Stalo se: svá práva při nákupu na Internetu zná méně než polovina uživatelů

Operatorka

Průzkum Kasa.cz: I když má celých 81 % českých uživatelů internetu zkušenost s online nakupováním, jen méně než polovina z nich zná svá práva. &#8226 Antivirová firma Eset upozornila na podvodný web hokejového mistrovství světa www.ms2011.cz, které tento týden začne na Slovensku. &#8226 Týdenní revize dění na ITBiz.cz.

Málo lidí nakupujících online si je vědoma svých práv

Přestože má 81 procent českých uživatelů internetu zkušenost s online nakupováním, jen méně než polovina z nich zná svá práva. Nejméně se zákazníci orientují v reklamačních lhůtách, nejlépe pak v otázkách vrácení zakoupeného zboží. Vyplývá to z dubnového průzkumu internetového prodejce Kasa.cz.

Například na dotaz, od kdy začíná běžet lhůta na vyřízení reklamace, správně odpovědělo pouhých 13 % respondentů. O něco lépe respondenti odpovídali na dotaz ohledně prodloužení záruční doby v případě uznané záruční reklamace, kdy správnou odpověď znalo 36 % dotázaných.

Zákazníci naopak velmi dobře odpovídali na dotazy týkající se lhůt pro vrácení zboží (66 % správných odpovědí) nebo na otázky související s možností vrácení peněz v případě reklamace (celých 92 % správných odpovědí).

S poměrně důležitým dotazem na povinnost obchodníka informovat zákazníka o ukončení jeho reklamace si poradilo jen 21 % respondentů.

„Velkým překvapením pro nás bylo zjištění, že zákonem dané lhůty a pravidla znají zákazníci daleko méně, než specifické a nad rámec zákona nabízené služby, které aktivně propagujeme. Zákazníci tak dobře vědí, že v našem obchodě mají plných 30 dní na případné odstoupení od smlouvy, neboli vrácení zakoupeného a nepoužitého zboží, reklamační lhůty jim však dělají značné problémy,“ uvedla Jitka Součková, marketingová ředitelka Kasa.cz.

Výsledky průzkumu bohužel poukazují na nedostatečnou informovanost zákazníků, kterou mohou snadno zneužít nesolidní eshopy.

Podvodný web parazituje na stránkách MS v hokeji

Web láká na soutěž o plazmové televize, za registraci ale požaduje 50 eur (asi 1200 Kč). Pokud se uživatel zaregistruje do internetové soutěže, může s provozovatelem webu nevědomky uzavřít smlouvu o poskytování informací o šampionátu.

Po designové stránce vypadá web MS 2011 profesionálně, přítomné jsou na něm oficiální loga a na předních pozicích se objevuje i ve vyhledávačích, proto může leckteré uživatele snadno zmást. Produkty ESET web blokují, detekují jej jako stránku s potenciálně nebezpečným obsahem.

Web je provozován na dvou českých doménách (http://www.ms2011.cz/ a http://www.ms-2011.cz/), v textech na webu se objevuje mix slovenštiny a češtiny s gramatickými chybami. Všeobecné podmínky jsou napsány dokonce kompletně ve slovenštině, stejný web se totiž pod adresou sampionat.sk objevuje i na Slovensku, kde se případem zabývá Slovenská obchodní inspekce.

Web láká k účasti v soutěži o 3D plazmové televizory, notebooky a herní konzole. K registraci do soutěže je nutné si přečíst všeobecné obchodní podmínky, kde je uživatel nesrozumitelně informován o nutnosti platby. Smlouva je uzavřena na 1 rok, uživatel přitom podle podmínek nemá možnost od smlouvy odstoupit.

„Jde o klasický případ takzvaného sociálního inženýrství, kdy podvodníci využijí aktuálně zajímavé téma, které lidé často vyhledávají. Lákadlem je v tomto případě vidina hodnotných cen a aktuální informace z hokejového mistrovství. Aby podvodníci webu dodali důvěryhodnost, bez povolení na něj umístili banner s bezpečnostním produktem ESET Family Security Pack. Společnost ESET zvažuje právní kroky, celou věc jsme předali právním zástupcům,“ řekl Filip Navrátil, obchodní ředitel společnosti ESET software.

Všechny zmíněné stránky provozuje společnost ONLINE INVESTMENT GROUP Ltd. se sídlem na Seychelách. Stejný podvod provedla firma i vloni, kdy zneužila mistrovství světa ve fotbale.

Týdenní review

Úterní článek se věnoval testování manažerského notebooku Dell Vostro 3350. Společnost Dell uvedla na český trh novou generaci poměrně mladé produktové řady Vostro, zaměřené na drobné podnikatele a malé firmy. Jako jeden z prvních zpravodajských portálů na českém internetu jsme dostali možnost několik dní testovat slibně vypadající model Dell Vostro 3350 s úhlopříčkou displeje 13,3“. Jak testování dopadlo a zdali nás uvedený model ve finále spíš nadchl nebo zklamal, se dozvíte v následujícím článku.

Další článek týdne se týkal cloud computingu. Poštovní server je paradoxně asi tím vůbec nejrozšířenějším a zároveň nejstarším celosvětově rozšířeným příkladem cloud computingu. V roce 1996, kdy se začínal masivně rozvíjet World Wide Web se stal totiž jednou z prvních služeb webu. Dnes však e-mail v cloudu nepoužívají jen soukromí uživatelé, ale nasazují jej i velké korporace, a to i díky push synchronizaci s mobilními telefony.

{seealso}
Ve středeční personální rubrice jsme se věnovali jmenování ve společnosti Lenovo, kde se stal Petr Berounský Consumer Operations Sales Managerem pro střední a východní Evropu.

V krátkém příspěvku jsme představili záměr společnosti Allegro Group, které v Česku spouští slevový portál AukroCity.cz.

Exit mobile version