Test: jsou weby mladých lepší než od profesionálů? – 2. díl

V sobotu 29. března proběhlo vyhlášení soutěže Junior Internet. Porota vybírala ze 305 přihlášených účastníků mimo jiné i nejlepší internetové projekty. Jednotlivé vítězné weby jsme podrobili pečlivému testu, ve kterém hodnotíme především uživatelskou přívětivost, nebo-li použitelnost. Zaměřili jsme se také na posouzení vhodnosti použitých řešení. Jako druhý web jsme posuzovali Onlineprodej.cz.


Internetová služba Onlineprodej.cz

V našem seriálu postupně posuzujeme vítězné projekty soutěže Junior Internet. Zajímá nás, zda mladí tvůrci internetových projektů dokáží vytvářet lepší internetové služby než profesionální firmy. V prvním díle jsme rozebrali internetovou službu s názvem Mikroblogy.cz, tento díl je věnován inzertnímu serveru s názvem Onlineprodej.cz.

Autorem služby je osmnáctiletý Ondřej Machala ze Vsetína, student třetího ročníku obchodní akademie, oboru informatika v ekonomice. Mezi jeho zájmy patří počítače a internet, kterému se věnuje od svých třinácti let. Jeho nový projekt Onlineprodej.cz byl spuštěn koncem ledna letošního roku.

Podle měření Navrcholu.cz přišlo na web minulý měsíc celkem 23 113 návštěvníků, kteří si prohlédli celkem 90 896 stránek. Provozovatel webu uvádí, že každý den přidají návštěvníci průměrně 30 – 50 nových inzerátů a zašlou desítky odpovědí. Autor také plánuje do budoucna zavést systém zvýhodněných inzerátů, které lidem umožní předplatit si určitý počet návštěvníků vložené inzerce.

Zbytečný aktuální čas

V horní části stránky nás okamžitě zaujalo uvádění aktuálního data a času, umístěném v pravém horním rohu. Pokud by se jednalo o zpravodajský web, byla by podobná informace užitečná. V tomto případě se bez ní může webová služba obejít – návštěvník stránky zjistí datum a čas z lišty operačního systému. Naopak můžeme pochválit odkaz pro přidání inzerátu, který je viditelný hned na první pohled. Při návštěvě konkurenčních serverů Bazos.cz a Sbazar.cz tento odkaz uvidíme na podobném místě. Protože návštěvník na stránky přichází se zkušeností z jiných serverů, vyplatí se dodržovat podobné postupy a zvyklosti. Díky tomu se nově příchozí uživatel na vašich stránkách začne rychle orientovat a nebude mu činit žádné potíže je používat.

Pod jednoduchým logem webu se nachází vyhledávací pole. Různé testy použitelnosti ukázaly, že šířka vyhledávacího pole často ovlivňuje, jak dlouhé výrazy do něho lidé zadávají. Chtějí totiž vidět celý svůj zadávaný text. V nastavení pod vyhledávacím polem upřesňujete své požadavky, přičemž v této části je poněkud nevhodně řešena volba pro řazení vyhledaných inzerátů. Lepší by bylo volbu pro řazení přidat ve formě odkazů do výsledků vyhledávání.

Zdroj příjmů pro web
Jako jeden ze zdrojů příjmů používá web Google AdSense. Podrobnosti o tomto reklamním systému prozradili při své návštěvě Prahy přímo čeští zaměstnanci Google.
Více zde

Přihlašte se prosím

Služba také umožňuje lidem registraci nebo přihlášení uživatelů. Zde by bylo vhodné přidat odkaz na stránku s vysvětlením důvodů, proč by se měl uživatel vlastně registrovat. V případě zájmu o registraci se otevře nová stránka s registračním formulářem, kde chybí jasné označení povinných a nepovinných polí. Obvykle se povinná pole ve formulářích označují hvězdičkou (*) a doprovodným textem „Pole označená hvězdičkou jsou povinná“.

Někteří tvůrci stránek odlišují povinná pole jinou barvou a neuvědomují si, že tím znepřístupní formulář lidem se zrakovou vadou, která jim brání rozlišovat barvy. Uživatel si může při registraci zadat také vlastní ICQ číslo nebo Skype, autor služby však tuto důležitou informaci doplnil přímo do pole, kde název po zadání zmizí. Vhodnější by bylo přidat název „Skype“, „ICQ“ před nebo pod pole formuláře.


