Co si Češi myslí o mobilním trhu?

Operátorka

Mobilní operátor Vodafone prezentoval na dnešním setkání s novináři výsledky průzkumu o spokojenosti klientů se službami, které poskytují mobilní čeští operátoři. Z průzkumu Vodafone Zoom vyplývá, že až 82 % Čechů by ocenilo, kdyby nemuselo podepisovat smlouvy s mobilními operátory. Téměř všichni (91 %) považují spotřebitelské smlouvy obecně za zbytečně složité, přičemž třetina z nich vnímá právě smlouvy s mobilními operátory jako nejkomplikovanější.

On-line průzkum pro Vodafone zpracovala společnost Data Collect. Odpovídalo 400 respondentů ve věku mezi 15 a 54 lety, kteří patří mezi aktivní internetovou populaci a uživatele mobilních telefonů. Průzkum dále ukázal, že až 73 % lidí považuje reklamní triky za běžnou součást prodeje na trhu v Česku. Nejužívanějším trikem bývá použití nejasných podmínek pod čarou. Až 45 % respondentů už někdy naletělo a zjistilo, že podmínky pod čarou nakonec nebyly tak výhodné, jak nabídka vypadala.

Nejvíce triků v bankovnictví

Vodafone Zoom zjišťoval, která odvětví nejvíce zneužívají reklamních triků. Z výsledků vyšlo najevo, že nejhůře je na tom propagace v bankovnictví (86 %). Mobilní operátoři na druhém místě využívají triků v 65 procentech. Následují spotřebitelské soutěže (54 %), automobilové odvětví (35 %) a elektronika s 28 procenty. Jakmile zákazník zjistí, že nabídka není až tak výhodná, jak se zdála, tak v 62 procentech případů o ni ztratí zájem. Dvě procenta lidí nabídku akceptují pouze z toho důvodu, že nechtějí vypadat trapně.

Mezi segmenty s nejméně srozumitelnou nabídkou patří bankovnictví, pojišťovnictví a oblast spotřebitelských úvěrů a na čtvrtém místě mobilních operátorů. Více než polovina respondentů (55 %) průzkumu uvedla, že důkladně nerozumí nabídkám a službám na českém trhu. Tři čtvrtiny lidí mají při podepisování smluv strach, že přehlídnou nějakou podmínku, která jim v budoucnu zkomplikuje život. Polovině dotázaných lidí už byla nucena k podpisu smlouva, kterou si předtím důkladně neprostudovali. Až 66 procentům lidí vadí písemné smlouvy na delší dobu a 82 % respondentů by bylo raději, kdyby nemuseli smlouvy s mobilními operátory podepisovat vůbec.

Související

Jaké služby nabízí mobilní operátoři pro velké firmy
Průzkum: o Vánocích si neodpočine více než 80 % firem
Rok 2007 v číslech českých mobilních operátorů

Exit mobile version