Přestože se s termínem „Black Friday“ pro různé slevové akce setkáváme po celý rok, ten jediný a pravý originál je tu nyní. Neoficiální svátek nákupů vznikl v USA a navazuje na Den díkůvzdání. Obecně se tedy jedná o čtvrtý pátek v listopadu, což letos připadá na dvacátého šestého. V Česku Black Friday dostaly do povědomí v první řadě e-shopy, jejichž zákazníci této slevové akce pravidelně využívají. Podle výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) nakoupí za zvýhodněné ceny alespoň část vánočních dárků 65 % on-line spotřebitelů.
Black Friday zákazníky e-shopů láká
„Black Friday je tradiční start velkého vánočního nákupního finále. V USA Černý pátek slaví úspěch už od šedesátých let minulého století. Tuto tradici tedy odstartovaly kamenné obchody, e-shopy nejprve podobné výhodné nabídky přinášely v následující Cyber Monday. V ČR jsme ale víceméně rovnou upřednostnili Black Friday a nyní se jedná o jedno z nejintenzivnějších období prodejů vůbec. Češi slevy milují a na internetových obchodech v těchto dnech intenzivně nakupují především vánoční dárky,“ říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Podle panelového výzkumu mezi více než 1300 on-line respondenty dlouhodobě těchto akčních nabídek již v minulosti před Vánoci využilo 40 % nakupujících. Letos se k nim plánuje přidat dalších 25 % Čechů. „Celkem tak 65 % ze všech zákazníků českých e-shopů plánuje využít slev, které Black Friday přináší. V kategorii do 24 let je to dokonce 83 %.“
Druhá polovina listopadu je pro obchodníky intenzivním předvánočním obdobím. Až 40 % spotřebitelů totiž plánovalo objednávat vánoční balíčky z internetových obchodů právě ještě před začátkem prosince. „Vždy doporučujeme nákupy neodkládat, letos to platí dvojnásob. Oproti minulosti může být z mnoha známých důvodů nabídka omezená. Zároveň při zhoršující se epidemiologické situaci je zřejmé, že e-shopy jsou výrazně bezpečnější volbou pro objednávky než návštěvy nákupních center,“ říká Jan Vetyška a doplňuje: „Již na začátku měsíce nám 16,9 % respondentů potvrdilo, že většinu dárků nakoupí on-line s ohledem na rizika spojená s koronavirem. To nyní platí ještě silněji.“
Obliba internetových obchodů v době covidové opět vzrostla
Jak spotřebitelé uvedli, pandemie COVID-19 měla na jejich vztah k nakupování v e-shopech významný dopad. 52 % uživatelů internetu uvedlo, že se u nich obliba on-line nakupování v uplynulých dvou letech zvýšila. 53 % spotřebitelů nakupuje na síti častěji než před začátkem krize. „E-commerce patří v této složité době mezi vítěze. 85 % dotazovaných potvrdilo, že i po skončení omezení budou i nadále objednávat zboží z e-shopu ve větší míře než v minulosti,“ komentuje současnou situaci Jan Vetyška.
Výzkum mezi on-line spotřebiteli byl připraven na reprezentativním vzorku více než 1300 respondentů ve spolupráci s odbornou agenturou Nielsen Admosphere.