Praxe: dodáváme IT pro státní správu

Zdeněk Votava, 09. March 2008 09:46 0 komentářů

Graf
Analytická společnost IDC nedávno zveřejnila svůj odhad, podle něhož dojde vlivem členství v EU ke zvýšení průměrných ročních výdajů na IT o více než dvě procenta. To v České republice představuje přes 4,4 miliardy USD. Nemalou část budoucích zákazníků najdeme ve státní správě. Jak taková spolupráce probíhá? O své praktické zkušenosti se podělí jeden z dodavatelů.

CCA Group
Odborný garant článku

Motivace veřejné správy bývají odlišné od podnikové sféry. V ní je hlavním důvodem k užívání IT dosažení vyšší efektivity, snížení nákladů či obdobné ekonomicky měřitelné důvody. A uvedená kritéria mají jednoznačný cíl: dosažení vyššího zisku či obratu společnosti.

Ve veřejné správě, která je svým charakterem zcela odlišná, musíme hledat důvody pro využití IT někde jinde. Jedním z nejčastějších je legislativa a z ní vyplývající úkoly kladené na výkon veřejné správy. Zavedení informačních technologií rovněž umožňuje usnadnění prací úřadů a jejich zaměstnanců. Při vzrůstajícím počtu správních agend a dalších nároků na úřady vykonávající veřejnou službu se jedná o jednu z mála možností, jak zastavit rapidní nárůst jinak potřebných administrativních sil. Odlišné motivace k nasazení IT se samozřejmě odrážejí i v přístupu k IT projektům pro veřejnou správu a všem jejich fázím.

Fáze IT projektů



Příprava

Projektový přístup není ve veřejné správě zcela obvyklý a někdy je IT uchopeno zcela neřízeně. Pokud neexistuje projektové řízení a jeho jasná struktura, vznikají často kompetenční spory v rámci organizace. Osoby řídící projekt nejsou vždy vybaveny dostatečnými rozhodovacími pravomocemi. To vše pak stěžuje realizaci a má vliv na cenu a rychlost řešení.

Zdeněk Votava
Zdeněk Votava pracuje jako ředitel
systémové integrace ve společnosti
CCA Group.

Analýza a návrh

Ve všech učebnicích o moderních IT projektech se tato fáze uvádí jako klíčová. Chyby, které se v ní udělají, mají fatální dopad na realizaci. Jejich odstraňování stojí velké úsilí a značné náklady. Přesto je tato fáze u projektů veřejné správy velmi podceňována. Ze strany odběratele se zájem obvykle omezuje na připomínkování projektů nebo návrhů řešení. Málokdy se jedná o aktivní přístup k analýze problému a návrhu cílového stavu. Pokud se dodavatel v takovém případě omezí na „standardní“ předložení projektů a návrhů bez snahy o zapojení odběratele, může to v budoucnosti způsobit rozčarování nad předaným dílem.

Vývoj
Ve fázi vývoje je důležité udržet co největší kontakt s odběratelem. Doporučuje se proto dodržet iterace v délce, která nepřesáhne tři týdny. To zajistí, aby odběratel neztratil kontakt s projektem a kontrolu nad jeho průběhem.

Pokud se podaří dodávat jednotlivé komponenty či verze produktu dle plánu a odběratel provádí průběžné kontroly, je velká šance na zdárný výsledek. V opačném případě vytváří dodavatel produkt podle své představy a ne na základě požadavků odběratele.

Provozujeme IT ve státní správě

Velmi často projeví odběratel zájem, až když dostane k dispozici celý systém do pilotního provozu. Pokud do té doby nebyl aktivně zapojen dodavatelem, velmi často se stává, že až tehdy začne definovat, co by měla aplikace obsahovat a jak by měla fungovat. V takovém případě dochází k "neporozumění" mezi dodavatelem a odběratelem. Dodavatel se slovy "všechny projekty jste odsouhlasili..." deklaruje splnění všech svých smluvních povinností a odběratel větou "kdybychom věděli.." rozporuje předložený produkt.

Rutinní provoz
Po překonání všech nástrah projektu, proškolení uživatelů a kontrole jejich práce s informačním systémem se rozběhne rutinní provoz. I rozběh projektu je v prostředí veřejné správy mnohdy specifický. Vedení organizací velmi často dostatečně nemotivuje zaměstnance k využití nových IT projektů. Velmi často také metodické postupy odběratele za IT zaostávají, což je třeba řešit velmi rychle a nejlépe již v průběhu projektu, aby se uživatelé dodaného systému nedostávali do rozporu s vlastními interními předpisy.

