• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Čtyři možnosti, jak odblokovat zamrzlý střední management

Redakce
27. 1. 2022
| Tiskové zprávy

Jak organizace rostou, objevujeme na úrovni týmů a vedení řadu interních skutečností a problémů, které firmy brzdí. Se vznikem a rozšiřováním týmů se také ukazuje, že dochází k problémům s jejich vedením, přičemž jako překážka jsou vnímáni konkrétně ti, kdo sedí uprostřed řídicí struktury.

Například ve finančních službách mají manažeři tendenci přiklánět se k jistotě zaměstnání, což je vede k větší neochotě riskovat nebo k menší náklonnosti k experimentování. Takový přístup ale nepřináší pokrok ani inovace. V rychle se rozvíjejícím technologickém světě, kde je klíčová rychlost a agilita, není udržitelné mít management, který je pomalý nebo nedokáže držet krok se změnami.

Této vrstvě managementu se začalo říkat „zamrzlý střední management“. Musíme si ale položit otázku, co je skutečnou základní příčinou zamrznutí středního managementu.

Odpověď se skrývá v organizační kultuře, která střední management zmrazuje. To se projevuje zejména v hierarchických organizacích, kde se střední manažeři potýkají s nedostatečnou mírou samostatnosti nebo pravomocí při rozhodování, přesto však zůstávají odpovědní za výstupy a výsledky projektů. Dalším problémem je buď nedostatečná, nebo roztříštěná spolupráce mezi jednotlivými pozicemi napříč firmou, která vede k více navzájem odděleným způsobům práce.

Tyto situace jsou prošpikovány dynamickým bojem o moc, kdy se manažeři musí pohybovat ve smyčkách interní politiky, aby si udrželi svůj vliv. Postupovat se daří jen těm, kteří nejlépe rozumí hře vnitřní politiky a dovedou ji obratně hrát. Orientace v interní politice a zvládání mocenských bojů vyžaduje pochopení chování jednotlivců a organizací a rozvoj souvisejících kompetencí. Většina manažerů však často nemá ani odpovídající znalosti, ani dovednosti, ani podporu pro zvládnutí tohoto citlivého tématu.

Manažery středního managementu brzdí ekosystém, který je obklopuje. Jak tedy mohou zavádět změny, když je systém omezuje?

Prozkoumejte prostředí
Pro manažery je snadné nechat se vtáhnout do firemní kultury a místo „vědomého“ nebo „proaktivního“ jednání či postupů se standardně chovat „automaticky“ nebo „reaktivně“. I když to může znít jako klišé, na chvíli se zastavte, pozorujte, zamyslete se a zeptejte se: „Jaká je naše organizační kultura a jak na ni reaguji?“. Následně si položte otázku: „Je to skutečně ta nejvhodnější reakce nebo chování, které mohu jako (otevřený) manažer nebo vedoucí projevit? A pokud ne, co je v danou chvíli správné udělat?“.

Stát se stratégem a lídrem může být nesmírně obtížné. A je to nepohodlné. A v organizacích, kde je nedostatek psychologického bezpečí a kde panují nejasnosti, se lidé standardně drží toho, co znají, a méně riskují.

Proces zastavení se a pozorování umožňuje manažerům nefungovat na základě fixního myšlení a přemýšlet mimo standardní, obvyklé vzorce uvažování. Umožňuje jim zaměřit se a vidět, jak zapadají do systému a co přinášejí – ať už jsou to silné stránky, hodnoty, dovednosti a kompetence, stejně jako možnosti osobního nebo profesního rozvoje.

Může je povzbudit k tomu, aby si osvojili nové způsoby chování a otevřeli se novým způsobům práce, začali více spolupracovat, byli vnímaví ke zpětné vazbě, více riskovali a vědomě zpochybňovali status quo pro pozitivní dopad na jejich organizaci.

Zaměřte se na to, co máte pod kontrolou
Snadno se můžete začít cítit uzamčen v celém ekosystému, který je chybný, a bezmocný při zavádění změn. Vždy ale existují možnosti kontroly. Manažeři by se měli zaměřit na své týmy a kolegy, a bezprostředně zainteresované strany, a zvážit, jak je lze zapojit.

