Štěpán Tůma: T-Mobile vstupuje do ICT služeb pro byznys

T-Mobile logo

T-Mobile vstupuje na pole ICT služeb pro byznys. Komu chce konkurovat? Velikost ani segment podnikání prý nehraje pro daný typ služby zásadní roli.“ Nejsme testovací laboratoři pro západní svět, ale přesto jsem dostatečně inovativní“, říká v následujícím rozhovoru Štěpán Tůma ze společnosti T-Mobile.

Kde sám sebe T-Mobile vnímá na trhu ITC služeb v ČR?

„Na tomto trhu začínáme, ale hodláme se etablovat jako silný a spolehlivý dodavatel služeb. ICT doplňuje naši nabídku, která dosud spočívala v kombinaci mobilních a fixních telekomunikačních služeb. Naše hlavní síla je právě v dodávce služeb – nově ohlášená služba Dodávka a správa zařízení je jen začátkem. Jako službu dokážeme dodávat nejen konektivitu, správu LAN sítě nebo telefonní ústředny a další síťová zákaznická zařízení, které nabízíme v tuto chvíli, stejným způsobem lze dodávat například bezpečnost“.

Máte v té části ICT trhu, na níž právě vstupujete, nějakou konkurenci?

„Záleží na úhlu pohledu. Při striktním pohledu jen na onu část trhu, který nově otevíráme, samozřejmě uvidíme řadu firem. Ty dovedou nakoupit síťové prvky nebo IP ústředny, zprovoznit je u zákazníka a vzdáleně je spravovat. Řada z nich nabízí i připojení k internetu. Co už ale většinou nedokážou, je kompletní obsluha hlasových služeb, včetně mobilních, a jediné kontaktní místo“.


Profil

Štěpán Tůma (34) působí v oboru telekomunikací téměř 10 let, z toho sedmým rokem v T-Mobile Czech Republic, momentálně jako Senior Head of Category & Product Management. Vedle řešení pro firemní klientelu do jeho kompetence spadají také veškeré datové služby DSL, internet v mobilu, mobilní broadband).


K tomu T-Mobile přidává stabilitu silné značky a jistotu dlouhodobého působení na trhu. Vzhledem k tomu, jaký význam má spolehlivý chod ICT pro jakýkoli podnik, to je silný argument. Z tohoto pohledu je naopak konkurenční společnost na českém trhu jediná.

Malé a střední podniky? Velikost prý nehraje roli!

Komu je podle vás vlastně produkt určen?

„Dodávka a správa zařízení je obecně určena jakékoli firmě, která chce mít pod kontrolou své náklady na informační a komunikační technologie – velikost ani segment, ve kterém se pohybuje, nehraje zásadní roli. Optimální využití pro tuto službu naleznou nejspíš střední a menší společnosti; firmám z okruhu LE adresujeme individuální nabídky.

Výrazně mohou z naší nabídky profitovat i rychle rostoucí společnosti, které se nemusí starat o to, zda jejich infrastruktura dokáže dostatečně pružně kopírovat růst firmy a podporovat jej“.

Jedná se skutečně o plnohodnotnou službu, nebo spíše o dodávku infrastruktury?

„Jak z hlediska formálních atributů, tak i z hlediska funkce pro zákazníka jde o čistou službu. Zákazník platí pevný paušální poplatek, za který dostává službu v definované kvalitě – ať jde o síťovou konektivitu, služby telefonní ústředny nebo v budoucnu další služby.

Je to obdoba našich telefonních a datových služeb. Zákazník, který je využívá, nemusí řešit, jaké konkrétní technologie se při spojení používají, jakou technologií je BTS vybavena a jestli její stožár nepotřebuje nový nátěr. Od toho jsme my. Zákazník si prostě kupuje hovory a datové připojení.

Stejně tak si nyní může koupit datovou konektivitu, která vede až k jeho serverům, koncovým počítačům, stejně tak si může koupit služby telefonní ústředny. Neřeší, zda mají routery nejnovější verzi systému, jestli je hardware v IP ústředně dostatečně výkonný nebo jakým způsobem je jeho Wi-Fi síť zabezpečená proti útoku. Neřeší ani případnou výměnu zařízení za jiné. To všechno obstaráme v rámci pevné měsíční částky my.

V čem vidíte hlavní přidanou hodnotu?

