Televize Nova: velké plány a hodně otazníků

TV Nova se chce stát druhým významným hráčem na internetovém trhu. Přitom podle našeho zdroje z mediální branže firmě zatím chybí internetoví odborníci a zřejmě i jasná strategie. Přesto je již rozpočet dosažení vytyčeného cíle schválený. Čekají návštěvníky českého Internetu velké změny? Dočkáme se přetahování odborníků z konkurenčních českých portálů?

Výkonný ředitel televize Nova Petr Dvořák prohlásil v rozhovoru pro Hospodářské noviny, že je novým cílem televize hrát výraznější roli na Internetu „nejen z hlediska uživatelů“, ale také reklamních výnosů. Podobný záměr má rovněž vlastník televize mediální společnost CME. Ta plánuje investovat 10 milionů dolarů do rozvoje aktivit, které přímo nesouvisejí s televizním vysíláním. Ředitel také potvrdil, že se brzy rozhodne o koupi internetového portálu. Vzápětí se objevily spekulace o majetkovém vstupu do portálů Centrum.cz a Atlas.cz, přičemž hodnotu prvního z portálů odhadoval časopis Týden na 2,8 až 2,9 miliard korun. Prodejní cena Atlasu byla odhadována na 750 milionů korun.

Oba portály by pro televizi byly svým způsobem zajímavé, protože kromě okamžité návštěvnosti by mohla Nova získat také stávající tým zaměstnanců. Odpadlo by tím nákladné přetahování odborníků od konkurence a postupné budování vlastního webového portálu. Dohady nakonec ukončila koupě portálu firmy NetCentrum, s. r. o., provozovatele portálu Centrum.cz. Kupujícím byla nadnárodní private equity společností Warburg Pincus. „Uživatelé budou mít užitek z příchodu nového investora, který se projeví zkvalitněním jejich oblíbených služeb. Chceme vylepšit a inovovat naše základní služby, neplánujeme žádný prodej,“ odpověděl za investora Tomáš Perman z public relations agentury Cook Communications. Jedna z posledních informací hovoří o zájmu této investiční firmy koupit také portál Atlas.cz.

Ke změnám ve vlastnické struktuře Atlasu zatím nedošlo. „Epic je finanční investor, jednou nás určitě budou chtít výhodně prodat. Z toho vycházejí i všechny spekulace o prodeji Atlasu. Nás uvnitř firmy se to nedotýká, my pracujeme bez ohledu na to, jestli jsme nebo nejsme na prodej,“ řekl nám v rozhovoru generální ředitel a předseda představenstva Pavel Doležal. O možném prodeji TV Nova informoval 15. listopadu minulého roku zpravodajský server iDNES. Uzavření obchodu mělo být známo do konce roku. Podle neoficiálních informací, které má ITBIZ.cz k dispozici, nebyla jednání o možném prodeji portálu televizi Nova stále uzavřena. Společnost Epic se však odmítla zcela vyjádřit.

Zemětřesení v internetové divizi

Také televize Nova své záměry blíže neupřesnila. „Televize Nova se v roce 2008 chystá výrazně posílit své aktivity na Internetu. Zatím ale není možné říci více a cokoliv prozrazovat. Vše se ale včas dozvíte,“ slíbila místo odpovědi na otázky tisková mluvčí Veronika Šmítková. Určitým náznakem tak zůstává nová posila v podobě osoby Daniela Grunta. Ten působil dříve jako marketingový a později produktový ředitel internetového portálu Centrum.cz. Řídil více než sto zaměstnanců a nesl odpovědnost za celkovou strategii, marketingovou komunikaci, rozvoj produktů, služeb a technologií. Ve firmě působil v době, kdy portál spustil vlastní zpravodajský server Aktuálně.cz. Jako důvod pro změnu zaměstnání uvedl, že firmu opustil z vlastních důvodů, aby vyzkoušel něco nového. Probíhající změna firemní struktury a údajně chybějící vize managementu prý nebyly příčinou jeho odchodu.

