Tiskárny pro firmu: minulost a budoucnost

Tiskárna

Není mnoho firem, které by se obešly bez alespoň jedné tiskárny. V době, kdy na počítačích vedeme účetnictví nebo vyhledáváme na internetových mapách cíle svých cest, je tiskárna naprostou samozřejmostí a nedílnou součástí i těch nejmenších firem. Pokud se právě chystáte na nákup tiskáren pro firmu nebo zvažujete modernizaci, možná se vám bude hodit následující přehled, kde jsme se tiskárnám podívali pod pokličku – nebo, chcete-li, pod tiskovou hlavu.

Nejprve si stručně připomeňme historii. Na počátku všeho byla společnost Epson a její jehličková tiskárna, která se brzy stala celosvětovým hitem. To se psal rok 1964, ale doba největšího rozšíření a největší slávy jehličkového tisku spadá do let osmdesátých minulého století. Princip jehličkového tisku spočívá v pohybu jehličky směrem k papíru, při kterém zanechá grafickou stopu pomocí pásky namočené v inkoustu. Počet hlaviček ovlivňuje kvalitu tisku.

Nejčastěji byly k vidění 9 a 24jehličkové tiskárny. Právě v osmdesátých letech byly provozně laciné jehličkové tiskárny nahrazeny tiskárnami inkoustovými a také dražšími laserovými. U inkoustového tisku je princip založen na bezkontaktním přenosu velmi drobných kapiček inkoustu z tiskové hlavy na potiskované médium. Do praxe byl tento princip uveden v sedmdesátých letech, ale až později se výrobní ceny dostaly na takovou úroveň, že si inkoustovou tiskárnu mohl dovolit opravdu každý.

Jak si vybrat tiskárnu pro firmu
Při výběru vhodné tiskárny pro malé a střední podniky (SMB) v žádném případě nevystačíme s jednoduchým rozdělením tiskáren podle rychlosti tisku a pořizovací ceny. Připravili jsme pro vás návod, který vám poradí při výběru tiskárny.
Více zde.

Vznik prvních laserových tiskáren

Za laserové tiskárny mohou společnosti Xerox a IBM. Ta první přišla s principem tisku, založeným na přenosu elektrického náboje pomocí přenosového selenového válce. Ten se exponuje laserovým paprskem a tím vzniká elektrický náboj. Přitahováním opačně nabitých částic se na válec přenese tonerový prášek, který je následně přenesen na papír. Díky teplu a tlaku v přítlakových válcích zůstane prášek pevně na papíru.

Společnost IBM pak v druhé polovině sedmdesátých let vyrobila první laserovou tiskárnu. Laserový tisk pro kancelářské a domácí použití ale připravila až společnost Hewlett Packart v roce 1984. V současnosti jsou jehličkové tiskárny minulostí a hodí se snad jen v místech, kde nejde ani tak o kvalitu a rychlost tisku, jako o ekonomičnost. Většina firem tak bude zvažovat, zda sáhnout po inkoustové nebo laserové tiskárně.

Inkoust versus laser

Zda dáte přednost inkoustu či laseru, je víceméně otázkou dvou faktorů: osobních sympatií a ekonomických možností. Podívejme se tedy rovnou na to, co je na trhu k mání a jaké to s sebou přináší výhody a nevýhody.

Léty ověřenou kvalitu přinášejí značky Hewlett Packart a Epson. Ovšem zatímco ta prvně jmenovaná je stále v kurzu a přináší na trh kvalitní výrobky za dobrou cenu, Epson své někdejší pozice na trhu ztrácí. Dále tu máme dynamický Canon a zdánlivě laciný Lexmark. Canon je silným hráčem, a pokud HP přijde o své prvenství v prodejích tiskáren (firmám i do domácností), bude to bezpochyby kvůli Canonu. Jeho modelová řada inkoustových tiskárem a multifunkcí Pixma totiž přichází (u některých modelů) s možností potisku CD a DVD, na což ještě HP patřičně neodpověděla. Dalším zajímavým tahem je rozložení barev u Pixmy do pěti tiskových zásobníků (černá, žlutá, červená, modrá, černá). To má mít za následek úsporu financí, jelikož kupujete vždy jen tu barvu, která vám došla.

Hezká myšlenka má ale svá úskalí. Software tiskárny vám neumožní (bez ztráty záruky) tisknout, pokud chybí jedna z barev (ani černobíle). Dojde-li vám jeden týden žlutá, druhý modrá atd., budete nuceni neustále barvy doplňovat, což bude mít za následek častější prostoje, než je tomu u tiskáren s dvěma cartridgemi (černá + barvy). A i ekonomicky to vychází víceméně nastejno.

Ale zpět k možným volbám. Lexmark za poslední léta na trhu posílil, především díky tomu, že přišel s podobnou cenou jako HP a i podobnými modely tiskáren. Nicméně Lexmark se ukázal poněkud neekonomický, protože má velkou spotřebu cartridgí, jejichž cena není zrovna nízká (zvlášť s ohledem na četnost výměn).