Na prvním místě rozhodně jednoduchost a srozumitelnost pro zákazníka a přesun od investičních nákladů k provozním. Dalšími důvody mohou být možnost získat služby v jasně definované kvalitě za jasně definovanou cenu, bez skrytých nákladů a nákladů navíc. To je stav, do kterého se při interním zajištění těchto služeb dostanete jen výjimečně.

To je jeden pohled. Z jiného úhlu nabízíme našim zákazníkům pro všechny odebírané služby jedinou fakturu, jediné kontaktní místo a – což je pro řadu z nich poměrně zajímavý argument – i jediné místo pro možná jednání například o objemových slevách.

Komu konkuruje ProfiNet

Na jaké segmenty trhu chcete ProfiNetem zaútočit?

„Zákazníky ProfiNetu jsou v současnosti především velké firmy, které využijí stávající nabídku – ať jde o VPN, pevnou datovou síť, mobilní intranet, barevná čísla nebo další služby. Největší ohlas na rozšíření nabídky o Správu a dodávku zařízení očekáváme mezi středními a menšími firmami.

Podívejme se na příklad, kterým je dodávka služeb IP telefonie. Pokud zákazník vyžaduje větší počet aktivních uživatelů, pak nabízíme variantu, při níž se staráme o ústřednu fyzicky umístěnou v objektu zákazníka. Pokud je ale počet aktivních účastníků v jednotkách, pak zákazník může využít zcela virtuální ústřednu“.

Nemáte pocit, že jde u některých nabídek svým způsobem o rafinované přesunutí nákladů s infrastrukturou na třetí stranu, tedy na zákazníka?

„Rozhodně ne. Naopak, zejména v tomto případě považujeme nabídku dodávky a správy zařízení za klasickou win-win situaci pro zákazníka i pro T-Mobile. Díky tomu, že službu budeme nabízet plošně, dokážeme plně využít odborníky, pro které by u našich jednotlivých zákazníků nebyl dostatek kvalifikované práce. Stejně tak zákazník jasně ví, že provoz a případný rozvoj jeho infrastruktury budeme zvažovat čistě s ohledem na jeho potřeby. Zákazníka by neměly zajímat konkrétní technologie, ale poměr cena/výkon – a ten je díky SLA a pevným měsíčním poplatkům jasně definovaný“.

Když se podíváme na současnou podobu ProfiNetu a podíváme se do Německa, implementujeme něco, co již v zahraniční funguje, nebo jsme spíše testovací laboratoří?

„Novinka, se kterou právě přicházíme na český trh, má svůj předobraz v Německu, kde podobná služba již v nabídce T-Mobile je. U některých připravovaných služeb se může stát. že první zemí, kde je T-Mobile bude nabízet, bude Česká republika. Nepůjde však o testovací provoz, ten se odehrává dlouhou dobu před uvedením služby na trh. Naši nabídku opíráme o špičkové znalosti a zkušenosti našich dodavatelů a námi nabízené služby jsou stabilní a bezpečné od první chvíle, kdy je uvádíme na trh“.

Řešení vypadá jako pěkná přípravná půda pro Cloud, chystáte se i do tohoto segmentu?

„Máte pravdu, že některé základní stavební kameny pro poskytování toho, co je nazýváno cloud computing, konkrétně hlasovou a datovou komunikaci včetně pronájmu a správy koncových zařízení jako službu, už dodáváme.

O tom, zda se rozšíří i na jiné formy komunikace než je hlas a fixní datové služby, i o tom, zda a jak plánujeme dodávat jako službu i software, bych ale v toto chvíli nerad hovořil. Naším plánem je rychlý a stabilní růst. Případné rozšiřování naší nabídky musí tomuto plánu odpovídat. Řada zákazníků, především ze segmentu středních firem, je poměrně konzervativních a nemá příliš silnou potřebu měnit fungující stav. Proto vnímáme jako potřebné nasazování nových služeb postupně, podle toho jak na sebe navazují a jaké benefity zákazníkovi přinášejí“.

Děkuji za rozhovor

Přečtěte si také:

Stav českých telekomunikací v roce 2009: O2 hlásí ztrátu 312 tisíc mobilních zákazníků

Jaká budoucnost čeká 2,6 GHz frekvence a český mobilní Internet vůbec?

Tomáš Mátl: na mobilním Internetu neexistuje bannerová slepota

Exit mobile version