Test: jsou weby mladých lepší než od profesionálů? – 1. díl

V sobotu 29. března proběhlo vyhlášení soutěže Junior Internet. Porota vybírala ze 305 přihlášených účastníků mimo jiné i nejlepší internetové projekty. Jednotlivé vítězné weby jsme podrobili pečlivému testu, ve kterém hodnotíme především uživatelskou přívětivost, nebo-li použitelnost. Zaměřili jsme se také na posouzení vhodnosti použitých řešení. Jako první se podíváme na službu s názvem MikroBlogy.


Internetová služba MikroBlogy.cz

Jako první jsme se podívali na internetovou službu s názvem MikroBlogy.cz, která umožňuje založit si vlastní internetový deníček. Na rozdíl od klasických internetových deníků (blogů) slouží web spíše ke zveřejňování krátkých příspěvků o délce několika málo vět. Právě z důvodu stručnosti se tyto blogy označují jako mikroblogy. Jejím autorem je patnáctiletý Jan Nohejl, student gymnázia s přírodovědným zaměřením.

Tuto službu spustil začátkem roku 2008, podle jeho informací stránky navštívilo přes 1 500 „lidí“ a samotné programování trvalo čtyři dny. Bohužel přesnou metodiku zjišťování návštěvnosti neznáme, v kódu však lze nalézt neviditelnou tečku služby Netagent.cz. Tato služba nedokáže změřit unikátní návštěvníky, a tak se zřejmě jednalo spíše o 1 500 návštěv. Pokud tedy web některý z návštěvníků zobrazil znovu po uplynutí doby třiceti minut, byl opětovně započítán. Skutečný počet „lidí“ tedy bude mnohem nižší.

Návštěvníky dokáže změřit například online služba Navrcholu.cz, Google Analytics, iAudit nebo placená služba NetMonitor. Posledně zmíněné měření je navíc oficiálním srovnávacím auditem pro celý český Internet a využívá ke zjištění údajů o návštěvnosti také statistické přepočty. Zatím však neexistuje technologie, která by dokázala změřit skutečně přesný počet lidí, kteří vybranou internetovou stránku navštívilo. Už jenom kvůli tomu, že když na web přijde uživatel z práce a později si ho přečte z domácího počítače, je většinou započítán dvakrát. Ve skutečnosti však jde pouze o jednoho uživatele.

Jak levně zvýšit návštěvnost webu
75 % čtenářů webu nevšimne informace zobrazené v reklamním proužku. Nové návštěvníky ale můžete přilákat pomocí textové reklamy, která se zobrazuje v internetových vyhledávačích.
Více zde

Webu na první pohled chybí kvalitnější grafický vzhled (design) a rovněž také samotná značka v podobě loga. Pod logem většinou bývá uveden slogan, který uživatelům přibližuje účel nebo zaměření vybraného webu. Na rozdíl od sloganů používaných mimo Internet by měl být tento krátký text co nejvíce srozumitelný, aby lidem jasně vysvětlil účel webu. Je více než vhodné se vyhnout nic neříkajícím sloganům, nad nimiž by musel uživatel zbytečně přemýšlet. Zároveň je vhodné odlišit se od konkurence.

První světová společnost


Příklad značek (brandu) telekomunikačních operátorů

Například cestovní agentura Invia.cz má na svém webu vedle loga uveden slogan Největší online prodejce zájezdů, cestovní kancelář Vlna sděluje pomocí sloganu, že jsou Experti na lyžování v Rakousku od roku 1991 a cestovní agentura eTravel podle sloganu prodává Zájezdy za skvělé ceny.

Někdy se web obejde bez vysvětlujícího sloganu – zejména v případech, kdy na první pohled poznáme, jakou službu nám vybraný server nabízí. Proto také u loga vyhledávače Google nebo portálu Seznam.cz nenajdeme například nápis Pomáháme vám vyhledávat na Internetu. Jedná se o tak známé značky, že je již není potřeba představovat doplňujícím sloganem. Portál Seznam.cz ovšem používá vlastní slogan „Najdu tam, co neznám“.

V případě serveru MikroBlogy bychom doporučili uvádět pod logem například text „Blog bez zbytečných řečí“. Logo by mohlo obsahovat komiksovou bublinu a v ní několik čar jako symbol dvou, tří krátkých vět. Druhou možnou podobou loga by mohly představovat žluté lístečky „post-it“, které si lidé lepí například na okraj monitoru. Cílem loga je vyjádřit účel webové služby nebo budovat značku.

