Nejnovější vydání Workforce Indexu od společnosti Slack ukazuje, že využívání umělé inteligence mezi kancelářskými pracovníky zažívá dramatický růst. Jen za posledních šest měsíců se denní využití AI zvýšilo o neuvěřitelných 233 %. Průzkum mezi 5 000 zaměstnanci po celém světě zároveň ukazuje, že AI se stává jednoznačnou konkurenční výhodou. Lidé, kteří ji používají každý den, jsou o 64 % produktivnější a o 81 % spokojenější se svou prací než ti, kteří AI nevyužívají.
Index zároveň ukazuje, že s AI nejde jen o automatizaci. Zaměstnanci ji využívají k tomu, aby získali nové schopnosti. Celkem 96 % uživatelů použilo AI k úkolům, které by dříve sami nezvládli. U denních uživatelů je také o 154 % vyšší pravděpodobnost, že využijí AI agenty ke zlepšení nebo kreativnějšímu pojetí práce než k pouhé automatizaci.
Zatímco v minulosti byli zaměstnanci vůči AI zdrženlivější, dnes je situace jiná. AI využívá 60 % kancelářských pracovníků, přičemž 40 % pracuje přímo s AI agenty. Nejnovější Workforce Index zároveň ukazuje, že s rostoucím využíváním roste i důvěra. Lidé, kteří AI agenty používají denně, jim důvěřují dvakrát častěji. Pro firmy to znamená jedinečnou příležitost, jak naplno využít přínosy digitální práce – tedy úkolů, které místo lidí zvládají samostatně fungující AI agenti.
„Když jde o vztah lidí a AI, data jsou jasná. Důvěra roste s používáním,” říká Lucas Puente, viceprezident výzkumu ve společnosti Salesforce. „Jakmile lidé začnou AI agenty používat, získávají v technologii důvěru i nadšení. A navíc ji využívají ji k tomu, aby si osvojili nové dovednosti a posouvali se dál ve své práci.“
Řečeno čísly:
• Adopce AI, důvěra i nadšení prudce rostou (od listopadu 2024):
◦ Počet uživatelů AI mezi zaměstnanci vzrostl o 50 %, dnes ji používá 60 % kancelářských pracovníků
◦ Denní využívání AI stouplo o 233 %
◦ 40 % zaměstnanců už pracovalo s AI agentem a 23 % jim přenechává vybrané úkoly
◦ Ti, kdo AI agenty používají denně, dvakrát častěji důvěřují AI v oblastech jako je ochrana dat, přesnost nebo rozhodování
• Mileniálové jako nečekaná hnací síla AI na pracovišti:
◦ 30 % mileniálů tvrdí, že AI agentům dobře rozumí – nejvíc ze všech generací
◦ 68 % mileniálů používá AI pro strategické úkoly jako je psaní, sumarizace nebo generování nápadů
◦ AI denně používá 43 % lidí ve vrcholovém vedení, oproti 35 % senior manažerů a 23 % středního managementu
• AI zvyšuje produktivitu a pomáhá rozvíjet strategické a kreativní schopnosti:
◦ Lidé, kteří používají AI denně, častěji hodnotí svou práci jako opravdu dobrou. Oproti těm, kdo s AI nepracují, mluví o vyšší:
▪ produktivitě (o 64 % častěji)
▪ soustředění (o 58 % častěji)
▪ spokojenosti v práci (o 81 % častěji)
◦ Nejčastější přínosy AI pro produktivitu:
▪ Zjednodušení rešerší
▪ Pomoc s psaním a komunikací
▪ Pomoc s hledáním nápadů a překonáním tvůrčích bloků
◦ 96 % uživatelů použilo AI na úkoly, na které dřív neměli dostatečné dovednosti
▪ 72 % chce AI agenty pro brainstorming
▪ 80 % chce pomoc s rešeršemi pro obchodní jednání
▪ 82 % chce, aby AI pomáhala s tvorbou prezentací
• AI posiluje, neoslabuje mezilidské vztahy:
◦ Denní uživatelé AI o 246 % častěji uvádějí, že se cítí více propojení s kolegy a 62 % z nich také uvádí silnější pocit sounáležitosti
◦ Každý třetí příslušník generace Z (34 %) říká, že mu AI pomohla cítit se v práci více propojený
◦ 50 % pracovníků z generace Z uvádí, že AI nemění, jak často se ptají nebo pracují s kolegy
▪ 29 % dokonce říká, že se díky AI zapojují víc
„Agentforce mi pomáhá mi pracovat chytřeji, ne jen rychleji. Díky ní přemýšlím strategičtěji, komunikuji jasněji a do každé interakce se zákazníkem vstupuji s větší jistotou. Mění to, jak pracuji a jaké výsledky dodávám zákazníkům,“ říká Haley Gault, Senior Account Executive ze společnosti Salesforce.