Platformou Symbian se šíří nebezpečný virus

Podle bezpečnostní společnosti NetQin, která škodlivý kód v minulých dnech objevila, jím už mohlo být napadeno až 100 tisíc zařízení využívajících OS Symbian.

Cílem kódu je pravděpodobně vytvořit mobilní botnet, který bude schopen posílat SMS zprávy obsahující spam a rozšířit tak tento dosud výhradně internetový fenomén i do oblasti mobilních telefonů. Virus byl naštěstí zaznamenán v první fázi svého života, tedy v době, kdy se „pouze“ snaží co nejvíce rozšířit a majitele poškozených zařízení zatím nenapadá. Je ovšem otázkou, jestli po aktivaci ze strany jeho výrobců se kód nezačne chovat jinak a bezpečnostním expertům z NetQin e tak opět neztratí.

„V současnosti jsme schopni poměrně přesně analyzovat chování viru, protože se chová pouze dvěma, navíc jen minimálně odlišnými, způsoby,“ oznámila společnost NetQin na svém blogu a dodala: „To v podstatě znamená, že po napadení zařízení se kód buď pouze soustředí na kontakty uvedené v telefonním seznamu, které se snaží kontaktovat, nebo zkouší odeslat SMS zprávy na náhodně vybraná telefonní čísla.“ Odeslané zprávy obsahují internetový odkaz, po kliknutí na který, je uživatel vyzván k instalaci doplňkového prvku pro správné zobrazení stránky. Tímto prvkem je pak opět virus jako takový, čímž dochází k jeho rychlému šíření.

Škodlivý kód je navíc poměrně chytrý, neboť za sebou dokáže dobře zakrývat stopy. Odeslané spamové zprávy tak jednak vymaže ze seznamu Odeslaných zpráv, mimo to navíc odstraní i všechny záznamy o nich také z logu telefonu. Že není něco v pořádku tak uživatel často zjistí až při obdržení pravidelného měsíčního vyúčtování.

Díky poměrně jednoduchému, ale efektivnímu způsobu šíření se škodlivému kódu ke dnešnímu dni podařilo infikovat na 100 tisíc mobilních telefonů vybavených operačním systémem Symbian série 3. Jak už bylo zmíněno dříve, v tuto chvíli je kód poměrně neškodný, tedy až na zvýšený účet kvůli vyššímu počtu odeslaných zpráv. Nezodpovězenou otázkou ovšem je, jak se bude chovat po své případné aktivaci, tedy zdali pouze změní text rozesílaných zpráv na reklamu, nebo zdali své chování změní významnějším způsobem.

Zdroj: The Register

Exit mobile version