Když se rozhlédnete kolem sebe, uvidíte pestrou řadu různých graficky vyjádřených značek, které tím přispívají k odlišnosti od konkurence a pomáhají vytvářet vztah se zákazníkem. Příkladem může být usměvavý čtvereček tehdejšího mobilního operátora Oskar, jehož cílem bylo u zákazníků vyvolat představu přátelské firmy. Tato představa byla ještě podpořena vtipnou reklamou nebo mírně „žoviálním“ tónem s nímž se zákazník setkával dokonce v samotné automatické hlasové nabídce (Oskarově Samoobsluze).

Použitelnost na prvním místě

Nyní se podíváme na web MikroBlogy z hlediska použitelnosti. Pod tímto pojmem si můžete představit souhrn pravidel, které tvůrcům webů pomáhají vytvořit internetovou stránku, která se lidem snadno používá a neklade jim žádné překážky. Protože je na internetu konkurence vzdálená doslova jedním kliknutím myši a trpělivost návštěvníků internetových stránek není nekonečná, může z webu váš zákazník kdykoliv odejít. Stačí například po vašich zákaznících požadovat vyplnění zbytečně dlouhého formuláře s povinnými osobními údaji před stažením demoverze vašeho produktu. Právě tyto zdánlivé maličkosti se poměrně důkladně posuzují. Někdy vybraný web testuje pouze samotný konzultant, jindy si k tomu pozve ostatní uživatele. Jestliže se ve vaší firmě nemůžete dohodnout, jak by měl váš web fungovat, otestujte ho přímo na svých zákaznících.

Nepoužitelný blog Vodafone
Problémy s použitelností webových stránek se nevyhýbají ani velkým firmám, jako je mobilní operátor Vodafone.
Více zde

Hned pod názvem MikroBlogy je zobrazen náznak drobečkové navigace, která lidem poskytuje pomoc při používání webu. Drobečková navigace se nejčastěji přirovnává ke známé pohádce o Jeníčkovi a Mařence. Tyto dvě děti šly temným lesem a Jeníček trousil drobečky chleba, aby trefili zpátky. Podle drobečkové navigace proto nejlépe poznáte, kde se právě na webu nacházíte a můžete se také pohodlně vrátit zpět. Nejčastěji se s drobečkovou navigací setkáte v katalozích jako je například Centrum.cz.


Různé možnosti drobečkové navigace. Použití dvojtečky je
méně obvyklé.

Drobečková navigace většinou začíná nápisem „Zde se nacházíte“, „Jste zde“ a podobně. Následuje jeden nebo více odkazů na předchozí stránky v navigaci, oddělené znakem >, který se v tomto případě nejvíce osvědčil. Aktuální vybraná sekce přitom již nesmí být odkazem a zároveň by měla být tučná, aby bylo na první pohled vidět, kde se uživatel právě nachází. Na službě MikroBlogy bychom doporučovali před názvy jednotlivých stránek doplnit například již zmíněné „Jste zde:“ a odstranit nyní zobrazovanou úvodní dvojitou šipku.

Odkazy je lepší podtrhávat

Mezi další nešvary testovaného webu patří chybějící podtržení internetových odkazů. Autor webu nutí uživatele, aby pomocí myši zjišťoval, kde je možné kliknout. Vhodnější by v tomto případě bylo doplnit podtržení pro odkazy, přičemž zároveň platí, že je možné i nadále nepodtrhávat odkazy v horní navigaci. Pokud se totiž jedná o navigaci, uživatel ji bezpečně rozpozná na základě svých předchozích zkušeností z návštěvy jiných internetových stránek. Odpůrci podtrhávání odkazů často argumentují tím, že modře podtržený odkaz nevypadá hezky. Dnešní CSS a internetové prohlížeče však dovolují měnit barvu podtrženého odkazu tak, aby zapadl do celkového vzhledu vašich webových stránek.

Použitelnosti příliš nepřispívá používání netradičních a nezvyklých názvů. Uživatel totiž musí přemýšlet nebo v horším případě i osobně zkoušet, co pod jednotlivým odkazem nalezne. Autor služby MikroBlogy možná záměrně, ale spíše z neznalosti, používá na celém webu pro názory čtenářů označení „komm“. Poněkud zbytečně je v tomto případě aktivním odkazem pouze počet komentářů. Autorovi webu bychom doporučili, aby tuto část přejmenoval například na „X komentářů“ nebo „X názorů“, přičemž X v našem příkladě představuje počet názorů čtenářů. Sporné je rovněž odkazování z komentářů na samotný příspěvek autora blogu. Ten se totiž zobrazí hned na prvním místě, následuje reklama a teprve poté požadovaný komentář čtenáře. Jestliže uživatel kliká na odkaz komentářů z hlavní stránky, očekává zobrazení názorů čtenářů. Podobně jako v případě „komm“ bychom doporučili změnit název „Nick“ na český výraz „Přezdívka“.