Pokud se to týká týmu, přizvěte jeho členy k účasti na procesu hledání řešení – umožněte otevřené rozhodování a osvědčené otevřené a agilní postupy. Pokud se práce dotýká někoho dalšího na jiné pozici, vytvořte transparentní a otevřené možnosti spolupráce, které vytvářejí kanály pro zpětnou vazbu a sdílení.

Je snadné zaměřit se pouze na strany, které jsou na projektu bezprostředně zainteresované. Vytváření a rozšiřování přehledu o odvedené práci zviditelňuje úsilí, zvyšuje motivaci a vytváří důvěryhodnost týmu. Hledejte způsoby, jak v pravidelných intervalech prezentovat odvedenou práci, a vyzdvihujte hodnotu týmu, abyste vytvořili pocit úspěchu a uznání.

Kultura začíná u manažerů
Kultura se stává velmi nadužívaným výrazem s nejednotným chápáním napříč všemi obory. Je důležité demystifikovat, co organizační kultura znamená a jak ovlivňuje obchodní výsledky, úspěch zákazníků a spokojenost zaměstnanců. Nemusí jít o shora dolů univerzálně přijímaný narativ, ten může být vytvořen i na úrovni týmu. Manažeři mají obrovský vliv na subkulturu své části organizace.

Manažeři se mohou aktivně rozhodnout pro vytvoření pozitivní organizační kultury. Přijetí otevřeného způsobu vedení, v kombinaci s otevřenými manažerskými postupy, má evidentně vliv na klíčové výsledky, jako je spokojenost zákazníků, zapojení zaměstnanců, inovace a ziskovost.

Pro zaměstnance začíná organizace u jeho vedoucího. Manažeři se musí mimo jiné ptát „Jaké prostředí pro svůj tým vytvářím?“. Klást si základní otázky typu „kdy se chceme sejít?“ a „jak se chceme organizovat?“. Pokud je třeba učinit větší rozhodnutí, zvažte, jak by se do něj mohly zapojit týmy.

Zaměstnanci dnes více než kdy jindy hledají u svých vedoucích pracovníků empatii. Chtějí, aby s nimi byla konzultována jejich budoucnost, a aby se mohli významně podílet nejen na rozhodnutích, která se týkají jich samotných, ale také na dalších rozhodnutích.

Budování vlivu
Schopnost ovlivňovat, a to na jakékoli úrovni, je klíčovou kompetencí manažerů středního managementu. Přesto se na ni často neklade důraz. Jako vedoucí pracovníci se mnohem méně věnují mikromanagementu lidí a úkolů a více rozvíjejí důležité strategické a mezilidské vztahy s kolegy, zainteresovanými stranami, zákazníky, partnery a vlastními týmy.

Rozvíjení schopnosti ovlivňovat a budovat důvěru zajistí manažerům místo u stolu, tedy že oni i jejich tým budou přizváni k důležitým rozhovorům a budou se moci podílet na rozhodovacím procesu. Ovlivňovat znamená stát se vůdčí osobností. A znamená to mít přímý podíl na posunu pozitivní organizační kultury. Bez vlivu zamrzlý střední management pravděpodobně neroztaje. Manažeři se musí zaměřit na rozvoj kompetencí k řízení směrem nahoru i napříč funkcemi.

Staňte se otevřeným lídrem
Tato nenáročná praktická opatření mohou velmi rychle přinést pozitivní účinky a mohou inspirovat vedoucí pracovníky k tomu, aby se vážněji zabývali dlouhodobějšími přínosy toho, že se jejich firma stane otevřenou organizací. Organizacím trvá roky, než si vytvoří otevřenou kulturu. Je ale také pravdou, že čas není luxus, kterým podniky disponují.

Otevřené vedení vychází z charakteristik otevřené organizace, kterými jsou transparentnost, inkluze, komunita, spolupráce a přizpůsobivost. Tyto charakteristiky si sice nelze osvojit ze dne na den, ale mohou pomoci vytvořit udržitelnou organizaci, která je pohotová, agilní, vnímavá ke změnám a schopná procházet složitými obdobími a výzvami.