Do kterého pole se zadává ICQ a kam Skype?

Chcete-li přidávat inzerát, můžete tak učinit také jako neregistrovaný uživatel. Z hlavní stránky se na přidávání inzerátu dostanete ze tří různých odkazů. Jeden z nich je však nazván nepřesně jako „+ chci mít VIP inzerát“ a ve skutečnosti nic z toho nenabízí. Není příliš vhodné používat podobné odkazy, které nesplní to, co od nich návštěvník očekává. Testovaná stránka pro vložení inzerátu také trpí stejným nešvarem – opět chybí odlišení povinných a nepovinných polí, ICQ a Skype není uvedeno před formulářovým polem. Samotná chybová hlášení se vypisují nad celým registračním formulářem, což nutí uživatele neustále posouvat stránku a kontrolovat si, kde udělal chybu. Pokud by tvůrce služby přidal chybové hlášení přímo k políčku, kterého se týká, usnadnil by lidem odstranění chyb.

Přestože není cílem našeho testu hodnotit úroveň inzerátů zadávaných uživateli, doporučili bychom autorovi klást větší důraz na kvalitu. Některé inzeráty jsou totiž psány pouze velkými písmeny, které se lidem na monitoru hůře čtou. Navíc se zde objevují často nesolidní či nevýhodné nabídky na multi-level marketing (MLM). Tyto inzeráty jsou například na serveru Jobs.cz zakazovány.

Názvy hezky česky

Větší přehlednosti webu by pomohla drobečková navigace. Její smysl a fungování jsme probrali v předchozím dílu našeho seriálu. Tvůrce služby totiž používá pro procházení inzerátů katalog, kde je použití drobečkové navigace velmi vhodné. Přitom náznak drobečkové navigace se vyskytuje v přehledu inzerátů, kdy je například v sekci s názvem „Mobilní telefony“ pod inzerátem uvedeno „Mobilní telefony -> Nokia | Hlavní město Praha“. Mnohem lepší by bylo tuto část zcela vynechat nebo nahradit postupným vypsáním všech důležitých kategorií například takto:

Kategorie: Mobilní telefony | Značka: Nokia | Místo prodávajícího: Hlavní město Praha

Přímo v podrobnostech k jednotlivým inzerátům také narazíte záhadnou zkratku „UIP“ v části udávající počet návštěv inzerátu. Přestože je zkratka vysvětlena vyskakujícím oknem nápovědy (to není příliš vhodné), vyplatí se na webu neznámé zkratky nepoužívat.

My jsme velká firma

Když se budete chtít dozvědět více informací o tvůrci projektu, máte bohužel smůlu. Stránky neobsahují žádné podrobnosti, chybí získaná ocenění (například vítězství v Junior Internetu) a nezbytné kontaktní údaje se omezují pouze na anonymní e-maily. Provozovatel portálu se také při registraci zavazuje k ochraně osobních údajů, ale již nikde nedokládá, zda je řádně registrován jako správce těchto dat na Úřadu pro ochranu osobních údajů.

Některé malé firmy nebo podnikatelé se někdy záměrně snaží na Internetu předstírat, že jsou velkou společností s mnoha zaměstnanci. Ve skutečnosti se přitom může jednat pouze o jednoho člověka. Na stránce s kontakty tak obvykle narazíte na několik e-mailových adres, které jsou vyhrazeny pro marketing, vedení, servis, reklamace a zákaznické „oddělení“. Všechny ovšem skončí v e-mailové schránce jednoho člověka, který je také vyřizuje. Naše doporučení je jednoznačné – nehrajte si na velkou firmu, neschovávejte se za anonymní e-maily. Raději uveďte pravdivé informace, protože dříve nebo později to stejně návštěvníci vašeho webu zjistí.

Autor článku působil jako projektový manažer serveru ITBIZ.cz. Jako vedoucí externích testerů se podílel na testování použitelnosti služeb českého portálu Seznam.cz. Webovým projektům a internetovému marketingu se věnuje od roku 2002.

Přečtěte si také:
Test: jsou weby mladých lepší než od profesionálů? – 1. díl

Exit mobile version