Ve svém následujícím zaměstnání získal zkušenost s trhem mobilních telefonů. Z portálu totiž odešel pracovat na pozici multimedia bussiness manager do společnosti Nokia Czech republic. Odtud již vedla jeho cesta do křesla ředitele internetové divize, kde pracuje od začátku ledna letošního roku. „Úkolem Daniela Grunta bude posílit pozici nejsledovanější televize také v nové oblasti, na kterou se chce Nova v roce 2008 více zaměřit, a to na poli Internetu,“ komentoval personální změnu Petr Dvořák, generální ředitel televize.

Zatím žádné výrazné změny nejsou vidět, a tak můžeme jen spekulovat, že se čeká na závěr jednání s některým z českých internetových portálů a ty největší práce probíhají tiše uvnitř televize. Dokonce nezačalo ani viditelné hledání nových zaměstnanců, protože webové stránky s inzeráty volných míst již několik měsíců obsahují v části věnované Internetu pouze několik málo pozic. Podobné je to s inzercí Novy na jednom z největších portálů pracovních příležitostí Jobs.cz. Je však také možné, že nábor probíhá skrytě pod hlavičkou některé personální agentury. Jisté je, že pokud chce televize Nova získat výraznější místo na internetovém trhu, bez silného týmu zkušených zaměstnanců se neobejde.

Strategie na prvním místě

„Dobrých IT specialistů i marketérů v oblasti Internetu je vskutku nedostatek a Nova to nebude mít jednoduché. Není pro tuto cílovou skupinu zatím atraktivním zaměstnavatelem, ale to se může změnit,“ myslí si Petr Šrámek, HR marketing manager ze společnosti LMC. Podle něj mohou specialisty přilákat dobré podmínky a náležitě oceněná motivující práce.

Podařilo se nám získat informace od zdroje z mediální branže. Z jeho vyjádření vyplývá, že se Nova údajně zpočátku potýkala s personálními problémy a zároveň chyběla jasná vize, jak spustit životaschopný internetový server. „Oni nevědí, jak je pracné připravit projekt tak, aby měl smysl a nekopíroval ostatní. A když už ho dostanou, tak se jim zdá investice příliš velká,“ uvádí zdroj. Ve vyjádření, které máme k dispozici, je dále zmíněna neochota personálního oddělení najmout pro chystaný projekt dostatek vývojářů. V televizi údajně panovala představa, že by to mohli zvládnout se stávajícím počtem dvou programátorů. TV Nova přitom zřejmě hodlá vytvořit zpravodajský server, komunitní web a podporovat značku používanou v televizi. Na spolupráci však zatím nejsou nebo nebyly připraveni ostatní zaměstnanci, protože internetové oddělení působilo odděleně a bez propojení s ostatní redakcí. Jiný zdroj však potvrzuje, že již byl rozpočet na projekt schválen.

Ověřovali jsme si tyto zjištěné informace přímo u zdroje, ale nikdo ze zaměstnanců televize nám nebyl oficiálně ochoten vyvrátit nebo potvrdit jejich pravdivost. Jako nejvíce pravděpodobná varianta se však jeví spolupráce s některým z českých portálů. Stejný názor zastává také mediální odborník a novinář Jan Potůček, šéfredaktor DigiZone.cz. „Nemyslím si, že web bude natolik bulvární, spíš bych čekal hodně zábavy a multimédií. Přesně to, co přitahuje k Internetu mladé lidi a udrží to jejich pozornost,“ odhaduje budoucí zaměření. Přístup televizních stanic je podle něj dvojí. Buď si uvědomují důležitost Internetu anebo s tímto médiem nemají žádné zkušenosti a jejich weby doslova „živoří“.

Nova se také může poučit u konkurenční televize Prima, která má zkušenosti se spoluprací s portály, konkrétně serverem Centrum.cz. „Máme vlastní internetový portál, který je primárně podporou našeho televizního vysílání. Ve spojení se silným partnerem, který má jasně danou pozici na trhu, jsme si mohli otestovat různé obchodní modely a projekty,“ komentuje tuto spolupráci Ladislav Pavlík, tiskový mluvčí TV Prima. V lednu televize spustila nový web a přestože je podle mluvčího „otevřena každé příležitosti“, pravděpodobně se do internetového souboje s Novou nepustí.

Související
Do Česka přichází fenomén jménem internetová TV
Průzkumy: za pokles sledovanosti televize může Internet
Nahradí internetové vysílání televizi?
Televize Nova: velké plány a hodně otazníků (Česká Média.cz)

Exit mobile version