Autor služby by si rovněž měl doplnit do sekce „O projektu“ krátké informace o webu MikroBlogy. Dosud je zde uveden pouze kontakt, což ovšem neodpovídá informacím, které bude uživatel zřejmě hledat. Nezvykle řešená je registrace, kde se zobrazují grafické symboly špatně zadaných údajů. Jenže pokud je uživatel teprve na začátku registrace, zobrazení grafického symbolu pro špatně zadané údaje ho může zbytečně zneklidnit.

Opatrně na osobní údaje

Provozovatel webu si také mírně protiřečí, když uvádí informaci „Všechny údaje jsou povinné.“ a ve formuláři přitom zobrazuje jako nepovinný údaj telefonní číslo. V tomto případě navíc chybí vysvětlení, proč by ho měli uživatelé zadat. Uživatelé se obecně obávají zadávat důvěrnější informace a pokud je požadujete na svém webu, je vhodné vysvětlit důvod a způsob používání. Chcete-li po návštěvnících svého webu e-mailovou adresu, uveďte informaci, že bude použita například jen k zaslání přístupového hesla a jinak s ní nebudete nakládat. Samozřejmě svůj slib musíte dodržet, jinak zcela ztratíte důvěru svého zákazníka.

Vrátíme se zpět ke službě MikroBlogy. Po registraci se zobrazí informace „Registrace proběhla vpořádku. Přihlašte se v právém menu.“ Pravopisné chyby a překlepy na webu nepůsobí nejlépe, takže pokud máte možnost, nechte si své vlastní internetové stránky zkontrolovat odborným korektorem. Automatický korektor pravopisu v textovém editoru přitom není schopen odhalit například chybějící čárky ve větách, proto se vyplatí web svěřit ke kontrole osobě, která se věnuje korekturám textu profesionálně. Z hlediska použitelnosti není příliš vhodné odkazovat čtenáře na „pravé menu“, protože v některém případě si web může prohlížet člověk na mobilním telefonu nebo z textového prohlížeče a žádné „pravé menu“ neuvidí.

Chyby raději skrývejte


Registrace nového blogu

Podle našich testů přihlášení nefunguje v případě, že uživatel nemá zapnutý JavaScript. To je velmi závažná chyba v použitelnosti. Uživatelské jméno a heslo se navíc při takto neúspěšném přihlášení zobrazuje ve stavovém řádku prohlížeče. Zde už můžeme hovořit o závažné bezpečnostní chybě, protože se volaná adresa ukládá do historie prohlížených stránek. Stačí tedy oběti vypnout JavaScript a pod nějakou záminkou jí požádat o přihlášení. Autor navíc nemá vypnuté zobrazování chybových hlášení, a tak se nám během testování zobrazilo varování PHP skriptu:

Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /var/www/vhosts/mikroblogy.cz/httpdocs/class_zobraz.php on line 61
Zadaný text se nepodařilo najít.

Po přihlášení do správy vlastního mikroblogu můžete narazit na neošetřené situace, kdy uživatel například pošle prázdný příspěvek. V tomto případě se nezobrazí žádné chybové hlášení. Také pro administraci bohužel platí totéž, co pro přihlášení – bez zapnutého JavaScriptu je nefunkční. Celé řešení totiž používá technologii AJAX, která vyžaduje zapnutý JavaScript. Provozovatelé systémů to řeší různým způsobem, například bezplatná e-mailová služba Gmail nabídne uživatelům alternativní HTML verzi bez některých dodatečných funkcí.

Autor článku působil jako projektový manažer serveru ITBIZ.cz. Jako vedoucí externích testerů se podílel na testování použitelnosti služeb českého portálu Seznam.cz. Webovým projektům a internetovému marketingu se věnuje od roku 2002.

Přečtěte si také:
Firemní web: nejen o navigaci a použitelnosti
Vylepšete svůj internetový byznys
České firmy pomalu objevují výhody blogů

Exit mobile version