Na trhu jsou ale i další značky: Axis, Brother, D-link, Edimax, Graphtec, Kyocera, Linksys, Minolta, OKI, Samsung, Xerox. Z nich stojí za zmínku především Minolta a Xerox, které se specializují na firmy, jež tisknou ve velkém. Kombinují laserové tiskárny a kopírky a svou cenou míří na solventnější klientelu. Tomu odpovídají i další služby, jako např. servis, na který při velkém zatížení stroje dříve či později dojde.

Jaká je tržní realita

„Malé a střední firmy kupují obvykle levnější laserové tiskárny a laserové černobílé multifunkce“, říká Milan Sadílek, produktový specialista na tiskárny a scannery společnosti Softcom Group. „Je znát i nárůst u laserových barevných multifunkcí, ale ten není tak velký.“

Za pravdu mu dává i Pavel Kunert, vedoucí marketingu společnosti Czech Computer, který říká: „Při pohledu na statistiky prodejů tiskáren se prakticky potvrzuje obecně známý trend, že nízkonákladové laserové tiskárny jsou pro malé a střední podniky jasnou volbou.“

Právě na zvýšený zájem o laserové tiskárny reagovali výrobci inkoustových tak, že prostě přidali funkce navíc a na světě se objevila praktická multifunkční zařízení (tiskárna + scanner + kopírka), která jsou pro levnější laserové tiskárny nebezpečnou konkurencí, protože „malé firmy stále ještě raději volí inkoustovou multifunkci, než aby investovaly do barevné laserové multifunkce“. A Milanu Sadílkovi dává zapravdu i Pavel Kunert: „Úspěchy v prodejích však v závěsu drží i inkoustové multifunkce, které prakticky dokáží uspokojit nenáročné potřeby těchto společností za velice příznivou cenu.“ A platí to hlavně v případě potřeby barevného tisku.

Srovnání prodeje tiskáren

Dříve popsané si nyní pojďme doložit čísly. K dispozici je srovnání roku 2006 a 2007. Poměr prodaných kusů i údajů získaných z průzkumu trhu naleznete v této tabulce:

Prodané kusy 2006 2007
Inkoustové tiskárny 48,4 % 50,8 %
Laserové tiskárny 46,4 % 44,7 %
Ostatní 5,2 % 4,5 %
Průzkum trhu 2006 2007
Inkoustové tiskárny 48,5 % 48,1 %
Laserové tiskárny 46,4 % 46,9 %
Ostatní 5,1 % 5 %

Bez zajímavosti není poměr majitelů barevných a černobílých tiskáren bez rozlišení technologie tisku. Za rok 2007 průzkum uvádí 62,3 % majitelů barevných tiskáren a 37,7 % černobílých. Co se týče průměrných cen v roce 2007, nejčastěji prodávané inkoustové tiskárny měly prodejní cenu v rozmezí 2 000 Kč až 3 500 Kč. Cena nejprodávanějších laserových tiskáren se pohybovala kolem 6 000 Kč. Pro zpestření uvádím nejprodávanějších pět tiskáren za listopad a prosinec 2007.

1. HP LaserJet 1018 (laserová černobílá tiskárna)
2. Canon Pixma IP4500 (inkoustová barevná tiskárna)
3. HP DeskJet D1460 (inkoustová barevná tiskárna)
4. Canon Pixma IP1800 (inkoustová barevná tiskárna)
5. Canon Pixma IP4300 (inkoustová barevná tiskárna)

Tiskárny LaserJet 1018 se prodalo za dva měsíce přes 5 tisíc kusů, zatímco Pixma IP4500 má na svém kontě skoro o polovinu méně prodaných kusů.

Výhled do budoucnosti

Multifunkční zařízení jsou v kurzu – jak inkoustová, tak laserová. Budoucnost tedy vidí Milan Sadílek jasně: „Poslední dobou výrazně vzrostl prodej multifunkčních zařízení, hlavně laserových. Cenu už jsou přijatelné i pro menší firmy, kterým stačí jen jedno zařízení. Pokud budou na laserové barevné multifunkce nižší počáteční náklady, pak lze předpokládat, že firmy přestanou inkoustové tiskárny kupovat.“

A i tentokrát se s ním Pavel Kunert shoduje: „Myslím si, že změna může nastat u multifunkčních zařízení. Zde totiž trend snižování cen a příchodu levnějších modelů laserových multifunkcí může zapříčinit změnu v poměru prodejů na úkor inkoustových zařízení.“

Čím dál nižší a vyrovnanější ceny patrně způsobí, že firmy budou pořizovat různé kombinace různých zařízení, např. jednu laserovou multifukční tiskárnu a k ní menší černobílé laserové nebo barevné inkoustové tiskárny. Každopádně je již nyní z čeho vybírat a v budoucnu určitě nebude o nic hůře.

Zdrojem informací o podílech na trhu a prodejnostech je výzkum agentury Gfk Praha, s. r. o.

Přečtěte si také:
Jednoúčelové kopírky a tiskárny končí

Exit mobile version