Můžete se rozhodnout, že se vydáte na cestu stát se otevřeným manažerem a lídrem, když tyto charakteristiky přijmete a budete praktikovat jako součást svého stylu řízení a vedení, abyste mohli s jistotou vést vaši organizaci vpřed.

Shabnoor Shah, Open Leadership Global Lead a Coach ve společnosti Red Hat

Související příspěvky

Zprávičky

Čeští a zahraniční policisté zastavili na Ukrajině čtyři podvodná call centra

16. 12. 2025
Zprávičky

Counterpoint: Odbyt chytrých telefonů příští rok kvůli nedostatku čipů klesne

16. 12. 2025
Zprávičky

Nová čínská společnost má řešit nadměrnou kapacitu v produkci polysilikonu

16. 12. 2025
Články

Skříňová architektura AMD Helios urychluje nasazení AI

16. 12. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

Čeští a zahraniční policisté zastavili na Ukrajině čtyři podvodná call centra

ČTK
16. 12. 2025

Čeští kriminalisté spolu se zahraničními policisty zastavili při dvou operacích činnost čtyř call center

Counterpoint: Odbyt chytrých telefonů příští rok kvůli nedostatku čipů klesne

ČTK
16. 12. 2025

Celosvětový odbyt chytrých telefonů v příštím roce klesne o 2,1 procenta. Na vině bude

Nová čínská společnost má řešit nadměrnou kapacitu v produkci polysilikonu

ČTK
16. 12. 2025

Čínští výrobci polykrystalického křemíku, tzv. polysilikonu, založili akviziční společnost, která má pomoci restrukturalizovat odvětví,

EU pravděpodobně potrestá Google za preferování vlastních služeb

ČTK
15. 12. 2025

Internetová společnost Google ze skupiny Alphabet pravděpodobně dostane příští rok pokutu od Evropské komise

Izrael od února zakáže mobilní telefony na základních školách, píše AFP

ČTK
14. 12. 2025

Izrael od února zakáže dětem používat v prostorách základních škol mobilní telefony. Podle agentury

Mají státní orgány vstupovat do soukromých interních systémů?

NÚKIB představuje Národní politiku CVD pro bezpečné hlášení zranitelností

Pavel Houser
13. 12. 2025

Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností,

Peking protestuje proti britským sankcím vůči dvěma čínským kybernetickým firmám

ČTK
13. 12. 2025

Čínská vláda odsoudila britské sankce uvalené na dvě čínské společnosti, které se podle Londýna

Macron: Francie by měla zavést věkové omezení pro přístup na sociální sítě

ČTK
12. 12. 2025

Emmanuel Macron potvrdil, že by si přál, aby Francie zavedla povinnost ověřování věku pro

Tiskové zprávy

Konference Dell Technologies Forum ukázala cestu, jak může ČR stát v čele rozvoje AI

Výrobní průmysl stále více pokusů o ransomware zablokuje, útočníci se zaměřují na odcizení dat

Česko je digitálně silné, ale naráží na limity sítí a energetiky, ukazuje globální index

AR RESCUE: český systém s rozšířenou realitou má zvýšit bezpečnost záchranářů v prostředí s nebezpečnými látkami

Podvodníci zneužívají jména EPH Invest a odvolávají se na Českou národní banku

Kyberpohádky učí bezpečnému chování na internetu

Zpráva dne

Nedávejte svým milovaným na Mikuláše sladkosti, radši Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com!

Nedávejte svým milovaným na Mikuláše sladkosti, radši Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com!

Redakce
5. 12. 2025

Na Mikuláše ani sladkosti, už vůbec ne uhlí ani brambory, ale radši nový software,...

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Neocloudy – nové slovo, prudký růst?

Pavel Houser
24. 11. 2025

Opět se vše točí kolem GPU a AI. Poskytovatelé cloudových služeb nového typu („neoclouds“) mají v...

Slovník

Tag on

GSM

Buňka

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia.  Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy podn Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace veře Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.