Vyhněte se nespokojeným zákazníkům

Výše popsaný průběh nevyznívá příliš pozitivně. Lze se tedy takovému průběhu vyhnout? Odpověď je poměrně jednoduchá. Záleží na zkušeném dodavateli, aby nejen formálně dodržel doporučené projektové postupy, ale zároveň aby aktivně zapojil i odběratele – a to i „proti jeho vůli“. Jen tak lze úspěšně realizovat IT projekty ve veřejné správě.

Největší handicapy

Původní handicap veřejné správy – nedostatek IT odborníků – již není tak velký. V této oblasti se již pohybuje dostatek školených specialistů. Hlavní slabinou tak zůstává malý počet dostatečně motivovaných IT manažerů a projektových manažerů, kteří by „táhli“ projekty v oblasti veřejné správy k úspěšnému cíli.

Směřování IT ve veřejné správě

Původně IT projekty nahrazovaly různé papírové administrativní evidence. V současné době jsou již zaměřené na procesy, jejich podporu a sdílení dat, reportování a vytváření statistik pro tuzemské i evropské úřady. Velmi výrazně se v současné době tyto projekty využívají také jako nástroj umožňující komunikaci s veřejností.

V budoucnu lze očekávat zapojení informačních technologií do dalších sfér našeho života, který mohou při správném využití značně zjednodušit. Jedná se třeba o sdílení a dostupnost rozličných informací, komunikaci s různými úřady nebo třeba vzdělávání.

Profil


Ing. Zdeněk Votava absolvoval Západočeskou Univerzitu v Plzni, Fakultu aplikovaných věd na Katedře informatiky a výpočetní techniky - obor Informační a finanční management. Do CCA Group nastoupil v roce 2002 jako konzultant informačního systému ISYZ pro administrativu státních zastupitelství, poté působil ve funkci hlavní projektant systému ISAS, vedoucího oddělení projektování, následně pracoval na pozici vedoucího oddělení vedení projektů.

Od 1. 2. 2008 zastává pozici ředitele úseku systémové integrace a má za úkol zajistit vybudování a rozvoj služeb, business analýzy a řešení stále se zvyšujících požadavků a potřeb zákazníků.

Související


Přichází IT revoluce na úřady a soudy?
Jak vypadá eGoverment v České republice?
Velké firmy i státní organizace objevují výhody wiki
Co čeká český trh IT v roce 2008


Komentáře

RSS 

Komentujeme

E-banking namísto datové schránky

Pavel Houser , 12. March 2019 11:30
Pavel Houser

Projekty zaměřené na elektronický kontakt občana se státní správou u nás zatím příliš neuspěly. Dr...

Více

Kalendář

14. 03.

24. 03.
IT mezi paragrafy 2019
26. 03. IT Security Workshop 2019
26. 03.

24. 03.
IT Security Workshop 2019







RSS 

Zprávičky

Seznam.cz chce od Googlu detaily o podpoře jiných vyhledávačů

ČTK , 23. March 2019 09:41

Seznam ztrácí podíl na trhu, protože na mobilních telefonech je jako výchozí nastaven vyhledávač od ...

Více 0 komentářů

Burzovní debut Uberu nebude na trhu Nasdaq, ale na NYSE

ČTK , 22. March 2019 13:07

Vstup Uberu na burzu patří mezi nejvíce očekávané události na Wall Street i v Silicon Valley....

Více 0 komentářů

Kryptominery zasáhly 10krát víc organizací než ransomware

Pavel Houser , 22. March 2019 10:00

Malware jako služba na vzestupu: affiliate programy ransomwaru....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Firmy v Česku přišly kvůli podvodným e-mailům o miliony

ČTK , 22. March 2019 09:00

Pachatel k zasílání peněz využil účty asi 50 důvěřivých lidí, peníze obratem převáděl do virtuálních...

Více 0 komentářů

T-Mobile chce v ČR připojit až 1,5 mil. bytů k internetu optikou

ČTK , 22. March 2019 08:00

Obce nevidí kvalitní internet jako prioritu, vyřízení všech povolení trvá 14 až 16 měsíců....

Více 0 komentářů

Evropský parlament bude hlasovat o změně směrnice o copyrightu

ČTK , 21. March 2019 10:00

Plénum nyní bude hlasovat nejprve o pozměňovacím návrhu, nikoli o směrnici jako celku, jak bylo půvo...

Více 0 komentářů

Vodafone a Liberty Global dostanou varování regulátorů

ČTK , 21. March 2019 09:00

EK se obává, že převzetí aktivit Liberty Global by v ČR mohlo vést k vytlačení některých telekomunik...

Více 0 komentářů