozené a v původním nepoškozeném obalu. V rozporu se zákonem byla rovněž informace, že kupní smlouvu není možné uzavřít v případě zjevné chyby v ceně, pokud není u daného zboží zcela jasně uvedeno, že se jedná o mimořádnou slevu nebo akci.

Datové schránky s novinkami

Ministerstvo spravedlnosti už se přibližuje hodnotě 10 milionů odeslaných zpráv prostřednictvím informačního systému datových schránek. Přijato bylo doposud přibližně 6 milionů zpráv Informační systém datových schránek (ISDS) byl také podroben řadě vylepšení zvyšujících ochranu citlivých dat a efektivitu provozu.

Ke klíčovým novinkám patří zejména automatická kontrola elektronických podpisů v přijímaných PDF přílohách datových zpráv, zneplatnění certifikátu nebo ověření platným časovým razítkem. Ostatní formáty příloh datových zpráv lze nyní centrálně převádět do PDF. Ty mohou být navíc opatřeny textovou vrstvou a podporovat vytěžování dat.

V rámci reportingu a statistik centra pro Ministerstvo spravedlnosti ČR byl vytvořen nový systém pro sledování průběhu zpracování datových zpráv. Ten má za úkol kontrolovat dobu trvání jednotlivých fází zpracování, upozorňovat na jejich případné překročení a zveřejňovat aktuální stav poskytování jednotlivých služeb pro resort justice. Každá organizace tak získá plný přehled nad stavem zpracování jí příslušejících datových zpráv.

„Opět jsme se posunuli o další krok ve zjednodušení zpracování elektronických dokumentů na soudech,“ řekl k tomu Jiří Laciga, předseda představenstva CCA, která technologicky změny v ISDS zajišťovala, a doplnil, že resortem justice bylo doposud odesláno 9,5 milionu a přijato 6 milionů datových zpráv. Celkem tak resort justice vygeneroval 15,5 milionu zpráv, zhruba třetinu veškerého provozu ISDS. Každý měsíc přitom resort přijme kolem 370 tisíc zpráv a vypraví kolem 550 tisíc.

Ke konci května 2011 odeslali uživatelé prostřednictvím ISDS více než 44 milionu datových zpráv, z toho cca 97 procent je doručeno přihlášením. Ve všední den odešlou uživatelé až 150 tisíc zpráv denně. Celkem je v provozu více než 417 tisíc datových schránek, z toho na právnické osoby připadá přibližně 379 tisíc, fyzické osoby 19 tisíc, podnikající fyzické osoby 12 tisíc a orgány veřejné moci necelých 8 tisíc.

Týdenní review

Na úvod týdne vyšel na ITBiz.cz článek o tom, proč by firmy měly podporovat vývoj open – source. Existence open source softwaru je výhodná jak pro koncové uživatele, tak i pro firmy, které na jeho základě nabízejí svá vlastní byznysová řešení. Vyplývají z toho ale pro ně nějaké závazky?

Následující příspěvek se věnoval problematice cloudu. Cloud computing přichází do světa IT s celou řadou nových termínů a pojmů, které nezřídka popisují věci, které byly v IT známé již léta. Po technické i ekonomické stránce je však důležité od sebe tyto pojmy umět správně rozlišit. Každý z nich má totiž své specifické případy uplatnění i specifické výhody.

Ve středeční personální rubrice jsme informovali o personálních změnách u společnosti COFIDIS.

{seealso}
V článku o úspěšnosti mladých studentů v oboru IT pojednával středeční příspěvek. Z šetření mezi studenty v rámci 11. ročníku virtuálního pracovního veletrhu Měsíc studentů a absolventů na Jobs.cz se ukázalo, že celých 88 % mladých lidí během studia pracovalo. Konkrétně v oboru informačních technologií (IT) se při studiu podařilo najít práci 45 % dotázaných. IT je vysoko i mezi preferovanými obory, kde by chtěli mladí lidé pracovat v budoucnu.

Exit mobile version