IBM Watson Summit Prague: Česko je inovační laboratoř

Bankovnictví a pojišťovnictví budou příštích pět let o umělé inteligenci a o blockchainu.
Stále více firem v České republice považuje zvládnutí digitalizace a inovace za klíčový předpoklad udržení uspěšnosti jejich podnikání v nastávajících letech. Na výroční konferenci společnosti IBM Watson Summit Prague 2017 na téma Digitální ekonomika – vize 2022 diskutovaly popřední čeští manažeri společností DHL, IBM, MasterCard, Škoda Auto či Vodafone.

„Digitalizace je klíčová pro logistiku a bude i v budoucnosti. I když si nemyslíme, že by drony představovaly větší distribuční kanál bližší budoucnosti. To nebude ani do procenta, to budou desetiny procenta. Máme několik hezkých implementací, používáme to např. v Německu a Lucembursku, s tím létáme mezi městy a distribuujeme tam léčiva, byli jsme první, kdo s tím začal,“ řekl na konferenci IBM Watson Summit Prague 2017 Alexandr Pilař, Executive Vicepresident, Managing Director IT Services společnosti DHL. „Z hlediska byznysu je digitalizace to, proč firma Mastercard vznikla, elektronické peníze – zase kvalitnější bezpečnější život. Ale zároveň tím jak se díváme do budoucna, tak je to samozřejmě daleko lepší využití dat, stejně jako lepší využití dat pro řízení rizika například, spolupráce s obchodníky a tak dále. Ale už dneska digitalizace znamená lepší spolupráci s městy nebo se státem například na potírání šedé ekonomiky. Takže digitalizace je vlastně klíčová součást toho, proč jsme vznikli,“ uvedl generální ředitel společnosti MasterCard ČR, SR a Rakousko Miroslav Lukeš. Živnou půdou pro digitání transformaci Česka je i fakt, že stupeň využívání digitálních technologií našich domácností a firem je nadprůměrem EU.

A jakou v roli v tomto procesu sehraje umělá inteligence? Podle členky představenstva společnosti Vodafone Jany Žůrkové je umělá inteligence velmi důležitá, zejména v několika oblastech služeb. „Dokážeme zkvalitnit infrastrukturu, či mnohem lépe rozumět systémům, které máme. V poslední době je pro nás umělá inteligence hodně v péči o zákazníky, ve standardu, který zákazníkům poskytujeme ku příkladu v podobě chatbota ve Veké Británii.“ Také podle Pavla Kysilky, který je předsedou správní rady 6D Academy budou bankovnictví a pojišťovnictví příštích pět let právě o umělé inteligenci a o blockchainu. „Inovace jsou samozřejmě základní strategií, my vnímáme Česko jako inovační laboratoř. Je to místo, kde je hodně chytrých lidí, kteří jsou otevření novým věcem. Je to místo, které je pro inovace ideální. Samozřejmě, takovou stinnou stránkou inovací, je že spoustu věcí, co vymyslíte, tak často nepoužijete, protože to je slepá ulička. Ale nebojíme se experimentovat, protože to riziko chyby, na druhou stranu, je dneska daleko více přípustné díky tomu, že inovace jsou levnější, dá se mnohem lépe kontrolovat a učit se z ní,“ vysvětlil generální ředitel společnosti MasterCard.

Jednou z klíčových otázek, před kterou každá firma a každá korporace stojí ale je, jak dělat při inovacích ta správná investiční rozhodnutí a do čeho vkládat kapitál. „My máme několik takových platforem, kde pracujeme třeba se startupy, abychom viděli, jaké jsou trendy a co se opravdu na tom trhu děje,“ uvedla Jana Žůrková ze společnosti Vodafone. I ve Škodě Auto vidí podle Tomáše Filipa, Head of Sytem Integration, budoucnost v digitálu a ve spolupráci se startupy, a sbírání inovačních myšlenek.

Firmy, které chtějí být lídry trhu jsou dnes pod výrazným tlakem a jsou donuceny riskovat v inovacích. Musí jít rychle s inovací na trh, protože když je předběhne někdo jiný, prohrávají. „Dřív jsme testovali, … pilotovali, na to dneska není čas. Ale čas by možná i byl, ale není ten prostor. Konkurence nám nedává prostor, a ta exponenciála nás neúprosně tlačí do toho spojovat inovace daleko víc se schopností riskovat a nějak je využít,“ poznamenal Pavel Kysilka.

Exit mobile version